آمریکا دوباره هم معافیت‌هایی را برای خریداران عمده نفت خام ایران در ازای کاهش وارداتشان در نظر گرفته است. | پژوهشهای ایرانی

آمریکا دوباره هم معافیت‌هایی را برای خریداران عمده نفت خام ایران در ازای کاهش وارداتشان در نظر گرفته است.

 

به گزارش بی‌بی‌سی ،
وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۴ مه (۳ خرداد) در سفر به دهلی از همکاری دولت هند در اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران قدردانی کرد.

خانم شرمن به خبرنگاران گفت: “هند پیشرفت چشمگیری در کاهش میزان واردات نفت خام از ایران داشته است. هند از کشورهای پیشتاز در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. هندی ها در کنار اعضای جامعه جهانی ایستاده‌اند تا بگویند ایران نباید به تسلیحات اتمی دست پیدا کند.”

خانم شرمن برای فراهم‌کردن مقدمات سفر ماه آینده جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به هند به دهلی سفر کرده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به کاهش واردات نفت خام ایران به وسیله هند، از تصمیم‌گیری قریب‌الوقوع ایالات متحده در رابطه با تمدید معافیت این کشور از مجازات واردکنندگان نفت خام ایران خبر داد.

آمریکا معافیت‌هایی را برای خریداران عمده نفت خام ایران در ازای کاهش وارداتشان از این کشور در نظر گرفته است.

این معافیت‌ها به صورت دوره‌ای تمدید می‌شوند.80122945-2541040

در ماه ژوئن سال گذشته میلادی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، دستور اجرای بند مربوط به تحریم مالی و تجاری جمهوری اسلامی در قانون مجوز بودجه دفاع ملی را ابلاع کرد که براساس آن، موسسات مالی خارجی که آگاهانه به تامین منابع یا ارائه تسهیلات مالی برای معاملات نفتی ایران مبادرت ورزند ممکن است مشمول تحریم های ایالات متحده شوند.

با این همه موسسات مالی کشورهایی که ایالات متحده را قانع کنند که خرید نفت خود از ایران را تا حداکثر ممکن کاهش داده اند، از معافیت یکصد و هشتاد روزه آمریکا برخوردار می شوند.

سقوط چهار رتبه ای ایران در بازار هند

خبرگزاری‌های هند از کاهش ۲۷ درصدی واردات نفت خام ایران به این کشور در سال مالی گذشته خبر داده‌اند.

نفت عربستان و عراق در خلیج فارس جایگزین نفت ایران در خلیج فارس برای حمل به  هندمی شود.

هند ۷۵ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

در دو سال گذشته، جایگاه ایران به عنوان سومین صادرکننده عمده نفت خام به هند به هفتمین فروشنده این کالا تقلیل یافته است.

خانم شرمن هفته گذشته در سخنانی در کنگره آمریکا گفت از ۲۰ واردکننده عمده نفت خام‌ایران، تنها ۶ کشور از جمله هند، ترکیه و چین به خریداری این کالا از ایران ادامه می‌دهند.

خانم شرمن که در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا صحبت می‌کرد، اعلام کرد به خاطر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، درآمد نفتی ایران به ‘۳ تا ۵ میلیارد دلار در ماه’ کاهش یافته است.

با این حال، گروهی از نمایندگان کنگره با اشاره به عرضه کافی نفت در بازارهای جهانی، خواهان قطع کامل صادرات نفت خام ایران شده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.