روز ملی خلیج فارس برای اولین بار در خارج از ایران. 1392 طی مراسمی باشکوه توسط ایرانیان مقیم هند گرامی داشته شد. | پژوهشهای ایرانی

روز ملی خلیج فارس برای اولین بار در خارج از ایران. 1392 طی مراسمی باشکوه توسط ایرانیان مقیم هند گرامی داشته شد.

N.D.PERSIAN GULF FESTIVAL

 

روز ملی خلیج فارس برای اولین بار در خارج از ایران.

طی مراسمی باشکوه توسط ایرانیان مقیم هند 10 اردیبهشت 1392 گرامی داشته شد.

 

روز خلیج فارس دهلی سخنرانی

سخنرانی دکتر عجم در مراسم روز ملی خلیج فارس در جمع ایرانیان ساکن دهلی.

persian gulf national day delhiDr.Ajam

دکتر عجم طی سخنانی گفت: نام های خلیج فارس  همواره در طول تاریخ از نام کشور ایران گرفته شده و از 2500 سال   اروپاییان، تمام سرزمین پهناور حوزه تمدنی ایران را پرشیا- پرس  نامیده اند.

عربها و ترکها هم این سرزمین را بلاد فارس و یا مملکت فارس  و یا کشور عجم و مملکت ایران می نامیده اند و همین عبارتهارا هم برای توصیف دریای پارس بکار برده اند بنا بر این واژه فارس در عبارت خلیج فارس اصلا  مفهوم قومی  ندارد. این نام و معادلهای آن  2500 سال بطور مستمر در همه زبانهای دنیا بکار رفته بخصوص در زبان عربی.

نه تنها مکتوبات و اسناد عادی در زبان عربی بحر فارس و خلیج فارس را یگانه برای این پهنه آبی بکار برده اند بلکه  همه تفسیرهای قرانی بنوعی بحر فارس را در معنی و مفهوم واژگانی مانند مجمع البحرین و مرج البحرین و  – بحر بکار برده اند و حتی  احادیث محکمی از پیامبر وجود دارد که  ایشان بحر فارس را بکار برده اند نمونه اش حدیث شماره 2146  از مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی جلد 4 ص 120   است  .

 وقتی پیامبر خاتم النبین ص می فرماید” بحر فارس”  و مفسران و کتب فاخر عربی و نقشه های و همه اسناد تاریخی و حقوقی و مذهبی این نام را بکار برده اند. وقتی این اسناد و نقشه ها در طول زمان به میراث فرهنگی بشریت تبدیل شده و بعضی از این نقشه ها و سندها ثبت میراث جهانی یونسکو شده دیگر فردی حق ندارد چنین نامی را بر اساس خواسته های قومی و سیاسی خود تغییر دهد .

وی گفت : وقتیدر دهه 1370 ما با هجوم بی سابقه رسانه های عربی  با برنامه های متنوع به زبانهای مختلف  روبرو شدیم که تحریف نام خلیج فارس را انجام می دادند حتی در بخش های فارسی و انگلیسی خود نام تحریف شده را بکار می بردند.

عواقب این توطئه  و تحریف را بگوش مسولان و نهادهای فرهنگی رساندیم و خواستار روشنگری به افکار عمومی شدیم در اولین سمینار و دومین سمینار ژئوماتیک این موضوع را طرح کردیم در سمینار ملی [  ] اردیبهشت  1382  مقاله  

ارایه شد  که بر روشد و مورد استقبال حضار قرار گرفت و  مقاله برتر آن سمینارشد و از سوی رئیس سازمان نقشه برداری و معاون رئیس جمهور و مسولان سازمان جغرافیایی ارتش و اعضای کمیته یکسان سازی نامهای جغرافیایی جایزه ویژه گرفت و هم بصورت آنلاین در وب سایتهای مختلف و هم در روزنامه ها و مجلات داخلی چاپ شد یکی از راهکارهای پیشنهادی ضرورت داشتن یک روز ملی برای خلیج فارس بود. 

در  اردیبهشت 1383 در سمینار بین المللی کارتوگرافی دانشگاه تهران مجددا در مقاله ای راهکارهای دفاع از نام خلیج فارس را طرح کردم و بویژه مرحوم دکتر حسن گنجی در آن سمینار مشوق طرح   شدندکه در شهریور83  بصورت کتاب چاپ و با هزینه شخصی رایگان در میان سازمانهای دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی توزیع شد .

وی گفت نام خلیج فارس میراثی فرهنگی برای همه ملتها است. و این نام برای  ایرانی ها افتخار و میراث فرهنگی مضاعفی است.

این روز را باید همانند روز نوروز در هر جا که هستیم برای پاسداری از هویت تاریخی و فرهنگی کشورمان گرامی بداریم .

در پایان از میان دانشجویانی که به  سوالات  مسابقه روز ملی خلیج فارس  که از سوی رایزنی علمی و دانشگاهی ایران در شبه قاره و هند  ترتیب یافته بود 10 جواب درست داده بودند به تعداد 10 نفر به قید قرعه جوایزی تعلق گرفت.

Persian gulf national day in Delhi  30 April 2013 .Dr.Ajam

 

مجتمع ایرانیان دهلی

 

 

 

 

روز خلیج فارس دهلی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.