تلویزیون ترکیه : آیت الله زنجانی گفت که نوشیدن کم آب روزه را باطل نمی کند | پژوهشهای ایرانی

تلویزیون ترکیه : آیت الله زنجانی گفت که نوشیدن کم آب روزه را باطل نمی کند

آیت الله زنجانی ادعا کرد که نوشیدن آب روزه را باطل نمی کند

فتوای شنیدنی روحانی ایرانی
 تلویزیون ترکیه: 

آیت الله زنجانی یکی از علمای دینی صاحب سخن ایران اعلام داشت آشامیدن آب به اندازه ای که بتواند موجب رفع تشنگی گردد، روزه را باطل نمی کند.

روحانی ایرانی با استناد به منابع دینی از سایت اینترنتی خود فتوای مهم و جالبی در مورد روزه گیری انتشار داد.

آیت الله زنجانی اعلام داشت افرادی که روزه گرفته ولی نمی توانند در مقابل تشنگی تاب تحمل آورند، می تواند تا حدی که موجب رفع تشنگی شان شود، آب بخورند. در چنین وضعیتی روزه باطل نشده و نیازی به قضا هم ندارد.

آیت الله زنجانی در موقعیت مرجع تقلید که والاترین رتبه دینی در مذهب تشیع می باشد، قرار دارد.

گفتنی است

آیت‌الله بیات‌زنجانی، چندی پیش در فتوایی، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه‌داران جایز دانستند. در سایت وی آمده است: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) که در باب ١٦ وسائل الشیعه از ابواب “من یصح منه الصوم” آمده است، کسانی که روزه می‌گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌ای که جلوی تشنگی‌شان را بگیرد می‌توانند آب بنوشند و در این حالت روزه‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارند.»

در این سایت اشاره شده که: «نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.» البته آیت‌الله بیات زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره اینکه «آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می‌تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟» پاسخ داده‌اند: «احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند.»

این فتوا با واکنش صریح علما روبرو شده است که در آخرین مورد آن آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در موضع‌گیری صریح اعلام کردند که: در دهان برخی افراد انداخته‌اند که اگر روزه‌دار تشنه شد می‌تواند آب بخورد و روزه او هم باطل نمی‌شود و روایتی نیز برای این مساله ذکر کرده‌اند.

وی با تاکید بر این که نباید با دین مردم بازی کرد، یادآورشد: روایتی که این افراد به آن استدلال کرده‌اند، هم از نظر سند و هم از نظر دلالت زیر سؤال است و بر فرض وجود، احدی به این مساله که می‌توان آب خورد و روزه هم بود فتوا نداده و این خلاف فتوای فقهای اسلام است و بالاتر از این احتمال دارد خلاف ضرورت دین هم باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.