ایران در پی کسب جایگاهی کلیدی در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی سازمان ملل است | خلیج فارس

ایران در پی کسب جایگاهی کلیدی در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی سازمان ملل است

خبرگزاری رویترز با اتکا به اظهارات منابعی در سازمان ملل متحد می‌گوید، ایران در پی کسب جایگاهی کلیدی در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی این سازمان است. بنا بر این گزارش، ایران تلاش دارد “گزارشگر” کمیته سازمان ملل شود.PERSIAN GULF AALCO

خبرگزاری رویتزر سه‌شنبه (۳۰ ژوئیه/ ۸ مرداد) گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که ایران در پی کسب جایگاهی کلیدی در “کمیته اول” مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شصت و هشتمین نشست این مجمع است که قرار است اوایل اکتبر سال جاری (۲۰۱۳) بر پا شود.

وظیفه “کمیته اول” نظارت بر خلع سلاح، امنیت جهانی و مقررات تسلیحاتی و همچنین همکاری برای حفظ صلح است.

در این گزارش آمده که ایران می‌خواهد گزارشگر “کمیته اول” در نشست ماه اکتبر شود و برای کسب این جایگاه با کویت در رقابت است.

وظیفه گزارشگر کمیته اول تهیه گزارشی از اقدامات ۱۹۳ عضو این کمیته در جهت رسیدن به اهداف خلع سلاح و حفظ امنیت بین‌المللی است.

رویترز می‌نویسد، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه تلاش این کشور برای دستیابی به این جایگاه را تأیید کرد. وی در پاسخ به این سئوال که چرا تهران مایل است به این موقعیت دست پیدا کند گفت: «این روند برای همه اعضا طبیعی است.»

کشاکش چندین ساله هسته‌ای ایران

غرب ایران را متهم به جست‌وجو‌ی راه‌‌هایی برای رسیدن به توانایی تولید بمب اتمی می‌کند. اما ایران این اتهام را نمی‌پذیرد و می‌گوید می‌خواهد از انرژی هسته‌ای برای تولید الکتریسیته و دیگر اهداف صلح‌جویانه استفاده کند. ایران تحریم‌هایی که بر برنامه اتمی و موشکی کشور اعمال شده را “غیر قانونی” می‌نامد و از پیروی قطعنامه‌های سازمان ملل متحد سر باز می‌زند.

ران پراسر، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در واکنش به اخبار منتشرشده در باره تلاش ایران برای کسب جایگاهی کلیدی در کمیته سازمان ملل گفت: «اجازه دادن به ایران برای ورود به کمیته‌ای از سازمان ملل که کار آن رسیدگی به موضوع خلع سلاح و [مقابله با] اشاعه سلاح‌‌ها است مثل این است که از اسد، دیکتاتور سوریه که خود مسئول کشتار ۱۰۰ هزار نفر از مردم کشورش است دعوت کرده باشیم، رئیس اداره سرشماری جمعیت شود.»

باور بسیاری بر این است که اسرائیل تنها قدرت اتمی خاور میانه است.

در اوایل این ماه (ژوئیه) ایران بدون ارائه توضیح اعلام کرد، از نامزدی برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صرف‌نظر کرده است. تلاش ایران برای ورود به این شورا به شدت از سوی آمریکا و اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته است.

اما سوریه که همراه با ایران سعی داشت، در شورای مورد نظر کرسی کسب کند هنوز از تلاش خود دست بر نداشته است.

سوریه بیش از ۲ سال است که در جنگ داخلی به سر می‌برد. از بیش از ۲ سال پیش اعتراض‌های وسیعی در سوریه آغاز شد که هدف آن کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهور بود. در پی مقاومت اسد نسبت به پذیرش این خواست مخالفان دست به سلاح برده و اعتراضاتی که ابتدا مسالمت‌آمیز بود تبدیل به جنگ داخلی شد.

 

DW.DE

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>