انتخاب روحانی اقدام نظامی علیه ایران را حداقل یک سال به تاخیر انداخت» | پژوهشهای ایرانی

انتخاب روحانی اقدام نظامی علیه ایران را حداقل یک سال به تاخیر انداخت»

در حالیکه انتخاب روحانی به ریاست جمهوری ایران واکنش های مثبتی را در بین رهبران جهان ایجاد کرده و امید برای حل مسائل منطقه ای را افزایش داده است، به نظر می رسد اسرائیل از نتیجه انتخابات ایران به شدت ناراضی است.

 بنیامین نتانیاهو، چند روز پیش از کشورهای دنیا خواسته بود که در تحریم ها علیه ایران تجدید نظر نکنند و تلاش می کند نشان دهد برنامه هسته ای ایران ربطی به تغییر رئیس جمهور ندارد و مستقیما زیر نظر رهبر اداره می شود. در همین راستا روزنامه هاآرتز در مقاله ای که امروز در وبسایت خود منتشر کرد مدعی شد که انتخاب روحانی اقدام نظامی علیه ایران را حداقل یک سال به تاخیر می اندازد.

هر چند بعد از سفر باراک اوباما به اسرائیل، مقامات اسرائیلی تا حدودی قانع شدند که تا انتخابات ریاست جمهوری صبر کنند، برای اسرائیل بسیار دشوار است که تغییر در رویکرد ایران را باور کند.

هاآرتز می گوید:” برای اسرائیل بسیار سخت خواهد شد که بتواند حمایت بین المللی برای اقدامات نظامی علیه ایران را جلب کند.”

حدود یک سال پیش “به دلیل فشار اسرائیل و سایر متحدان آمریکا”، باراک اوباما اعلام کرد که نمی تواند بپذیرد که ایران به سلاح هسته ای دست یابد اما درمورد اینکه اقدامات او تایید کننده ادعاهایش هستند تردید هایی وجود دارد. اوباما قصد کاهش حضور نظامی اش در جهان را داشته واقدامات وی در سوریه تایید کننده این ادعاست.

اوباما تحریم های سرسختانه ای را علیه ایران در یک سال گذشته اجرا کرده است. بسیاری از صاحب نظران، فشار این تحریم ها را در انتخاب روحانی به ریاست جمهوری موثر می دانند. به همین دلیل وی مصر است که به روحانی برای تغییر در سیاست های ایران مهلت بدهد.

پیام روحانی پس از پیروزی اش توجه بسیاری را در غرب به خود جلب کرد. نمی توان توزان قوا بین خامنه ای و روحانی را به درستی دریافت. اما مشخص است که حل مشکلات اقتصادی کشور که روحانی قول آن را به مردم داده است، تنها با کاهش تحریم های بین المللی ممکن است و این تنها با انعطاف پذیری ایران در برنامه هسته ای اش ممکن است.

به گفته هاآرتز: ” تردید اسرائیل در مورد روحانی و نگرانی اش از خامی غرب در برابر ایران قابل درک است. نتانیاهو دلایل قابل قبولی برای ترس از تنها ماندن در برابر ایران دارد.”

موضع گیری سرد

در ادامه این تحلیل این سوال مطرح می شود که “چه اتفاقی می افتاد اگر نتانیاهو در جلسه کابینه، انتخاب روحانی را تبریک می گفت و ابراز امیدواری می کرد که ایران در برنامه هسته ای خود تجدید نظر کند؟”

به جای چنین کاری نتانیاهو به این اشاره می کند که روحانی اسرائیل را شیطان خوانده است. او اشاره ای به اینکه نکرده است که روحانی به جای “رژیم صهیونیستی” از “اسرائیل” استفاده کرده است. نخست وزیر به گونه ای سخن می گوید که گویی تنها انگیزه میلیون ها ایرانی از رای دادن به روحانی، موضع گیری های او درباره اسرائیل است.”

این تحلیل همچنین امیدوار است که سیاست ایران در مورد سوریه با انتخاب روحانی تغییر کند و زمینه ها برای گفتگوهای صلح در سوریه مهیا شود.

در پایان این تحلیل می خوانیم: “در رسانه های لبنانی از جنگ سوریه با عنوان ویتنام حزب الله یاد می شود. اکنون سخنان مشابهی در رسانه های ایرانی و یا حداقل در شبکه های اجتماعی دیده می شود. به نظر می رسد ایرانیان نیز امروز از خود می پرسند که چرا باید به رگهای سوریه خون تزریق کنند؟”

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.