تاثیر ریزگردهای عربی بر روی اکوسیستم خلیج‌ فارس هنوز مطالعه ‌نشده است. | پژوهشهای ایرانی

تاثیر ریزگردهای عربی بر روی اکوسیستم خلیج‌ فارس هنوز مطالعه ‌نشده است.

معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ریزگردها خلیج فارس را فرا گرفته اند گفت: در حال حاضر به ازای هر متر مربع، ۲۲ گرم رسوب ناشی از ریزگردها در خلیج فارس ته نشین می شود.

عبدالرضا کرباسی  با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر متر مربع ۲۲ گرم رسوب ناشی از ریزگردها در خلیج فارس ته ‌نشین می‌ شود افزود: البته در زمینه تاثیر ریزگردها بر روی اکوسیستم خلیج‌ فارس هنوز مطالعه ‌دقیقی صورت نگرفته است.وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو باید به تعهدات خود به منظور حفظ محیط زیست دریایی عمل کند، تصریح کرد: باید به اکوسیستم دریایی توجه کرد و وزارت نیرو باید به تعهدات خود در راستای حفظ محیط زیست دریا عمل کند و اگر اینگونه نشود اکوسیستم دریای خلیج فارس در معرض خطر است.

8985054272_9c44417753_zimages (2)

وی با بیان اینکه آلودگی نفتی هنوز هم مهمترین آلودگی خلیج فارس است اظهار داشت:

سالانه ۵۰ هزار کشتی وارد خلیج ‌فارس می‌ شوند که ۱۷ هزار کشتی آن نفتکش هستند، از طرفی کشتی ‌هایی که در حال تردد به این حوزه هستند مرتبا در حال بارگیری و تخلیه بار هستند که این مسئله موجب آلودگی محیط دریا می شود و اکوسیستم دریا را تهدید می کند.

 در حال حاضر همچنان آلودگی خلیج ‌فارس کمتر از میزان استاندار است، گفت: آلودگی خلیج ‌فارس که ناشی از ورود آلاینده‌های نفتی و تخلیه آب کشتی ‌ها است، از میزان استاندار فراتر نمی‌رود.

 آلودگی موجود در خلیج ‌فارس و رسوبات آن‌ها بر زندگی و زیستگاه ‌های آبزیان تاثیر منفی گذاشته و این مسئله زیستگاه‌ها را تهدید کرده و نسل گونه‌ها را کاهش داده است.

معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه افزایش جمعیت ساحل‌ نشین در اطراف خلیج ‌فارس و به تبع آن افزایش تولید فاضلاب انسانی بیش از گذشته ملموس شده است، گفت: البته آلودگی نفتی بزرگ ترین تهدید محیط زیست خلیج ‌فارس است علاوه بر تردد نفتکش ‌ها سایر منابع ایجاد آلودگی نفتی شامل پتروشیمی ‌ها و پالایشگاه‌ ها می ‌شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.