سابقه بكارگيري عناوين جعلي و مغرضانه بجاي خليج فارس | خلیج فارس

سابقه بکارگیری عناوین جعلی و مغرضانه بجای خلیج فارس

 

رهبران عربی 

بدنبال انتشار ترجمه کتاب رودریک اوون مدافع استعمارگر کمپانی نفتی بریتیش پترولیوم  و جمله مغرضانه وی در تشویق عربها برای به کاربردن خلیج ع.ربی، مطبوعات کویت و ماهنامه العربی در سال ۱۹۵۷ خلیج عربی را در تبلیغات خود بکار برد.

بدنبال وقوع کودتـــا ی سال ۱۹۵۸ عبدالکریم قاسم در عراق و ادعاهای ارضی آن کشور علیه ایران، رهبران کودتای عراق با انگیزه های سیاسی از بکار بردن نام خلیج فارس خودداری نمودند. با کودتای عبدالکریم قاسم ، در عراق تبلیغات ضد ایرانی و ضد فارسی شتاب گرفت و با کودتای بعثی ها نژادپرستی برضد ایرانیان شدت یافت،  قاسم اولین رهبر عربی بود که نام جعلی را بکار برد .

ایران- خلیج فارس در دوره صدام

در سال ۱۹۶۰ بدنبال قطع روابط ایران و مصر و پس از جنگهای اعراب و اسرائیل، در کنگره حزب بعث که در دمشق با حضور رهبران سوریه ، عراق و مصر صورت پذیرفته است، میشل عفلق، حسن البکر ، حافظ اسد و جمال عبد الناصر برای مخالفت با شاه ایران رسماً خواستار تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی شدند و تقاضا کردند که در مکاتبات رسمی از بکار بردن نام خلیج فارس خودداری گردد. در این راستا نام خیابان خلیج فارس در مرکز قاهره که از بیشتر از ۱۰۰ سال قدمت داشت را به نام یکی از شخصیتهای مصری تغییر دادند البته هنوز بر تابلو این خیابان کلمه خلیج فارس سابقاً وجود دارد و مردم در حال حاضر آن را خیابان خلیج می نامند. بدنبال اختلافات و درگیری های سال ۱۹۷۰ بین ایران و عراق و سوء تفاهمات سال ۱۹۷۱ با امارات متحده عربی،‌ بسیاری از رهبران متعصب کشورهای عربی واژه خلیج عربی را بطور گسترده ای در رسانه های گروهی خود بکار بردند و از استعمال واژه خلیج فارس خوداری کردند. آنها برای رسیدن به اغراض نژاد پرستانه نه تنها به تحریف نام تاریخی پرداختند بلکه در این راه در کتب درسی کشورهای عربی، دوران امپراتوری پارسی مورد تحریف و تجاهل قرار گرفته و حتی فارسی ستیزی و تحقیر ایرانیان بگونه ای مزورانه و کینه توزانه در کتب رسمی و غیر رسمی تبلیغ می شد. بسیاری از این رهبران عربی بانی چاپ و نشر کتاب در خصوص اثبات عربی بودن جزایر سه گانه و خلیج فارس و بد نام کردن سابقه تمدنی ایرانی بوده اند که در دهه ۷۰تا ۹۰ میلادی رهبری اینگونه اقدامات تحریک آمیز و ایران ستیزی را عراق برعهده داشت. و در ۲ دهه اخیر بعضی شیوخ امارات هزینه تحریف تاریخ را می پردازند. از جمله موسسه مطالعات و پژوهشهای امارات که یک موسسه دولتی و درباری است تاکنون دهها کتاب تکراری و بی محتوا در این موضوع به چاپ رسانیده و طی مراسم رسمی نویسندگان آنان اکثرا جوایز نفیسی دریافت کرده اند. از جمله کتابی تحت عنوان ” الجزر العربیه الثلاث الوقایع و التاریخ یوکدان عروبه الجزر و الخلیج تقدیم و اشراف الشیخ خالد بن صقر ولیعهد و نایب الحاکم راس الخیمه “. جمله مذکور بصورت تبلیغی بر روی جلد کتاب نوشته شده است ولی هیچ مدرک و منبعی برای اثبات آن در کتاب نیامده است. در جنگ دوم خلیج فارس که رسانه های گروهی غرب واژه “جنگ خلیج فارس” را بکار میبردند به یکباره در اخبار مربوطه فقط نام “خلیج ” را جانشین آن ساختند و گفته می شود این اقدام به درخواست رهبران شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته است.

رسانه های عربی 

امروزه رسانه های گروهی کشورهای عربی که متجاوز از ۱۵۰ روزنامه و مجله و۵۰ کانال تلویزیونی ۲۴ ساعته ماهواره ای ، ۶۰ شبکه محلی و ۱۰۰ رادیوی محلی از جمله آنهاست هیچگاه کلمه خلیج فارس را بکار نمی برند و بجای آن از عبارت ساختگی و جعلی استفاده می کنند.‌ تلویزیون الجزیره تنها شبکه عربی است که فقط از عبارت الخلیج استفاده می کند و هیچگونه صفتی را به آن نمی دهد. علاوه بر این رسانه های گروهی کشورهای غربی از جمله رادیو و تلویزیونهای بی بی سی ، آمریکا، اسرائیل ، آلمان، فرانسه و … در بخش زبانهای اروپایی واژه خلیج فارس و یا فقط خلیج بکار می برند ولی در بخش عربی خود از کلمه خلیج عربی بجای خلیج فارس استفاده می کنند در حالیکه همین رسانه ها در بخش فارسی از عبارت خلیج فارس استفاده می کنند و از نظر آگاهان سیاسی این امر نفاق آنها را در ارتباط با این موضوع ثابت می کند. رسانه های گروهی بعضی از کشورهای عربی در طول ۲۰ سال گذشته طی صدها مقاله، تفسیر،‌مصاحبه و کتاب سعی در مخدوش کردن اذهان نسبت به نام خلیج فارس نموده اند و ادعا های بی پایه و اساسی را در رابطه با تمامیت ارضی ایران مطرح کرده اند، بطور نمونه مطبوعات عراق و کویت در سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۵ بارها مهاجرت ایرانیان به دول خلیج را به مهاجرت یهودیان به بیت المقدس تشبیه کرده بودند و مجله ” العربی” ارگان وزارت تبلیغات کویت از اولین نشریات عربی است که در سال ۱۹۵۸ به اینگونه تبلیغات دامن زده است. ابراهیم راشد الدعیج در روزنامه السیاسه کویت مورخ ۲۵/۳/۸۱ مجدداً این عبارت تکراری را نوشت: “مرزهای میهن بزرگ عربی از خلیج عربی تا اقیانوس آرام ادامه دارد،‌ خصومت ما با صهیونیستها به این دلیل نیست که آنها یهودی هستند بلکه دشمنی ما به این دلیل است که بخش مهمی از سرزمین بزرگ عربی را غصب کرده اند، بنابراین، دیدگاه ما نسبت به کسانیکه حتی یک وجب از خاک میهن عربی را غصب کنند، یکسان است. چه زمانی ایران جزایر امارات را به صاحبان قانونی آن باز می گرداند؟

اگر چه دولت ایران برای پرهیز از تحریک مسایل قومی و نژادی از بدو انقلاب هیچگاه در صدد پاسخ گوئی به مطالب تفرقه آمیز و قوم گرایانه رسانه های گروهی عربی نبوده است. اما بدون تردید تبلیغات ضد ایرانی و قوم گرایانه بعضی مطبوعات و رسانه های گروهی عربی اثرات منفی در مسیر همبستگی ایرانی و عربی گذاشته و افکار عمومی مردم ایران را و افکار اعراب را نسبت به حسن نیت و نقش سازنده وتاریخی ایران دچار تردیدهایی نموده است کما اینکه در میان بسیاری از اقشار مردم ایران آن شور و شعف سالهای اول انقلاب نسبت به منافع کشورهای عربی و حتی مشکل فلسطین (که آرمانهای انقلاب بر پایه رهایی آن قرار داشت) مشاهده نمی شود و این از اثرات زیانبار قوم گرایی افراطی عربی است

  • نویسندگان استخدامی

برگرفته از : » کتاب  خلیج فارس نامی کهن و میراث فرهنگی بشریت چاپ شهریور  ۱۳۸۳ – لتو پارت – نشرتوپا-

نوشته دکترمحمد عجم

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.