شناسایی گونه‎های جدیدی از آبزیان خلیج فارس بنام Persica (پرسیکا) | پژوهشهای ایرانی

شناسایی گونه‎های جدیدی از آبزیان خلیج فارس بنام Persica (پرسیکا)

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی و علوم جوی از کشف یک جنس جدید و یک گونه جدید از کرم‎های پهن آزادزی در آب‎های خلیج فارس خبر داد.

 به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر عبدالوهاب مقصودلو در این زمینه اظهار داشت: یک جنس جدید به نام Persica qeshmensis و همچنین یک گونه‎ جدید از کرم‎های پهن آزادزی به نام Discocelis persica به تازگی در آب‎های خلیج فارس توصیف و گزارش شده است.

 وی افزود: کشف این جنس و گونه جدید طی پژوهش رساله دکتری در رشته بیوسیستماتیک (رده بندی زیستی) جانوری دانشگاه تهران با همکاری دکتر حسن رحیمیان (استاد راهنمای گروه جانور‎شناسی دانشگاه تهران) گزارش شده و در شماره 3683 مجله Zootaza به چاپ رسیده است.

 مقصدلو اضافه کرد: کمیسیون بین‎المللی نام‎گذاری جانواران (ICZN) تنها مرجع بین‎المللی در خصوص نام‎گذاری و استفاده صحیح از نام‎های علمی در خصوص جانوران است یعنی زمانی که محققانی در نقاط مختلف دنیا در محیط‎های خشکی و دریایی با موجود زنده جدیدی مواجه شوند، لازم است تا از قوانین این کمیسیون در نام‎گذاری کشف جدید خود استفاده کنند.

 وی با اشاره به ارزش تحقیقاتی این کشف، تصریح کرد: نام این گونه‎ جدید که نام خلیج ‎فارس را به همراه دارد همیشه در متون زیست‎شناسی و علمی و همچنین حافظه داخلی و خارجی جهانیان بر جای خواهد ماند و شیطنت‎های سیاسی برخی کشورهای خلیج‎ فارس نیز قادر نخواهد بود، بندهای نظام‎نامه بین‎المللی نام‎گذاری جانوران (ICZN) را وادار به تغییر این نام‎ها کند. از این پس، این جاندار در هر جای آب‎های دریایی این کره خاکی یافت شود، نام خلیج فارس را به همراه خواهد داشت.

 1392iponpix 349

مقصودلو گزارش و توصیف جنس جدید Persica که همان عزیزان است را مهم‎تر از گونه جدید عنوان کرد و گفت: این گونه جدید از این جنس با نامPersica qeshmensis گزارش و در شماره جدید مجله Journal of Natural Historyبه چاپ خواهد رسید.

 

وی افزود: این نمونه جدید جانوری علاوه‎ بر آن‎که نام خلیج فارس و جزیره قشم را در متون علمی جهانی به یدک می‎کشد؛ به دلیل دارا بودن رتبه تاکسونومیک (رده بندی علمی) بالاتر، دامنه وسیع‎تری از نمونه‎های جانوری در شاخه کرم‎های پهن را شامل خواهد شد که در صورت شناسایی گونه‎های مربوط به این جنس در نقاط مختلف دنیا، نام خلیج فارس بر روی آن‎ها باقی خواهد ماند.

 مقصودلو همچنین گفت: با توجه به پراکنش و فراوانی این جنس در نقاط مختلف، احتمال حضور گونه‎های دیگر این جنس در آب‎های جنوبی خلیج فارس (سواحل کشورهای عربی) بسیار زیاد بوده و آن‎ها ناچارند پس از شناسایی گونه‎های جدید این جنس، نام Persica (پرسیکا) را در ابتدای نمونه‎های شناسایی شده خود بیاورند.

 وی اظهار داشت: گونه‎های ناشناخته جانوری و گیاهی خلیج فارس ممکن است توسط محققان ایرانی کشف و توصیف شوند و نام خلیج همیشه فارس را به همراه داشته باشد و یا توسط خیل عظیم محققان خارجی (عمدتا استرالیایی) در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، توصیف و نامی را به خود اختصاص دهند که این عمل قطعاً بر صاحبان بر حق خلیج فارس خوشایند نخواهد بود.

 مقصودلو در خاتمه گفت: زمان آن فرا رسیده است تا در کنار تکیه بر اسناد تاریخی و بر حق گذشته در خصوص نام زیبای خلیج فارس با مستندات علمی و بر اساس نظام نام‎های جهانی و غیر قابل تغییر هم این نام را برای آیندگان حفظ و در حافظه علمی محققان به ثبت برسانیم.

 

انتهای پیام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.