ادعاهای جدید از سوی رسانه های خبری درباره وجود کارخانه های مخفی در ایران | پژوهشهای ایرانی

ادعاهای جدید از سوی رسانه های خبری درباره وجود کارخانه های مخفی در ایران

تابناک:
از چند سال پیش تاکنون، مرکز نظامی پارچین در شرق تهران، به عاملی برای بهانه جویی های غرب علیه برنامه های هسته ای ایران تبدیل شده بود. اما به نظر می رسد طی ماه های اخیر، راهبرد غرب در این زمینه تغییر کرده و تلاش دارد مراکز جدیدی را نیز به لیست ادعاهای خود علیه ایران اضافه کند. در این راستا، موسسه علوم و امنیت بین المللی تمرکز خود را بر مرکز لیزری ایران در لشکرآباد متمرکز کرده است.
ادعاهای جدید درباره وجود تأسیسات هسته‌ای مخفی در ایران

از چند سال پیش تاکنون، مرکز نظامی پارچین در شرق تهران، به عاملی برای بهانه جویی های غرب علیه برنامه های هسته ای ایران تبدیل شده بود. اما به نظر می رسد طی ماه های اخیر، راهبرد غرب در این زمینه تغییر کرده و تلاش دارد مراکز جدیدی را نیز به لیست ادعاهای خود علیه ایران اضافه کند. در این راستا، موسسه علوم و امنیت بین المللی تمرکز خود را بر مرکز لیزری ایران در لشکرآباد متمرکز کرده است.به گزارش «تابناک»، مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) در گزارش تازه‌ای که روز دوشنبه هفتم مرداد منتشر کرده، مدعی «گسترش زیاد» ساخت‌وساز در «کارخانه غنی‌سازی لیزری ایران» در لشکرآباد شده است. این موسسه مدعی است بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کار گسترش ساخت‌وساز در این محوطه از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و تا اوایل ۲۰۱۳ ادامه داشته است.این مرکز در نزدیکی روستای لشکرآباد در فاصله میان شهرهای کرج و هشتگرد قرار گرفته و بنا به تصاویری که «مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» منتشر کرده بر روی ساختمان‌های آن تابلویی با عنوان «مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران» نصب شده‌است.موسسه علوم و امنیت بین المللی مدعی است ایران تا سال ۲۰۰۳ در لشکرآباد «فعالیت‌های مخفی غنی‌سازی لیزری» اورانیوم انجام می‌داد تا این‌که این فعالیت‌ها طی سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ افشا و سپس تجهیزات آن برچیده شد. مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی در گزارش روز دوشنبه خود می‌نویسد که «ایران اقدامات زیادی انجام داده که به شک و تردید در مورد صحت توقف برنامه غنی‌سازی لیزری اورانیوم دامن می‌زند».به نوشته این مؤسسه، این اقدامات عبارتند از برنامه مخفی لیزری که ایران پیش از این ادامه می‌داده، ساخت لیزرهای پیشرفته در ایران، ازسرگیری ساخت‌وسازهای وسیع در مرکز لشکرآباد، و این‌که مقامات ارشد ایران در سال ۲۰۱۰ از دارا بودن ظرفیت غنی‌سازی لیزری اورانیوم سخن گفتند.

«مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی»  می‌نویسد که گزارش تازه خود را پس از بررسی تصاویر ماهواره‌ای، و مطالعه مقاله‌های علمی مربوطه در نشریات علمی ایرانی تنظیم کرده است. به نوشته این مؤسسه، مطالعه مقالات مربوط به لیزر که توسط دانشمندان ایرانی منتشر شده، و مقایسه مشخصات این دانشمندان و نهادهایی که به آنها مربوط‌اند نشان می‌دهد که ایران به ساخت لیزرهای پیشرفته‌ای دست یافته و مرکز لشکرآباد در کانون این فعالیت‌ها قرار دارد.

ادعاهای جدید درباره وجود تأسیسات هسته‌ای مخفی در ایران
تصویر ماهواره ای که موسسه علوم و امنیت بین المللی از مرکز علوم و فنون لیزری ایران منتشر کرده است

«مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» در این خصوص ازجمله از مقالات دو دانشمند فنون لیزری به نام‌های جمشید صباغ‌زاده و محمدجواد ترکمنی نام می‌برد.

بنا بر این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای مشخص نمی‌کنند که در ساختمان‌های جدید مرکز لشکرآباد چگونه فعالیت‌هایی انجام می‌شود و «ایران نیز تاکنون اطلاعات یا دسترسی‌های لازم برای رفع نگرانی در این خصوص را ارائه نکرده است».

«مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» می‌نویسد که دستیابی به فناوری غنی‌سازی لیزری می‌تواند ظرفیت غنی‌سازی مخفی اورانیوم را به مراتب افزایش دهد؛ اما به خاطر پیچیدگی‌های این فناوری هنوز هیچ کشوری موفق نشده از آن در غنی‌سازی صنعتی استفاده کند. 

به هر حال، این گزارش در شرایطی منتشر می شود که حدود یک ماه پیش نیز گروهک منافقین با انتشار گزارش دیگری مدعی وجود تأسیسات مخفی برای ساخت سلاح هسته ای در شرق تهران شده بودند که در داخل تونل های زیرزمینی جریان دارد.

اما نکته جالب توجه درباره گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی آن است که آنطور که از متن گزارش برمی آید، این موسسه بدون در اختیار داشتن کوچکترین شواهدی درباره انجام فعالیت های غنی سازی در مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران، مدعی وجود پروژه ای مخفی درباره غنی سازی در این مرکز شده است. 

گفتنی است وجود مرکز علوم و فنون لیزر ایران نه تنها امری مخفی نبوده و نیست، بلکه پژوهشگران این مرکز در عرصه بین المللی به خوبی شناخته شده است. در گزارش موسسه علوم و امنیت به شکلی از وجود مرکز علوم و فنون لیزر نام برده شده و نام دو دانشمند این عرصه مطرح شده که گویا آن ها تا به حال به صورت کاملاً مخفی و دور از توجه عمومی فعالیت می کرده اند.

دکتر جمشید صباغ زاده که در این گزارش از وی نام برده شده، ریاست مرکز علوم و فنون لیزر ایران را بر عهده دارد. در بخشی از گزارش موسسه علوم و امنیت، به سخنانی از دکتر صباغ زاده در سال 1389 اشاره شده که گفته بود ایران موفق شده تاکنون 10 نمونه لیزر بسازد و بر همین اساس، این موسسه مدعی شده فعالیت های مرکز لیزری ایران مشکوک است. این در حالی است که ایشان در ادامه همان مصاحبه اشاره کرده این 10 نمونه لیزر، لیزرهای پزشکی بوده و ایران در این زمینه از وضعیت خوبی برخوردار است.

محمدجواد ترکمنی نیز دیگر دانشمند عرصه لیزری ایران است که با یک جست و جوی ساده در سایت «گوگل» می توان نمونه هایی از مقالات و طرح های علمی وی در عرصه فناوری لیزری را به سادگی مشاهده کرد. sun energi

به این ترتیب، به نظر می رسد هدف موسسه علوم و امنیت، مانند همیشه، چیزی به جز فضاسازی علیه ایران و زمینه سازی برای تشدید فشارها بر کشور نباشد. گفتنی است این موسسه همان موسسه ای است که به طور پیوسته در سال های اخیر ادعاهایی را درباره مرکز پارچین منتشر کرده است. 

به نظر می رسد کشورهای غربی این بار به طور خاص تمرکز خود را بر مراکز علمی و تحقیقاتی ایران متمرکز کرده و قصد دارند هر فعالیت علمی را به ساخت سلاح هسته ای مرتبط کنند. بعید نیست همین فردا، آژانس بین المللی انرژی اتمی به جز پارچین خواستار بازرسی از مرکز لیزری لشکرآباد هم بشود و شاید پس از آن تک تک دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.