گرامیداشت روز ملی خلیج فارس – بندرعباس | پژوهشهای ایرانی

گرامیداشت روز ملی خلیج فارس – بندرعباس

این عده به مناسبت دهم اردیبهشت ماه سالروز ملی خلیج فارس درجشنواره سوم گفتند:برخی که استقلال شان به 30سال هم قد نمی دهد می خواهند با تغییر نام خلیج فارس برای خود هویت بسازند اما دربرابر اسناد تاریخی مهر سکوت برلب دارند .

بنا به اظهار مسوولان شرکت کننده دراین همایش ، جهان نباید بازیچه عده ای که خودشان هویت مجعول ونامشخصی دارند، شود و ازعنوان های جعلی و ساختگی برای یک مکان تاریخی وبین المللی سوءاستفاده کنند.
بحر فارس
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین باره گفت: هنرمندان ایران زمین باید هر سال با ارائه خلاقیت ها و نوآوری های بیشتر، با سلاح فرهنگ و هنر از هویت خلیج فارس دفاع کنند.

سید محمد حسینی افزود: این مناسبت موجب همبستگی و همدلی بی نظیر همه ایرانیان نه تنها در این کشور بلکه در سراسر جهان است و هیچ مناسبتی با شکوه تر از این موضوع، موجب وفاق ملی نمی شود.

وی ادامه داد: این میراث گرانبها سال به سال با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری، شکوه بیشتری یافته که نقطه آغازین این حرکت ارزشمند مصوبه هیات دولت در سومین سفر به استان هرمزگان مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری هرساله جشنواره خلیج فارس بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال در ابتکاری قابل توجه برنامه های جشنواره خلیج فارس به شکل موضوعی به سراسر کشور گسترش یافت و شاهد مشارکت چشمگیر همه هنرمندان استان های کشور در جشنواره های موضوعی با عناوین مختلف بودیم.

حسینی ادامه داد: اگر چه دستگاه دیپلماسی کشور در جای خود اقدامات لازم را برای صیانت از هویت ملی ما دارد اما هنرمندان نیز به سهم خود با ارائه آثار ماندگار با زبان فرهنگ و هنر در صیانت از این میراث جاودانه کوشا هستند و به نوعی می توان گفت توجه همه دنیا به اقدامات فرهنگی هنرمندان ایران در دفاع از هویت ملی خود معطوف شده است.

وی با اشاره به نقش خلیج فارس در تحول فرهنگی و تمدنی جهان گفت: اگر چه نظام سلطه با برخی شیطنت ها و اهداف منفعت طلبانه به دنبال مشروعیت بخشی به حضور خود با دادن آدرس غلط و تشویش اذهان عمومی و تحریف تاریخ کهن این سرزمین است اما همه شواهد تاریخی اعم از کتب، نقشه ها، سفرنامه ها و یافته های باستان شناسی نشان می دهد نام این منطقه ˈبحر فارسˈ یا ˈخلیج فارسˈ بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:از دوران داریوش اول ناوگان منظم دریایی ایران و نام دریای پارس وجود داشته است در حالی که بسیاری از مدعیان امروز، سابقه کشورشان حتی به یک صد سال هم نمی رسد اما به مدد بهره گیری از ظرفیت های انرژی، نام خود را مطرح کرده اند درحالی که خلیج فارس یا دریای پارس سابقه اش به دوران ماد و حکومت هخامنشی می رسد.

حسینی بیان کرد:به تعبیر دیگر بسیاری از محققین و تاریخ نگاران معتقدند بر خلاف تصور اولیه که آغاز تمدن را بین النهرین می دانستند،خلیج فارس نقطه آغازین شکل گیری تمدن بشری بوده که شاهد آن نیز یافته های باستان شناسی منطقه جیرفت است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نام خلیج فارس و جزایر ایرانی آن در تمام موزه های جهان از چین گرفته تا آمریکا در قالب کتاب، نقشه و یافته های باستان شناسی ذکر شده است.

حسینی اضافه کرد:حتی زمانی که این تصوردرجهان حاکم بود که زمین دارای سطحی صاف است و کروی نیست، نقشه ای وجود دارد که در آن به نام دریای پارس اشاره شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از اقدام پژوهشگر جوان هرمزگانی که با اهتمام خاصی در زمینه پژوهش دینی به احادیث پیامبر بزرگ اسلام (ص)دست یافته است، گفت: طبق این حدیث پیامبر اسلام سه بار نام بحر فارسی را مورد تاکید قرار داده که این نشانگر مورد توجه بودن نام خلیج فارس در صدر اسلام بوده است.

وی بیان کرد: نسل جوان ایرانی باید هوشیار باشد و در مقابل هر نوع تحریفی از کیان سرزمین ملی خود دفاع کند.

استاندارهرمزگان هم گفت: پاسداشت روز خلیج فارس نه تنها گرامیداشت خرد و اندیشه بلکه بزرگداشت روزی است که بشرهویت تمدنی خود را به آن بدهکار است.

ابراهیم عزیزی با بیان اینکه تاریخ پرافتخار ایران اسلامی درتقویم خود حماسه های فراوانی دارد، افزود: در این میان روزهای با شکوهی همچون روز ملی خلیج فارس روزی آشنا در حافظه جمعی تمام کسانی است که به فرهنگ و تمدن توجهی ویژه دارند.

نقشه متعلق به  در سال ۱۹۵۲ و استفاده از.

وی ادامه داد: خلیج فارس یک تن به عنوان پایتخت انرژی جهان با روشن ساختن دنیا را به دوش می کشد و هیچ کسی نمی تواند جهان را حتی یک لحظه بدون خلیج فارس تصور کند.

نماینده عالی دولت دراستان هرمزگان، خلیج فارس را همچون گوهری روشنایی بخش برای تاریخ ملل دانست و بیان داشت: مکتب خلیج فارس مکتبی است که درطول سالیان بسیار نماد صلح و عدالت آرامش و از خودگذشتگی و آزادی خواهی برای همه مردم جهان بوده و پاسداشت روز خلیج فارس که نماد دانایی و تولید است نه تنها گرامیداشت خرد و اندیشه بلکه بزرگداشت روزی است که بشر تمام هویت تمدنی خود را به آن بدهکار است.

وی اضافه کرد: خلیج فارس امروز زنجیره اتصال تمام کسانی است که به تکامل انسانی در سایه برابری و برادری دل سپردند و ایرانیان نیز درطول تاریخ به عنوان پاسداران اصلی این نقطه مهم برای جهانیان، همواره الگوی صلح طلبی وعدالت خواهی بودند.

استاندارهرمزگان بیان کرد: خلیج فارس نماد مبارزه با استعمار و زیاده خواهی است و این صفت به دلیل حماسه ای بزرگ و شگرف برای تاریخ ماست.

دبیر سومین جشنواره بین المللی فرهنگی وهنری خلیج فارس،نیزخواستار تداوم حمایت ها برای تثبیت این جشنواره در متن فرهنگ وهنر کشور شد.

همایون امیرزاده افزود: خلیج فارس نه فقط یک نام که تنها هویت همه نام های ایرانیان است وهمه مدعیان نام جعلی بارها وبارها فراموش کرده و آن را به نام حقیقی اش خوانده ومایع تمسخر دیگران شدند.

وی ادامه داد: از این منظر خلیج فارس یک عنوان در نقشه های محیطی وحتی یک اسطوره ساز و اسطوره گونه نیست بلکه نامی ماندگار است که تمامی ویژگی های بلند و کامل اسطوره را با حقیقت خود در برگرفته است.

دبیرسومین جشنواره بین المللی خلیج فارس اظهارکرد: به این اعتبار خلیج فارس نه یک مفهمم مکانی ساکن بلکه یک حقیقت جاری و نماد گویایی که وسعتش حتی از فرسنگ ها فاصله هم در تاریخ فرهنگی و جغرافیایی هویتی ایرانیان یکتاپرست و موحد می درخشد.

وی گفت: خلیج فارس حیثیتی با ارزش تر از جان است و این مهم را خون فشانی سربازان فداکاری نظیر اسحاق دارا، موسی درویشی، اسحاق عامری سیاهویی، اسدالله رییسی هنگامی ، رییس علی دلواری ، امام قلی خان و غلام علی بایندر و نام های بسیاری از این دست ثبت در تاریخ نمودند.

امیرزاده درادامه ابرازداشت: اکنون مجموعه گران سنگ خلیج فارس که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گامی فراملی و حرکتی نوین بنیاد گرفته، اندیشه و خلاقیت ایرانی می تواند فرهنگ عزتمندی اسلامیان را به شایستگی بیان کند.

وی افزود: جشنواره بین المللی فرهنگی وهنری خلیج فارس فرصتی برای پیوند بین تمامی ایرانیان و نخبگان وبرگزیدگان فرهنگ وهنر است، به ویژه اینکه بیش از پیش ایران و ایرانی نیازمند پیوستگی های درون مرزی و ارتباطات عزتمند برون مرزی هستند.

امیرزاده ابرازامیدواری کرد: این جشنواره که با تلاش ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و دبیران جشنواره های موضوعی و دربرگیری 32 موضوع مهم فرهنگی هنری علمی و پژوهشی و کودک و نوجوان برای سومین سال متوالی محکم قدم برداشته، بتواند به پشتوانه خرد جمعی ماندگار و جاودانه تر از همیشه به راه خویش ادامه دهد.

وی اضافه کرد: در این دوره از جشنواره با یک جهش 50 درصدی نسبت به دو دوره قبل فراگیر ملی و بین المللی جشنواره را برگزار می کنیم که دریافت 25 هزار اثر از شرکت کنندگان 32 جشنواره موضوعی که 68 درصد آن را جوانان و نوجوانان تشکیل دادند، گواه بر حضور جشنواره سومین فرهنگ و هنر کشور است.

یک محقق و پژوهشگر خلیج فارس گفت: دشمنان با شیطنت خود درباره موضوع خلیج فارس ندانسته بزرگترین خدمت را به ایران انجام دادند و موجب تقویت همبستگی ملی در سرتاسر کشور شدند.

ˈپیروز مجتهد زادهˈ افزود: هرچند برخی افراد و کشورهای حوزه خلیج فارس میلیاردها دلار برای تغییر نام خلیج فارس خرج کردند و تلاش های بسیاری را در این زمینه انجام دادند اما تلاش های آنان به کوچکترین نتیجه ای نرسیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این گونه اقدامات نتیجه عکس داشته و موضوع خلیج فارس همبستگی ملی جدیدی را میان ایرانیان ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه های ایران و انگلیس گفت: باید از این توان ایجاد شده و همبستگی اقوام مختلف ایرانی برای پاسداری از نام و هویت خلیج فارس بهره برد.

دکتر ˈپیروز مجتهد زادهˈ در سال 1350 از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و زمانی که دانشجوی سال سوم دوره لیسانس بود، نخستین کتاب خود درباره شیخ نشین های خلیج فارس منتشر کرد.

در سال 1352 با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و پس از طی دو دوره فوق لیسانس در دانشگاه های لندن و منچستر، در کلاس های پرفسور ˈژان گاتمنˈ برجسته ترین نام در جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک جهان در آکسفورد شرکت کرد.

وی پس از دریافت دکترای خود از آکسفورد و دریافت دکترای دیگر از دانشگاه لندن، کار تحقیق و تدریس را در دانشگاه لندن آغاز و درمدتی اندک با کشف و انتشار اسناد تاریخی فراوان از مراکز اسناد دولتی بریتانیا در تأیید و تحکیم حقوق ایران در مناطق مرزی به ویژه مرزهای واقع شده در مناطق شرقی کشور و در خلیج فارس در مقام پرفسوری شناخته شده، شهرتی بین المللی کسب کرد.

شمار کتاب های منتشر شده توسط دکتر مجتهدزاده به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی به 36 عنوان می رسد و هم چنین این محقق برجسته بیش از 500 مقاله علمی و پژوهشی به زبان های مختلف دنیا انتشار داد که برخی از آن ها در قیاس بین المللی از بهترین ها هستند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت :کارشناسان ایرانی بازی مدیریت استراتژیک و دفاع از جزایر سه گانه خلیج فارس را طراحی و تولید کرده اند.

بهروز مینایی افزود: تولید بازی های رایانه ای با موضوع خلیج فارس از نخستین دوره برگزاری جشنواره خلیج فارس مورد توجه جدی بوده است.

وی ادامه داد:همزمان با نخستین دوره برگزاری جشنواره خلیج فارس بازی ˈمیر مهناˈ دلاوری که جزیره خارک را آزاد کرد، تولید و در 200 هزار نسخه منتشر شد.

وی ادامه داد: در دوره دوم جشنواره نیز بازی ˈفریاد آزادیˈ با موضوع زندگی و دلاور مردی های خالوحسین دشتی و رییسعلی دلواری تولید شد که این بازی ها در تابستان امسال منتشر و عرضه می شوند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای اضافه کرد: در این دوره نیز 15 بازی و 10 بازی نامه تولید شده که از جمله مهمترین آنها می توان به بازی استراتژیک جزیره ابوموسی که با موضوع دفاع از میهن و مدیریت منابع، پیش تولید آن آماده شده اشاره کرد.

مینایی بیان کرد: همچنین بازی آنلاین دفاع خلیج فارس که موضوع آن دفاع از جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک است نیز در این دوره تولید شد.

وی در ادامه اظهار داشت: امسال به مناسبت روز ملی خلیج فارس 14 تیم بازی ساز، انستیتو ملی بازی نیز از پنج تا هشتم اردیبهشت، 13 بازی تولید کردند که شامل هفت بازی موبایل و شش بازی کوچک هستند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در پایان گفت: در مسابقه بازی نامه نویسی نیز که به مناسبت روز خلیج فارس برگزار شد از میان 10 بازی نامه برتر ارائه شده، پنج بازی نامه که جز بهترین ها هستند نیز انتخاب خواهند شد.

یکی از بازیگران پیشکسوت سینما و تئاتر گفت: تولیدات سینمایی ایران درباره خلیج فارس یکی از مهمترین ابزارهای دفاع از هویت ملی است.

ˈداریوش ارجمندˈ اظهار داشت: تاکنون ایران تجارب خوبی در این زمینه داشته که می توان به فیلم ها و آثار درخشانی مانند ناخدا خورشید، کشتی آنجلیکا و راه آبی ابریشم اشاره کرد.

وی بیان کرد:هنوز زوایای ناشناخته بسیاری درباره خلیج فارس وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته و باید مورد پژوهش بیشتر قرار گیرد که سابقه ایران در دریانوردی یکی از این موارد است.

به گفته این هنرمند،ایرانیان از کشتی هایی با 200 پارو زن در دوران هخامنشی استفاده می کردند و این درحالی است که در همان زمان یونانی ها به عنوان یکی از مدعیان تمدن حداکثر می توانستند شناورهای 40نفری بسازند.

این بازیگر تئاتر و سینما در این مراسم خواستار جایگزین شدن واژه ˈپارس ˈ به جای فارس برای خلیج فارس شد که به هویت ایرانی آن نزدیک تر است.ک/4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.