دختری که میلیونها انسان برایش اشک ریختند و دعا کردند شفا یافت و امروز در سازمان ملل سخنرانی کرد. | پژوهشهای ایرانی

دختری که میلیونها انسان برایش اشک ریختند و دعا کردند شفا یافت و امروز در سازمان ملل سخنرانی کرد.

طالبان نماد دشمنی با آموزش و حق تحصیل . نماد عقب ماندگی و جهالت در دنیایی که بسرعت بپیش می رود و طالبان که  هیچ  بزرگتر از طالبان هم نمی توانند چرخ گردون دانش را کند کنند.

ملاله  گل اولین دختر قربانی جهالت طالبانی نبود و آخرین هم نخواهد بود. در پاکستان – افغانستان و نیجریه  و بنگلادش هزاران دختر قربانی خشونت های جاهلانه هستند.

امروزه ملاله گل  یوسف زای  در سازمان ملل سخنرانی کرد تا نمادی برای کوشش در جهت حق  آموزش  همه کودکان باشد. جهان به او ادای احترام کرد. سخنرانی  او از شبکه های  تلویریونی مشهور دنیا مانند بی بی سی و سی ان ان بطور زنده پخش شد.

او در سازمان ملل گفت طالبان از اسلام و قوم پشتون سو استفاده کرد . قوم پشتون و اسلام  با آموزش مخالفتی ندارد  کهنه پرستان جاهل و بیماران روانی بنام طالبان را نباید مساوی با اسلام دانست.

او گفت طالبان مرا بجرم تحصیل هدف گلوله قرار دادند اما من برای آنها و فزرندانشان خواستار تحصیل علم و دانش هستم  دخترکان طالبان هم دوست دارند به مدرسه بروند. ما مخفیانه به مدرسه می رفتیم  تا  طالبان  نفهمند ما سواد یاد می گیریم.

او گفت 57 میلیون کودکی که از حق تحصیل محروم هستند باید مورد کمک قرار گیرند تا همه به آموزش دست یابند سواد آموزی حق همگان است حق اولیه انسان است.

homa

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، ملاله یوسف زای در این سخنرانی که تحت عنوان «روز ملاله» به مناسبت شانزدهین سالروز تولدش و با حضور بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و مقامات شماری از کشورهای جهان برگزار شد ، گفت برای من افتخار است که پس از مدتها سکوت در جمع شخصیت های برجسته در سازمان ملل سخن می گویم.
ملاله یوسف زای گفت از همه کسانی که برای بهبودی سریع و زندگی جدیدم تلاش کردند تشکر و قدردانی می کنم.

وی در سالروز تولدش در حضور اعضای خانواده، گردون براون، نخست وزیر پیشین بریتانیا، بانکی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز حدود یکصد تن از جوانان از اقصی نقاط جهان از دولت ها خواست تا امکان برابر تحصیل را برای همه زنان و کودکان فراهم سازند. ملاله در بخشی از سخنانش گفت: «روز نهم اکتبر 2012 طالبان به سمت چپ پیشانی من تیراندازی کرد. آنان به سوی دوستان من نیز شلیک کردند. آنان تصور می کردند که گلوله می تواند ما را ساکت سازد اما شکست خوردند. از آن سکوت هزاران صدا برخاست.» ملاله تصریح کرد: «تروریست ها تصور می کردند که می توانند مقاصدم را تغییر دهند و مرا از مسیر آمالم متوقف سازند اما چیزی در زندگی ام تغییر نکرد، به جز اینکه ضعف، ترس و ناامیدی مُرد. توانایی، قدرت و شجاعت زاده شد.
وی افزود امروز فقط روز ملاله نیست بلکه روز همه زنان ، همه پسران و همه دختران است که صدای خود را برای حقوق خود به گوش دیگران رسانده اند.
وی گفت تروریست ها از نام اسلام برای رسیدن به اهداف و منافع خود سو استفاده می کنند. وی گفت اکنون زمان آنست که زنان برای به دست اوردن حقوق خود مبارزه کنند.
یاد آور می شود ملاله یوسف زای اکتبر گذشته هدف تیراندازی نیروهای طالبان قرار گرفت و اکنون برای تحصیل جهانی دختران در سراسر جهان فعالیت می کند .
وی در بیمارستانی در انگلیس تحت درمان قرار گرفت و هم اکنون به همراه خانواده اش در انگلیس زندگی می کند.

ملاله یوسف‌زی یا گل مکئی (زاده ۱۲ ژوئیه ۱۹۹۷) دختر نوجوانی است که در دفاع از حق آموزش  در سن 14 سالگی توسط طالبان مورد هدف گلوله قرار گرفت.

او فعال حقوق بشر و حقوق کودکان و عضو کمپین تحصیل دختران اهل پاکستان است که در اکتبر ۲۰۱۲ توسط گروه طالبان و در راه بازگشت از مدرسه سرش مورد اصابت گلوله  یک طالبان شیطان صفت قرار گرفت

.. این ترور با واکنش‌ها شدید جهان مواجه شده است. ملاله  قبلا در مصاحبه‌ای با انتقاد از ملایان  طالبان گفته بود: “دختران در زمان تسلط طالبان می‌ترسیدند به صورتشان اسید پاشیده شود یا توسط این شبه نظامیان دزدیده شوند.” در زمان تسلط طالبان پاکستانی بر منطقه سوات، برخی از دختران بدون پوشیدن یونیفورم، با لباس معمولی و به صورت پنهانی به مدرسه می‌رفتند در حالی که کتابهایشان را در زیر شالهایشان پنهان می‌کردند. این دختر نوجوان گفته بود که می‌خواهد زمانی که بزرگ شد حقوق بخواند و وارد دنیای سیاست شود.

ترور به دست طالبان.

 

طالبان قبلاً خانواده او را تهدید به قتل کرده بودند و آنها انتظار حادثه برای گل را داشتند تا اینکه ملاله در روز ۹ اکتبر ۲۰۱۲ در منطقه دره سوات در شمال غرب پاکستان و هنگامی که از مدرسه به خانه باز می‌گشت هدف تیراندازی قرار گرفت و در اثر اصابت گلوله زخمی شد. طالبان پاکستانی مسئولیت ترور را به عهده گرفت و ملاله را “نماد کفر و هرزگی” خواند. بعد از حمله ملاله به بیمارستان منتقل شد و گلوله از سرش خارج شد. وی در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۱۳ از بیمارستان مرخص شد.پزشکان این دختر ۱۵ ساله گفته‌اند که او در هفته‌های پیش‌رو باید بار دیگر تحت عمل جراحی قرار گیرد. طالبان اعلام کردند که اگر او زنده بماند او را خواهند کشت.

ملاله یوسف زی” دختر ۱۵ ساله پاکستانی که به ضرب گلوله طالبان زخمی شده بود از سوی مجله تایم به عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار در جهان برگزیده شد.
ملاله در مهرماه گذشته هنگامی که در منطقه سوات پاکستان عازم مدرسه اش بود از سوی یکی از افراد طالبان مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه سر زخمی شد.
بر پایه گزارش ها این دختر نوجوان به خاطر دفاع خود از حق تحصیل دختران در پاکستان هدف حمله طالبان قرار گرفته است. او که برای درمان به بریتانیا اعزام شده بود اکنون در این کشور زندگی می کند.
ملاله یوسف زی همچنین به عنوان یکی از نامزدهای جایزه صلح نوبل نیز کاندید شده است.

گزارش ها حاکی است که ملاله یوسف زی، دانش آموز پاکستانی که از سوی گروه طالبان زخمی شده بود، داستان زندگی خود را به مبلغ دو میلیون یورو فروخته است.

گزارش ها حاکی است که ملاله یوسف زی، دانش آموز پاکستانی که از سوی گروه طالبان زخمی شده بود، داستان زندگی خود را به مبلغ دو میلیون یورو فروخته است.گزارش ها حاکی است که ملاله یوسف زی، دانش آموز پاکستانی که از سوی گروه طالبان زخمی شده بود، داستان زندگی خود را به مبلغ دو میلیون یورو فروخته است.

قرار است داستان زندگی ملاله  گل یوسف زی، در فصل خزان سال جاری میلادی به چاپ برسد.
“من ملاله هستم” نام کتابی است که در آن داستان زندگی دانش آموز پاکستانی به تحریر در آمده است.
ملاله یوسف زی، دانش آموز پانزده ساله پاکستانی در ماه اوکتبر سال 2011 میلادی، توسط جنگجویان طالب در دره سوات این کشور به شدت زخمی شد.
او برای بهبودی  به لندن منتقل شد و در حال حاضر در یکی از دبیرستانهای  شهر برمنگام این کشور درحال فراگرفتن دانش  است.
ملاله به روزنامه گاردین گفته که امیدوارم این کتاب در سراسر جهان در دسترس مردم قرار گیرد تا همه بدانند که برای برخی از کودکان چه قدر مشکل است تا به مکتب بروند.
او می گوید، من می خواهم داستان خود را بگویم، اما این تنها داستان من نیست بلکه داستان 61 میلیون کودکی است که از درس و تعلیم محروم مانده اند.
ملاله یوسف زی در سال 2009 از دره سوات پاکستان برای برخی از رسانه ها در مورد زندگی مردم زیر سلطه طالبان مقاله می نوشت.
او زمانی که سوار بر یک موتر بود از سوی طالبان زخمی شده و توسط حکومت پاکستان برای تداوی به بریتانیا فرستاده شد.
گفته می شود که یوسف زی در شفاخانه ملکه الیزابت در بریتانیا مورد تداوی قرار گرفته است.
زخمی شدن او واکنش های تند شماری از سران کشورهای منطقه و جهان به شمول رییس جمهورکرزی را به دنبال داشته است.
ملاله جایزه های مختلفی را گرفته و به عنوان جوان ترین دختری که برای صلح مبارزه می کند نیز شناخته شده است.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز دهم ماه اکتبر را به نام روز “ملاله” نام گذاری کرده است.

 جهالت مقدسنما  همچنان قربانی خواهد گرفت. در پاکستان – بنگلادش و افغانستان و کشورهای عربی نیمی از مردم قتل شرف را خوب می دانند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.