استان فارس /ایالت پارس یک بار دیگر به دریای خود وصل میشود | پژوهشهای ایرانی

استان فارس /ایالت پارس یک بار دیگر به دریای خود وصل میشود

در قدیم در ساحل دریای قارس  استانها یا اقلیم  خوزستان – فارس و کرمان وجود داشت بعدها استانهای جدید در حاشیه درست شد و فارس از آبهای گرم خلیج فارس  محروم شد.سعدی اگر باز هم بخواهد برود به کیش  و  میهمان حاکم آن شود مانعی نیست. برود اما شعر  معروفش که در مورد حاکم کیش گفت حالا نگوید که نانش آجر می شود. چون حاکمان همان کنند که حاکم کیش در اندیشه داشت.

سعدي در كيش شاهد ماجرايي شد :آن شنيدستي که در اقصاي غور             بار سالاري بيفتاد از ستور 
” گفت چشم تنگ دنيادوست را               يا قناعت پر کند يا خاک گور ” 

« بازرگاني را شنيدم كه صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل بنده خدمتكار» شبي در جزيره كيش، مرا به حجره خويش درآورد، همه شب نيارميد از سخن‌هاي پريشان گفتن، كه فلان انبازم به تركستان و فلان بضاعت به هندوستان است و اين قباله فلان زمين است و فلان چيز را فلان خمين، گاه گفتي خاطر اسكندريه دارم كه هوايي خوش است، باز گفتي نه، كه درياي مغرب مشوش است. سعديا! سفري ديگر در پيش است. اگر آن كرده شود، بقيت عمر خويش به گوشه‌اي بنشينم، گفتم: آن كدام است؟ گفت: “گوگرد پارسي خواهم بردن به چين كه شنيدم قيمتي عظيم دارد و از آنجا كاسه چيني به روم آرم و ديباي رومي به هند و فولاد هندي به حلب و آبگينه حلبي به يمن و برد يماني به پارس و از‌ آن پس ترك تجارت كنم.”

 

-تصویر ابلاغیه مصوبه اتصال فارس به خلیج فارس منتشر شد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، از چندی بیش که خبر اتصال استان فارس به خلیج فارس در فضای مجازی منتشر شد، نمایندگان استان هرمزگان به این مصوبه اعتراض کرده و آن را غیر واقعی می‌خواندند. در آخرین واکنش نیز رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان به اظهارات استاندار فارس درباره پیوستن این استان به خلیج فارس واکنش نشان داده و گفته بود: برخی هنوز تصور می‌کنند که در فضای دولت قبل به سر می‌برند و با اظهاراتی سودجویانه و تحریک کننده در پی برهم زدن آرامش مردم مناطق جنوبی کشور هستند.تمبر خلیج فارس

وی در ادامه نیز گفته بود: استانداری که در آستانه عزل قرار دارد، حق ندارد در زمینه مسائلی که اساسا وجود خارجی ندارد، جوسازی کند و با تحریک مردم و انتصاب این گونه موضوعات به دولت یازدهم درهای امید را به روی مردم ببندد.

این نماینده ملت خاطر نشان کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی این فرد، نمایندگان هرمزگان برای پیگیری این مسئله نه تنها در دولت حضور یافته‌اند بلکه در جلساتی با معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور نیز این مسئله را به طور کامل بررسی کرده‌اند و اساسا چنین مسئله‌ای صحت ندارد و تنها جوسازی برای القای این مسئله و با هدف تحریک اذهان مردم صورت می‌گیرد.

حال با توجه به این واکنش‌ها که بنظر می‌رسد نمایندگان محترم استان هرمزگان هنوز باور به ابلاغ این مصوبه ندارند، تصویر این مصوبه منتشر می‌شود. نکته جالب در این میان تعلق خلیج فارس به استان فارس بوده که با تصمیم اشتباه ( که اکنون تبعات آن حتی در بعد بین المللی نیز قابل مشاهده است ) در ۵۱ سال پیش فارس از خلیج فارس جدا شد که اکنون خوشبختانه این اشتباه جبران شده است.

البته مسئولان استان می‌بایست تلاش کنند از این امتیاز مناسب بهره وری کامل شود، سپس بخش بیشتری از خلیج فارس به آغوش فارس بازگردد و در ‌‌نهایت بخش عمده‌ای از خاک استان که به استان کرمان چه امسال و چه در سال‌های دور ملحق شده است مجددا به استان ضمیمه گردد.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.