اجلاس بين المللي سيرداپ در دهلي نو گشايش يافت. | پژوهشهای ایرانی

اجلاس بين المللي سيرداپ در دهلي نو گشايش يافت.

 

به گزارش ایرنا ˈپراناب موکرجیˈ در مراسم اختتامیه بیست و نهمین اجلاس بین المللی کشورهای عضو ˈسیرداپˈ که به مدت چهار روز در دهلی نو برگزار شد افزود: برای رسیدن به این هدف باید دید مثبتی نسبت به توسعه گروههای منطقه ای موثر داشت.kalkata92 (270)

اجلاس بین المللی سیرداپ با حضور نمایندگان 15 کشور عضو و همچنین حضور هیات ایرانی به سرپرستی معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

رییس جمهور هند اظهار امیدواری کرد که تصمیمهای اتخاذ شده در این نشست، به آمادگی برای مقابله با چالشهای فردا کمک کند.

موکرجی گفت: توسعه روستایی همیشه در اولویت برنامه های کشور ما بوده و طی دهه گذشته شاهد تغییر چشمگیری در رویکردها نسبت به ارتقای کیفتی زندگی روستایی بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه قانونگذاری ها و برنامه ریزی ها در راستای توجه ویژه به نوسازی روستاها بوده، افزود: راهبرد توسعه روستایی تاثیر قابل ملاحظه ای بر فقر و روند توسعه داشته و موجب می شود که رشد با تساوی همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه فناوری باید به عنوان پلی به اهداف دوردست عمل کند، اظهار داشت: منابع باید بطور مناسبی مدیریت شوند و مردم در اولویت برنامه ها قرار گیرند.
روز محیط زیست کنفرانس
رییس جمهوری هند گفت: زمین که بطور روزافزونی تبدیل به منبعی محدود می شود، باید بطور مناسب مدیریت شود.

معاون وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران نیز که سرپرستی هیات ایرانی دراین اجلاس را برعهده دارد، آمادگی ایران برای انتقال تجربیاتش در حوزه توسعه روستایی و کاهش فقر، تمرکززدایی و اصلاح ساختار مدیریت روستایی به همه کشورهای عضو را اعلام کرد.

ˈمحمد علی نیکبختˈ با اشاره به اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناطق روستایی، بر ضرورت ریشه یابی مسایل و مشکلات روستاها و یافتن راه حلهای مناسب برای رفع این مشکلات تاکید کرد.

بیست و نهمین اجلاس بین المللی کمیته اجرایی مرکز یکپارچگی و توسعه روستایی آسیا و اقیانوسیه موسوم به سیرداپ (CIRDAP)با حضور جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو به مدت چهار روز برگزار شد.

در این اجلاس مهمترین مسایل و مشکلات روستایی کشورهای عضو بررسی و در باره راههای دستیابی به توسعه روستایی، مبارزه با فقر، مقابله با بحرانها و بلایای طبیعی تبادل نظر شد.

در این اجلاس فعالیتهای پیش بینی شده در برنامه کاری سیرداپ برای دو سالانه 2014-2015 توسط اعضا تصویب شد.

15 کشور عضو کمیته اجرایی مرکز یکپارچگی و توسعه روستایی آسیا و اقیانوسیه موسوم به سیرداپ شامل ایران، هند، پاکستان، افغانستان، مالزی، اندونزی، فیلیپین، فیجی، ویتنام، لائوس، بنگلادش، سریلانکا، میانمار، تایلند ونپال هستند و دبیرخانه آن در داکا پایتخت بنگلادش واقع شده است.

محمدعلي نيكبخت روز شنبه در دهلي نو ضمن قدرداني ازملت و دولت هند در برگزاري اجلاس سيرداپ افزود: براين باورم كه اين گردهمايي حاكي از حسن نيت، عزم و علاقه اعضاي جهت توسعه روستائي و كاهش فقر در منطقه آسيا و اقيانوسيه است. 

سرپرست هيات ايراني در بيست و نهمين اجلاس بين المللي كميته اجرايي مركز يكپارچگي و توسعه روستايي آسيا و اقيانوسيه موسوم به سيرداپ (CIRDAP) افزود: اميدوارم كه اين اجلاس بتواند با اتخاذ تصميمات مهم، گامهاي ارزنده اي در جهت رفع موانع و مشكلات پيش روي توسعه روستايي و كاهش فقر در جهان و به ويژه كشورهاي عضو سيرداپ بردارد. 
نيكبخت افزود: نگاهي به سيستم ها و برنامه هاي توسعه روستائي و كاهش فقر در كشورهاي عضو سيرداپ در دهه اخير نشان مي دهد كه ضمن دستيابي به امنيت غذائي و تحقق اهداف توسعه هزاره ؛ چالش متعددي هاي نيز پيش روي كشورهاي عضو مي باشد. 
معاون وزارت جهاد كشاورزي افزود: بررسي ها نشان مي دهد كه كوشش جهاني بسياري براي توسعه كشاورزي و روستايي سبب دستيابي به برخي توفيقات در اين زمينه شده است اما هنوز تا رسيدن به اهداف مدنظر فاصله زيادي وجود دارد. 
وي ادامه داد: با اينكه بخش كشاورزي موفقيت هاي قابل توجهي داشته ولي به دليل عدم سرمايه گذاري در اين بخش، هنوز به اهداف اصلي خود دست نيافته است و آمار سازمان هاي جهاني و از جمله سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد نشان مي دهد كه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي و توسعه روستايي حتي در مقايسه با سال هاي دهه ۷۰نه تنها افزايش نداشته بلكه با توجه به بحران هاي اقتصادي و كمبود سرمايه گذاري در بخش كشاورزي دورنماي تحقق اهداف هزاره و به نصف رساندن جمعيت گرسنه جهان اميدواركننده به نظر نمي رسد. 
وي گفت: در دومين اجلاس وزراي كشاورزي كشورهاي عضو در داكا در سال ۲۰۱۰ بر نقش سيرداپ بعنوان اتاق فكر كشورهاي عضو در سه دهه اخير در زمينه رشد همه جانبه اقتصادي، دسترسي مناطق روستائي به منابع و فرصت ها و تمركز بيشتر بر فعاليت هاي غير مزرعه اي و بالاخص اصلاحات ارضي تاكيد گرديد. 
معاون وزارت جهاد كشاورزي افزود: ايران با انجام اصلاحات ارضي گسترده در سطح كشور و در اختيارگذاردن زمين به كشاورزان سبب رهائي كشاورزان از قيد نظام ارباب و رعيتي گرديده و زمينه جلب مشاركت آنها در تصميم گيري و مديريت مناطق روستائي را فراهم نموده است. 
وي گفت: علاوه بر اين در طول سه دهه گذشته دولت جمهوري اسلامي اقدامات ارزنده ديگري از جمله تفويض اختيارات دولت در حوزه هاي برنامه ريزي و اجرا به مقامات ذي ربط محلي، تشكيل شوراي برنامه ريزي و توسعه استانها، تشكيل شوراهاي اسلامي در روستاها، تشكيل دهياري ها ذيل شوراهاي اسلامي روستا به منظور انجام اقدامات اجرائي در سطح روستاها ،توسعه تعاوني هاي روستائي و تشكل هاي بخش كشاورزي و توسعه سازمانهاي مردم نهاد انجام داده است. 
وي همچنين گفت: دراين ارتباط تشكيل شوراهاي اسلامي نقطه عطفي در تمركز زدائي و مشاركت مردم محلي در مناطق روستائي در تصميم گيري و برنامه ريزي بود. 
معاون وزارت جهاد كشاورزي ادامه داد: در پي انجام اين تحولات و سرمايه گذاري دولت در توسعه روستائي و كشاورزي اقدامات چشمگيري طي سي سال گذشته در مناطق روستائي انجام گرفت. 
وي گفت: برخورداري بالاي ۹۰ درصد روستاهاي كشور از آب آشاميدني ، برخورداري تمام روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار از برق، برخورداري حدود ۴۰ درصد روستاها از مراكز بهداشتي – درماني ، برخورداري ۸۱ درصد روستاها از تلفن و ۵۱ درصد از دفاتر ICT ،برخورداري ۳۰ درصد مساكن روستائي از گاز لوله كشي 
از جمله اين اقدامات ايران است. 
وي همچنين گفت: جمهوري اسلامي به عنوان عضو سيرداپ آماده است تجربيات خود در زمينه توسعه روستائي و كاهش فقر، تمركززدائي و تجديد ساختار مديريت روستاها را در اختيار كشورهاي عضو قرار دهد و از تجربيات ارزنده كشورهاي عضو نيز بهره مند شود. 
گفتني است پانزده كشور عضو سيرداپ شامل ايران ، افغانستان، بنگلادش، هند، اندونزي، لائوس، مالزي، ميانمار، نپال، پاكستان، فيليپين، سريلانكا، تايلند، فيجي و ويتنام از نظر فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي داراي مشتركات زيادي هستند و در زمينه توسعه روستائي داراي تجارب غني و ارزنده مي باشند و تبادل اين تجارب مي تواند تاثيرعمده اي بر توسعه روستائي و كاهش فقر در اين كشورها داشته باشد. 
در اين اجلاس قرار است فعاليت هاي پيش بيني شده در برنامه كاري سيرداپ براي دو سالانه ۲۰۱۴-۲۰۱۵ توسط اعضا تصويب شود. 
در اين اجلاس مهمترين مسايل و مشكلات روستايي كشورهاي عضو بررسي و در خصوص راه هاي دستيابي به توسعه روستايي ، مبارزه با فقر ، مقابله با بحران ها و بلاياي طبيعي تبال نظر مي شود. 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.