شیل نفت یا نفت رسوبی آمریکا را مجددا یه یک ابرقدرت برتر اول و پایدار تبدیل می کند | پژوهشهای ایرانی.دریای پارس.

شیل نفت یا نفت رسوبی آمریکا را مجددا یه یک ابرقدرت برتر اول و پایدار تبدیل می کند

به این زودی ها اقتصاد آمریکا رو به زوال نخواهد رفت. امریکا همچنان  قدرت اول باقی می ماند.

نشریه  امروز گزارشی از روند استحصال نفت از  در ایالات متحده که یافته نسبتاً جدیدی در عرصه مایعات هیدرو کروبنی می باشد، دارد که معنای آن تغیر جغرافیانی نفتی دنیاست.  این نشریه مینویسد که آمریکا با تولید ۲۲ میلیون بشکه نفت در روز  که میزان زیادی از آن، از همین رسوبات نفتی است از روسیه با۲۱٫۸ میلیون و عربستان با ۱۱٫۷ میلیون  پیش گرفته و به بزرگترین تولید کننده  نفت دنیا تبدیل گردیده است. کارشناسان نفتی میگویند که مسئله آینده آمریکا نه تولید بلکه یافتن بازار فروش است. علاوه بر نفت، آمریکا از نظر گاز هم بر روسیه در حال پیشی گیری است. این درحالیست که صنایع نفت و گاز روسیه به نفس، نفس افتاده است.

کارشناسان میگویند عمر این منابع روسوبی نفتی(چاه های رسوبات ) نفتی از آنکه در آغاز تصور میشد بیشتر می باشد که به معنای اینست که هزینه برآورد شده برای استخراج از آنکه پیش بینی میشد کمتر خواهد بود.

گزارش وال استریت ژورنال که در این زمینه بنظر یک گزارش کارشناسانه میباشد به معنی  زیرو رو  شدن بازار جهانی نفت است.  خارج از گزارش وال استریت باید بگویم که با توجه به سابقه امر ف امریکا نه تنها در زمینه ذخایر(  Shalle oil ) رسوبات نفتی در دنیا اول است بلکه پیشرفته ترین و شاید انحصاری ترین تکنولوژی بهره برداری از این نوع جدید منابع هیدرو کربن را در اختیار دارد. 

درگزارش وال استریت آمده است: [“میزان نفت خام استخراجی از دو  منبع رسوبات  نفتی عمده  ایالات متحده  ـ  میدان “باکّن”  در داکوتای جنوبی  و رسوبت نفتی متراکم شده”ایگل فورد” واقع در تگزاس  جنوبی، ـ  با شدت در حال افزایش هستند در حالیکه تولید روسیه  در ۳ سال گذشته بطور ناچیزی افزایش یافته است. دولت روسیه پیش بینی کرده است که تولید آن کشور  تا سال ۲۰۱۶ در سطح کنونی باقی خواهد ماند و میزان گاز استخراجی نیز فقط ۳% افزایش خواهد یافت. این تغیر موازنه تولید، مقامات روسیه را نگران کرده است که مبادا آمریکا مشتریان آنها را  در آینده از آنها بگیرد.

 تاتینا میتروانا، عضو اکادمی  تحقیقات علمی انرژی  روسیه  میگوید:” چنین بنظر میرسد که بازنده این تغیرات در بازار جهانی  روسیه باشد.”  

این موسسه تحقیقاتی پیش بینی کرده است که صدور نفت روسیه پس از ۲۰۱۵ بین ۲۵% تا ۳۰۵ سقوط خواهد که کاهشی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار نا خالص به قیمت تولید محلی خواهد بود. با اطمینان میتوان گفت که روسیه یکی از غنی ترین دارنده منابع (رسوبات نفتی)  جهان می باشد. این منابع بهره برداری نشده رسوبات نفتی  بطور بالقوه منبعی برای جهشی در تولید نفتی آینده می باشد.
و البته همه روسها تهدیدی از جانب ایالات متحده برای بزرگترین کمپانی نفتی خود “گاز پروم” نمی بینند.  
بر گزارش خانم تاتینا، باید افزود که حدود ۴۰% از از بودجه دولتی روسیه از درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم نفتی تأمین میشود.  این در حالیست که میزان نیاز ارزی این کشور برای گرداندن چرخ اقتصادش روز بروز افزایش خواهد یافت. 
بر مبنای جشم اندازی که این گزارش از افق “ژئواکونومی نفتی”  دنیا یا جغرافیای اقتصاد نفتی آینده نزدیک  در جهان به دست میدهد  میتوان تغیرات بیشتر موازنه قدرت را در جهان فردا به تصور آورد.
گزارش  وال استریت را ذیلاً درج میکنم و توصیه ام به علاقه مندان اینست که با رجوع به اصل گزارش در خود روزنامه، لینکهای  پیوستی را هم ببینند و به یک فایل صوتی که ضمیمه میباشد گوش کنند. 
دیدن جدول کپی شده از ویکی پدیا را نیز توصیه میکنم

U.S. Is Overtaking Russia as Largest Oil-and-Gas Producer

Comments are closed.