مصاحبه رادیو ایران – روز ملی خلیج فارس | پژوهشهای ایرانی

مصاحبه رادیو ایران – روز ملی خلیج فارس

 

ایران صدا:در این برنامه با سودابه ملایری معاون اداره کل آفریقا_عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،

محمد علی بک معاون اداره اول خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه

 دکترمحمد عجم نویسنده و پژوهشگر، خلیج فارس و ارزش و اهمیت آن را در تبادلات فرهنگی میان کشورها، گفتگو شده است.

کارشناس/مهمان: -,

بنا به گواه مکتوبات جغرافیدانان و مورخین باستان از هزاره‌های قبل و نیز بر طبق تقسیم‌بندیهای یونان قدیم، یکی از اولین و قدیمیترین دریاهای بزرگ جهان که بشر گذشته آن را شناخت، خلیج پارس است و این عنوان از پس گذشته‌های دور، اساس کار دانشمندان در نام گذاریها قرار گرفت. نام آورانی چون تالس ،فیثاغورس و هرودت همگی بر این نام‌گذاری اتفاق نظر دارند. اگر چه تعداد کسانی که بر این واقعیت هزاران ساله چشم بسته اند کم نیست، اما حقیقتی هم که بر همگان آشکار است، آن که این خطه پهناور گنجینه‌ای ارزشمند از اسطوره‌ها، حماسه‌ها و آئین‌های ناب و ماندگار را از زمان های دور تا به امروز در خود جای داده است؛ گنجینه‌ای که تلاش برای صیانت از آن و پاسداشت نام بلند خلیج فارس به‌عنوان مظهر صلح و برادری، وظیفه آحاد ایرانیان پاک نهاد است.

سردبیر: رضا عزتی

تهیه کننده اینترنتی: رضا عزتی

گروه فرهنگ و ادب و هنر

منبع : رادیو ایران١١/٢/١٣٩٠ ساعت 3/30

 

چراغستان برنامه ای از گروه فرهنگ رادیو ایران است که پنج شنبه هر هفته، در قالب یک نمایشگاه گویایی از کتاب، مهمان خانه های مردم می شود.
سردبیر چراغستان با اعلام این مطلب افزود: این برنامه که از بخشها و آیتم های مختلف و متنوعی تشکیل شده است، روز پنج شنبه دوازدهم اسفند، الهه روحیدل کارشناس کتابداری، بخش های مختلف کتابخانه عمومی استان سمنان را به طور کامل و مفصل تشریح می کند.
زهرا فقیه میرزایی سردبیر چراغستان ضمن اشاره به غرفه روی پیشخوان، افزود: دراین بخش از برنامه، امیر حسین شاه علی کارشناس ادبیات، کتاب اسناد نام خلیج فارس میراث کهن و جاودان نوشته دکترمحمد عجم را معرفی می کند.
یادآور می شود، کتاب اسناد نام خلیج فارس میراث کهن و جاودان مذکور توسط انتشارات اوین، روانه بازار شده است.

علاقمندان می توانند روز پنج شنبه دوازدهم اسفند، ساعت 19:00 این برنامه را از رادیو ایران بر روی موج AM 900 KHz وFM 93/9 MHz دریافت نمایند.
تهیه و تنظیم: نسترن ردایی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی رادیو ایران

 

 

برگزاری روز ملی خلیج فارس در دفتر مطالعات
ددراین همایش نیم روزه كه با حضور مدیركل دفتر مطالعات،‌ روسای گروه های مطالعاتی ؛‌كارشناسان دفتر مطالعات و همچنین ادارات سیاسی مربوطه و همچنین پژوهشگران ایرانی برپا گردید، اندیشمندان ایرانی ضمن ارائه تحلیل های مطالعاتی وعلمی خویش درخصوص سوابق تاریخی عنوان خلیج فارس و تكیه بر این نكته كه دستان استعمارگران در جلوگیری از همگرایی ایران وكشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس از دهها سال گذشته تاكنون سعی بر تخریب ارتباط كشورهای مسلمان حوزه خلیج فارس و ایران اسلامی را داشته بر حفظ هویت فرهنگی اسلامی عنوان خلیج همیشه فارس تاكید داشتند. شایان ذكر است میزگرد روز ملی خلیج فارس امسال با همكاری نزدیك اداره كل اسناد وتاریخ دیپلماسی و ارائه نقشه های قدیمه و تاریخی خلیج فارس وهمچنین ارائه پاورپوینتی این نقشه های قدیمی رنگ و بویی دیگر به خود گرفته بود.

دراین میزگرد تخصصی علاوه بر مطالب ارائه شده توسط دبیر جلسه – مدیركل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی- آقایان دهقانی پوده ( رییس مركز مطالعات خلیج فارس وخارومیانه) ؛ آقای دكتر عجم ( كارشناس منطقه ای و نویسنده كتاب اخیر اسناد نام خلیج فارس میراثی کهن و جاودان) ، آقای فرازنده، آقای علی بیگ، آقای دكتر محمدی، آقای رحیمی، آقای دكتر نوریان، آقای اكبر و آقای فرهنگ به ا یراد سخن پرداختند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.