قبر رضا شاه چگونه ویران شد. | پژوهشهای ایرانی

قبر رضا شاه چگونه ویران شد.

قبر رضا شاه چگونه تخریب شد.

در آستانه  پیروزی انقلاب ، دشمنی با خاندان پهلوی در همه جا موج می زد و موج خروشان ضد سلطنتی همه جا گیر شده بود حتی در میان نظامیان و ساواک.  تقاضا برای تخریب مجسمه ها و آثار و نمادهای سلطنتی بالا گرفته بود یکی از اولین  مکانهایی که برای  تخریب آن همواره برنامه ریزی وجو داشت قبر رضا شاه بود . اما در این میان انقلابیونی بودند که دوستان خود را از تخریب اینگونه ساختمانها و نمادها شدیدا برحذر می داشتند. اینها دو گروه بودند گروه اول می گفتند ساختمان ها و بناها با پول ملت درست شده و سلطنت هم به تاریخ پیوسته پس نیازی به تخریب نیست مهندس بازرگان از این دسته حمایت می کرد. گروه دوم کسانی بودند که می گفتند ساختمانها با پول بیت المال ساخته شده باید تغییر کاربری دهد مثلا آرامگاه  رضا شاه و آرامگاهای سران حکومت سلطنتی به دستشویی و توالت تبدیل شود بنی صدر از این دسته بود. . 

اما در این میان برگ برنده در دست گروه تندروها بود خلخالی سردسته تندروها حمایت خود را در رسانه ها و روزنامه ها از تخریب اعلام داشت . پس از اعلام حمایت خلخالی  برای تخریب. در آن زمان بنی صدر و بازرگان مجددا اعلام کردند که با تخریب مخالفند . چند روزی این موضوع  سر خط اخبار بود که ناگهان خبر رسید که قبر رضا شاه با بولدزر تخریب شده است. 

در داخل قبر رضا شاه یک سنگ مرمر یک تکه بزرگ و بسیار گران و نفیس وجود داشت که تماما با مجسمه هایی از فرشتگان کنده شده بود . اگر آن سنگ  مرمر لاجورد خراب نشده باشد می تواند ارزش هنری و موزه ای داشته باشد. خط های قرانی و نستعلیق فارسی نیز بر آن نگار شده بود بطور کلی ساختمان قبر رضا شاه با بهترین مصالح و گرانترین سنگ های مرمر و بسیار مستحکم ساخته شده بود و هزینه بسیار زیادی برای آن انجام شده بود .

در تصویر زیر آیت الله خلخالی را می بینید که  به افراد پتک بدست دستور آغاز تخریب را صادر می کند. و تصویر پائین جرثقیل در حال کندن درها و پنجره ها است.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.