در هندوستان از جمله بمبئی و حیدرآباد اسناد زیادی درباره خلیج فارس با تاکید بر فارس بودن آن وجود دارد | خلیج فارس

در هندوستان از جمله بمبئی و حیدرآباد اسناد زیادی درباره خلیج فارس با تاکید بر فارس بودن آن وجود دارد

 

ا
رییس مرکز مطالعات منطقه خلیج فارس هندوستان گفت: در هندوستان از جمله بمبئی و حیدرآباد اسناد زیادی درباره خلیج فارس با تاکید بر فارس بودن آن وجود دارد.

80634819-39023908684282705_c68b94b64c_z

دکتر “آفتاب کمال پاشا” روز یکشنبه در نشست پایانی همایش بین المللی “بوشهر، بصره و مسقط ” ، مناسبات تاریخی ـ اجتماعی گفت:

در هندوستان از جمله بمبئی و حیدرآباد اسناد زیادی درباره خلیج فارس با تاکید بر فارس بودن آن وجود دارد ضمن اینکه اسنادی نیز از دوران سلطه بریتانیا بر این منطقه وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه در هندوستان علاقمندی زیادی برای مطالعه مباحث خلیج فارس وجود دارد ادامه داد: در دانشگاه های هندوستان تعداد زیادی از دانشجویان دکترا مشغول تحصیل در مباحث خلیج فارس و موضوعات منطقه ای از جمله تاریخ راه های دریایی است.

 

کمال پاشا بر مبادلات علمی میان اعضای هیات علمی و دانشگاه های کشورهای منطقه تاکید کرد و افزود: خوب است که در زمینه کتاب و پایان نامه تبادلات علمی صورت بگیرد.

 دومین روز از  نشست های همایش بین المللی “بوشهر، بصره ومسقط” امروز دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ در دانشکده علوم پایه دانشگاه خلیج فارس با :موضوع “ظرفیتهای بازمانده از بستر تبادلات تاریخی مسیر دریایی بوشهر – بصره – مسقط” در دو کارگاه بکار خود پایان داد. 

 «دکتر آفتاب کمال پاشا» گفت: به رغم تمام تحریم ها، تهدیدها و سایر فشارها که به جمهوری اسلامی ایران وارد می شود برگزاری این همایش توانسته است پیام شفافی را به سراسر دنیا برساند که ایران توانسته دیپلمات ها، اندیشمندان و پژوهشگران حوزه ی خلیج فارس را گردهم آورد تا روابط این کشورها مخصوصا کشورهای شرکت کننده در همایش از جمله عمان، هند، عراق و ترکیه را تحکیم نماید.

 این تماس ها و روابط تحث تاثیر استعار در طول سالیان مختلف از  هم گسسته یا تضعیف شده است اما با برگزاری این همایش ایران ابتکار عمل را به دست گرفته تا روابط میان ملت ها را از طریق دانشگاهیان احیا نماید.

کمال پاشا گفت: از طریق برگزاری این همایش ایران به روابط فرهنگی اهمیت ویژه بخشیده و موجب آگاهی از گذشته ی درخشان خود میان مردم منطقه خلیج فارس که گذشته ای مشترک با ایران دارند شده است.

این استاد دانشگاه نهرو در دهلی نو هند ادامه داد: ایران با این اقدام آینده ملت های منطقه را پیش رویشان ترسیم نموده است چرا که باید چون همسایگانی مهربان برای آینده ای درخشان در کنار یکدیگر روزگار بگذرانند.

 در این همایش مهمانانی از کشورهای مختلف از جمله عراق، عمان، فرانسه، ترکیه و هند شرکت داشته و به ارایه مقاله خود پرداختند.

 این همایش بین المللی با همکاری دانشگاه خلیج فارس، نمایندگی وزارت خارجه در استان بوشهر، اتحادیه دانشگاه های کشورهای اسلامی جنوب غرب آسیا، استانداری بوشهر، صدا و سیما، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران، شهرداری بوشهر و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد و در واقع دور دوم این همایش بود که دور اول آن در دانشگاه بصره برگزار شد.

حکایت سعدی از تجارت  حریصان در کیش 

چون سعدی شبی را در جزیره کیش بر بازُرگانی وارد می‌شود از او می‌شنود که تجارتی دیگر در پیش است و آن چیزی نیست جز اینکه «گوگرد پارسی خواهم بُردن به چین که شنیدم قیمتی عظیم دارد، و از آنجا کاسه چینی به روم آورم و دیبای رومی به هند و فولاد هندی به حلب و آبگینه حلبی به یمن و بُرد یمانی به پارس». 

بازرگانی را شنیدم که صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل بنده خدمتکار شبی در جزیره کیش مرا به حجره خویش در آورد همه شب نیارمید از سخنهای پریشان گفتن که فلان انبازم به ترکستان و فلان بضاعت به هندوستان است و این قباله فلان زمین است و فلان چیز را فلان ضمین، گاه گفتی خاطر اسکندری دارم که هوایی خوشست باز گفتی نه که دریای مغرب مشوشست سعدیا سفری دیگرم در پیشست اگر آن کرده شود بقیت عمر خویش به گوشه بنشینم. گفتم آن کدام سفرست? گفت گوگرد پارسی خواهم بردن به چین که شنیدم قیمتی عظیم دارد

و از آنجا کاسه چینی بروم آرم و دیبای رومی به هند و فولاد هندی به حلب و آبگینه حلبی به یمن و برد یمانی به پارس و زان پس ترک تجارت کنم و بدکانی بنشینم .

انصاف ازین ماخولیا چندان فرو گفت که بیش طاقت گفتنش نماند، گفت ای سعدی تو هم سخنی بگوی از آنها که دیده‌ای و شنیده‌ای گفتم

آن شنیدستى که در اقصاى غور

بار سالارى بیفتاد از ستور

 

گفت چشم تنگ دنیا دوست را

یاقناعت پر کند یا خاک گور

 دانشگاه سلطان قابوس عمان و دانشگاه بصره نیز از دیگر همکاران در برگزاری این همایش بودند.

 

اخبار همایش “بوشهر ـ بصره ـ مسقط”ـ ۱۷
 پژوهشگر فرانسوی: گسترش منطقه ای و حمایت از خلیج فارس از نتایج همایش است
پژوهشگر فرانسوی ابراز امیدواری کرد که برگزاری همایش بین المللی “بوشهر، بصره و مسقط ” ، مناسبات تاریخی ـ اجتماعی موجب گسترش منطقه ای و حمایت از خلیج فارس شود.
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ خانم “کریستینا آنسرگه” روز یکشنبه در نشست پایانی همایش بین المللی “بوشهر، بصره و مسقط ” ، مناسبات تاریخی ـ اجتماعی گفت: برگزاری این همایش می تواند در گفت و گو و درک متقابل به رغم تفاوت های کشورهای منطقه موثر باشد.

 وی همچنین برگزاری این قبیل همایش ها و نشست های فرهنگی و علمی مشترک را با توجه به تفاهمی که از آن ناشی می شود زمینه ساز حمایت از منافع ملی مشترک کشورها و حمایت از خلیج فارس ذکر کرد.

  دومین روز از  نشست های همایش بین المللی “بوشهر، بصره ومسقط” امروز دوشنبه ۲۱ اسفند در دانشکده علوم پایه دانشگاه خلیج فارس با :موضوع “ظرفیتهای بازمانده از بستر تبادلات تاریخی مسیر دریایی بوشهر – بصره – مسقط” در دو کارگاه بکار خود پایان داد.

 در این همایش مهمانانی از کشورهای مختلف از جمله عراق، عمان، فرانسه، ترکیه و هند شرکت داشته و به ارایه مقاله خود پرداختند.

 این همایش بین المللی با همکاری دانشگاه خلیج فارس، نمایندگی وزارت خارجه در استان بوشهر، اتحادیه دانشگاه های کشورهای اسلامی جنوب غرب آسیا، استانداری بوشهر، صدا و سیما، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران، شهرداری بوشهر و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد و در واقع دور دوم این همایش بود که دور اول آن در دانشگاه بصره برگزار شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.