همکاری بین عربستان سعودی و اسرائیل؟ چنین کاری ناهمخوان | پژوهشهای ایرانی

همکاری بین عربستان سعودی و اسرائیل؟ چنین کاری ناهمخوان

پُلیتیکِن دانمارک نوشت:

عربستان سعودی و اسرائیل به باراک اوباما اطمینان ندارند. یک اتحاد ناهمخوان بین دو کشور مذکور در شرف شکل گرفتن است، و هدف آن ایجاد مانع برای دسترسی نظام روحانیون به سلاح هسته ای است. همکاری بین عربستان سعودی و اسرائیل؟ به نظر می آمد چنین کاری ناهمخوان باشد، امّا هم اکنون در شرف شکل گرفتن است.

شاهزاده بندر سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن با مقامات عالی رتبه اسرائیل تماس گرفته است. هماهنگی تنگاتنگ بین دو کشور نه تنها روی سوءظن مشترک نسبت به ایران، بلکه عدم اطمینان به آمریکا، حامی دیرینه این دو کشور و به باراک اوباما استوار شده است. یک منبع عربی گمنام به نشریه لبنانی دیلی استار گفت که شاه عربستان سعودی متقاعد شده است که آمریکا قابل اطمینان نیست.

confrence on woman rights arabs

در حالی که اوباما برای گفت و گو با ایران آماده می شود، اسرائیل و عربستان سعودی یک هدف متفاوت اتخاذ کردند: “برای نظام روحانیون مانع ایجاد کنند”. به گفته یک منبع امنیتی در آمریکا تماس های بین مقامات عالی رتبه سعودی و اسرائیلی – حتی تماس مستقیم بین نمایندگان دربار آل سعود و نمایندگان عالی رتبه اسرائیل – بدون سروصدا انجام می گیرد. اسرائیل و عربستان سعودی رسماً نزدیکترین متحدان آمریکا در خاورمیانه تلقی می شوند، و به تسلیحات آمریکایی نیازمند هستند. ولی اتحاد راهبردی آمریکا با دو کشور مذکور – اسرائیل از لحاظ سیاست داخلی آمریکا و عربستان سعودی از لحاظ سیاست انرژی آمریکا – همواره مسئله ساز و پیچیده بوده زیرا نظام اسرائیل یک دموکراسی به سبک غربی و نظام عربستان سعودی سلطنت مطلق است و علاوه بر این دو کشور مذکور در مورد فلسطین مواضع متضاد دارند.

ولی در حال حاضر اسرائیل و عربستان سعودی سوءظن دارند که ایران مشغول توسعه سلاح هسته ای است و گشایش گفت و گو سیاسی بین واشنگتن و تهران آنها را نگران کرده است. هر دو کشور معتقدند که ایران مسئول گسترش افراط گرایی سیاسی در منطقه، از دیدگاه اسرائیل افراط گرایی در مناطق فلسطینی و عراق و سوریه و از دیدگاه سعودی ها گسترش تهدیدها در بحرین، کویت، عراق و منطقه شرقی عربستان سعودی است. ولی همکاری بین ریاض و تل آویو یک نقطه ضعف دارد: “دو کشور به یکدیگر اطمینان نمی کنند”، با این حال حس عدم اطمینان به تهران قوی تر است. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.