اسطوره های شاهنامه مجسمه می شوند | پژوهشهای ایرانی

اسطوره های شاهنامه مجسمه می شوند

 «حمید کنگرانی فراهانی» مجسمه ساز، اسطوره ها و داستان های شاهنامه فردوسی را دستمایه ساخت مجموعه ای برنزی می کند.

 

کنگرانی فراهانی  اظهار داشت: دلیل انتخاب داستان های شاهنامه برای ساخت تندیس ها، ماندگاری و اهمیت این اثر ادبی در تاریخ و فرهنگ ایران است.

وی با بیان اینکه شاهنامه فردوسی همیشه زنده و پویا خواهد بود، افزود: با این وجود احساس کردم با ساخت شخصیت های داستان ها و افسانه های شاهنامه به صورت مجسمه می توانم ضمن بیان بخشی از تاریخ و هویت کشورم از زاویه هنرمجسمه سازی به معرفی آن به نسل های جوان کمک کنم.

کنگرانی فراهانی خاطرنشان کرد: تا امروز کار ساخت سه تندیس شامل خوان دوم از هفت خوان رستم،اثری برگرفته از داستان پادشاهی بهرام گور و همچنین تندیسی از کاوه آهنگر ساخته شده است و در حال طراحی هفت اثر دیگر هستم.

او خاطرنشان کرد: مجسمه های این مجموعه از جنس سنگ و برنز خواهند بود که با سبک همیشگی کارهایم تفاوت خواهد داشت. ضمن اینکه آثار این مجموعه به شیوه فیگوراتیو و سوررئالیستی تهیه می شوند.Shimla In5Jul2013  (39)

این هنرمند گفت: با اتمام ساخت این تندیس ها نمایشگاهی برگزار خواهم کرد، البته از آنجا که این کار زمان بر است، احتمال دارد تا پایان سال آینده (93) ادامه پیدا کند.

وی همچنین از مراحل پایانی ساخت مجسمه ای از پرفسور رحمان زاده خبر داد و گفت: این دانشمند برجسته پایه گذار جراحی مدرن ارتوپدی در سطح بین المللی و رئیس مرکز بین المللی جراحی مفاصل و استخوان شهر برلین است که به سفارش تعدادی از ایرانیان مجسمه ای از وی در ابعاد یک متر در یک متر با مواد پلیمر در دست ساخت دارم.

به گفته این هنرمند،این اثر ظرف 2 تا 3 ماه آینده در شهر برلین رونمایی و نصب خواهد شد. 

کنگرانی از توافقات اولیه درخصوص ساخت تندیسی از «حسن حبیبی» به سفارش سازمان زیباسازی اشاره کرد و گفت: این کار هنوز به مرحله قرارداد نرسیده ،چرا که مسوول مربوطه در سازمان زیباسازی تغییرکرده است.

وی درباره حضور خود در موزه مادام توسوی لندن گفت:به خاطر مشغله های کاری ساخت مجسمه برای این موزه و اقامت در لندن را به زمان دیگری موکول کرده ام.

کنگرانی فراهانی بیش از 20 سال است که مجسمه می سازد و در15 سال گذشته تمرکزش را روی ساخت مجسمه هایی با تکنیک موم گذاشته است.

وی تاکنون موفق به دریافت لوح تقدیرازبنیاد کنرادآدناوربرلین، انستیتو نوابغ برلین، ستاد چهره های ماندگار، موزه سینمای ایران، خانه هنرمندان ایران، لوح سپاس از اولین همایش مهندسان هنرمند و میراث فرهنگی و گردشگری ایران شده است.

بسیاری از آثار این هنرمند در موزه مجلس شورای اسلامی، موزه خانه مشروطه اصفهان، موزه عبرت ایران، موزه رئیس علی دلواری بوشهر، موزه سینمای ایران، موزه کاخ گلستان (تالار عاج) به معرض نمایش گذاشته شده است.

ساخت تندیس های امام خمینی (ره)، مدرس، دکتر مصدق، رضا شاه پهلوی، شیخ فضل الله نوری، حسن تاجبخش (چهره نامدار دامپزشکی)، شهید بهشتی، طیب حاج رضایی، شهید رجایی، محمد حسین شهریار، دکتر شریعتی،مرتضی ممیز، عزت الله انتظامی، علی نصیریان، محمود فرشچیان، علی حاتمی و ..از جمله کارهای هنری وی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.