روز جهانی همبستگی با خلق فلسطین | پژوهشهای ایرانی

روز جهانی همبستگی با خلق فلسطین

  این  روز  از سوی  طرفداران دولت فلسطین گرامی داشته می شود.

امسال سفیر فلسطین گرامیداشت این روز را دراندیشگاه مطالعاتی شورای جهانی هند برگزار نمود. شیری ای احمد وزیر خارجه  کابینه  هند در این مراسم مواضع دولت هند را در قبال موضوع فلسطین تشریح کرد و گفت هند از ابتدای استقلال با ملت فلسطین بوده است و هند اولین کشور غیر عرب بوده است که ابتدا سازمان آزادیبخش فلسطین و سپس دولت فلسطین و عضویت ناظر آن در سازمان ملل را  برسمیت شناخته و برای آن سازمان و دولت  در هند نمایندگی ایجاد نموده است.

 وی گفت  سال گذشته هند به محمود عباس رئیس دولت فلسطین تعهد 10 میلیون دلار داد و یک میلیون دلار آن را همان زمان پرداخت کرد. هند سالانه یک میلیون دلار به توسعه آموزش و بهداشت و به آژانس رفاه فلسطین کمک می کند.

روز فلسطین (2)روز فلسطین (3)

هند در همه سازمان های بین المللی در کنار فلسطین بوده و از حق آنها حمایت کرده است. هند از مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی ایجاد دولت فلسطینی حمایت می کند. هند خواهان بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 و توقف شهرک سازی است. هند دولت اسرائیل را نیز در کنار دولت فلسطین برسمیت شناخته و روابط سیاسی و اقتصادی با اسرائیل دارد.

سفیر فلسطین آقای شعبان صادق نیز طی سخنانی دولت اسرائیل را مانعی برای اجرای قرارداها و توافقنامه های بین المللی دانست و گفت اسرائیل به تعهداتش عمل نمی کند.

 پیتر کن مور نماینده سازمان خوار و بار جهانی نیز بیانیه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد  را به مناسبت روز همبستگی با فلسطین قرائت نمود. وی در بخشی از پیام خود گفته است ” فعالیتهای اسرائیل در جهت ساخت و ساز شهرکهای یهودی نشین در سرزمینهای فلسطین تهدیدی برای روند صلح میباشد، تصمیم اسرائیل در جهت ساخت هزاران واحد مسکونی جدید یهودی نشین در سرزمینهای فلسطین با هدف راه حل دو دولتی مغایرت داشته و موجب برهم خوردن روند مذاکرات می شود. وی ساخت و سازهای جدید را نقص حقوق بین الملل دانسته و آنرا مانع عمده رسیدن به صلح اعلام کرده است.

در  مراسم گرامی داشت روز جهانی فلسطین همه سفرا و دیپلماتهای مقیم هند دعوت شده بودند که هیچ یک از دیپلماتهای غربی در آن حضور نیافتند. تنها سفرای عراق- الجزایر- سودان- تونس – یمن – مصر و امارات و برونئی در جلسه حضور داشتند.

روز فلسطین

روز همبستگی بین المللی با خلق فلسطین که ۲۹ ام ماه نوامبر میباشد. در بسیاری از کشورها همه ساله گرامی داشته می شود. سال 1977  مجمع عمومی سازمان ملل روز 29 نوامبر را روز بین المللی همبستگی با فلسطین نام گذاری نموده است.

 

 

 

 

گفتنی است  رئیس‌جمهور  کشورمان نیز به مناسبت این روز پیامی منتشر نموده است  در بخشی از پیام  آمده است: «65 سال است که مساله اشغال فلسطین نه صرفا به عنوان یک قضیه اسلامی – عربی، بلکه به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل سیاسی و حقوقی در سطح جهانی و بین المللی مطرح است. طی این مدت مردم مظلوم فلسطین جز ستم، آوارگی، مصیبت، کشتار و اشغال خانه و کاشانه خود، چیزی مشاهده نکرده و از حقوق اولیه و مسلم خود همواره محروم بوده‌اند. 

«هیچکس حق ندارد اراده ملت‌ها برای بازیابی هویت تاریخی، فرهنگی و سرزمینی خود را نادیده بگیرد. براین اساس مراجعه به افکار عمومی یک ملت بهترین گزینه برای تعیین سرنوشت آنها می‌باشد. تمامی مردم فلسطین اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان باید برای تعیین سرنوشت و انتخاب حاکمیت خود وارد عمل شوند و با برگزاری یک همه پرسی آزاد و عادلانه و منطبق با موازین و استانداردهای بین المللی، سرنوشت خویش را رقم بزنند. ملت بزرگ و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر همبستگی خود با مردم فلسطین تاکید نموده و هم دردی خود با رنج آنها را نشان داده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.