توقف نفتکش هندی براساس قوانین بین‌المللی صورت گرفته است. | پژوهشهای ایرانی

توقف نفتکش هندی براساس قوانین بین‌المللی صورت گرفته است.

وزارت خارجه ایران در مورد اقدام نیروی دریایی این کشور در متوقف کردن یک نفتکش هندی توضیح داده است.

روز جمعه، ١٦ اوت (٢٥ مرداد)، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به گزارش رسانه‌های خبری در مورد توقیف نفتکش هندی دش‌شانتی در آب‌های خلیج فارس، گفت که “این کشتی به دلیل آلودگی بسیار وسیع در خلیج فارس متوقف شده است.”

وی افزود که توقف این نفتکش براساس قوانین بین‌المللی صورت گرفته است.

ده روز پیش، رسانه‌های خبری بحرین گزارش کردند که مقامات آن کشور به دلیل مشاهده یک لکه بزرگ نفتی در نزدیکی آب‌های ساحلی ایران در خلیج فارس و احتمال حرکت آن به سوی سواحل بحرین، دستور داده‌اند فعالیت برخی تاسیسات دریایی، از جمله واحدهای آب شیرین‌کن به حالت تعلیق در آید.

در آن گزارش به نقل از “مرکز امداد اضطراری متقابل دریایی” آمده بود که این لکه نفتی حدود ده مایل طول دارد و دلیل آن “اقدام عمدی” یک کشتی هندی در تخلیه محموله نفتی خود به دریا بوده است.

خلیج فارسمشاهده لکه نفتی در آبهای خلیج فارس ده روز پیش از توقف کشتی هندی گزارش شده بود

آقای عراقچی گفته است که اگر مشخص شود که این کشتی مسئول ایجاد آلودگی نفتی بوده است، باید طبق مقررات بین‌المللی، خسارت پرداخت کند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: “هرگونه شائبه سیاسی درباره توقف این کشتی را رد می‌کنم و این تصمیم صرفا براساس موضوعات فنی و مقررات دریایی گرفته شده است.”

هنگام گزارش مشاهده لکه نفتی، مرکز امداد اضطراری متقابل دریایی از سایر کشورهای منطقه نیز خواسته بود تا این لکه نفتی را زیر نظر داشته باشند و در صورت ورود آن به آب‌های ساحلی خود، شرکت مالک نفتکش را تحت پیگرد قرار دهند.

انکار مقامات هندی

روز گذشته، برخی رسانه‌های هندی به نقل از شرکت کشتیرانی هند با مسئولیت محدود، مالک نفتکش دش‌شانتی، گزارش کردند که ایران این کشتی را هنگام حمل نفت از عراق به سوی هند، بعد از ظهر روز سه شنبه در خلیج فارس متوقف کرد. سخنگوی شرکت گفته بود که ماموران نیروی دریایی ایران همچنان در کشتی حضور دارند.

براساس این گزارش، بی کی ماندل، رئیس شرکت هندی، گفت که مقامات ایرانی این کشتی را به آلوده کردن آب های ساحلی خود متهم کرده‌اند. آقای ماندل در عین حال تاکید کرد که “این اتهام کاملا اشتباه است و کشتی حتی در حول و حوش آب‌های ایران نبوده است.”

نیروی دریایی ایرانبرخی رسانه‌های هندی اقدام نیروی دریایی ایران را با تحریم نفتی مرتبط دانسته اند

همچنین، آمیتاوا بانرجی، رئیس بخش ارزیابی وزارت کشتیرانی هند، گفت که که اقدام ایران بدون دلیل صورت گرفته و افزود که “کنوانسیون سازمان ملل در مورد کشتیرانی در آبهای آزاد تضمین کننده حق رفت و آمد آزادنه کشتی هاست.”

برخی از منابع هندی، دولت ایران را متهم کرده بودند که به تلافی تصمیم هند به کاهش واردات نفت و روی آوردن به سایر صادرکنندگان نفت خام، این کشتی را متوقف کرده است.

هند از جمله واردکنندگان عمده نفت ایران محسوب می شد اما پس از تشدید تحریم‌های خارجی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، خرید نفت خام از ایران را کاهش داده و سایر کشورها صادرکننده را جایگزین ایران کرده است.

بین مشاهده لکه نفتی و توقف کشتی دش شانتی ده روز فاصله بوده است و در حالیکه مقامات هندی گفته‌اند که نیروی دریایی ایران این کشتی را در بازگشت از بنادر عراق به مقصد هند متوقف کرده است، گزارش‌های خبری مشخص نمی‌کند که آیا لکه نفتی در مسیر حرکت آن در مسیر به سوی عراق مشاهده شده بود یا نه.

در همین رابطه:

یک لکه نفتی ۱۰ مایلی شهرهای ساحلی خلیج فارس را تهدید می کند. بحرین اماده باش.

Indian ship was detained in the Persian Gulf

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.