عجایب ایران: رکوردهای جهانی در جذب توریست | پژوهشهای ایرانی

عجایب ایران: رکوردهای جهانی در جذب توریست

عجایب ایران: رکوردهای جهانی در جذب توریست

 ایران محلی است سرشار از این عجایب اما عمده مردم یا آنها را اصلا نمی شناسند یا از اهمیت آنها اطلاعی ندارند. لیستی که اکنون ارائه می دهیم شامل 16 نمونه از قابل توجه “ترین” رکوردهایی است که ایران در میان تمامی کشورها در دست دارد. قطعا خواندن مطالب مربوط به این جاذبه ها، برای شما لذت بخش خواهد بود.

جاذبه های گردشگری ایران

کاریز/قنات قصبه گناباد  

طولانی ترین و عمیق ترین و شاید کهن ترین  کاریز /قنات یا کانال زیر زمینی  که در عمق 300 متری زمین واقع شده است  و حدود سه هزار سال فعال  و زنده است. شهرستان  گناباد بیشترین قنات را در یک شهرستان دارد.

. طول این کاریز بیش از ۳۳ کیلومتر است  و عمق مادرچاه اصلی  حدود ۳۰۰ متر  و میزان آبدهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه‌است. عمق چاه قنات را ۷۰۰ گز و طول آن را ۴ فرسنگ ذکر کرده‌است. 

image 

بزرگترین بنای سنگی جهان

Persepolis, Fars province / Photo credit: National Geographic

ساخت و ساز پرسپولیس یا همانطور که در بسیاری از کتیبه ها دیده می شود “شهر مردمان پارسی”، به دستور داریوش اول در سال 518 قبل از میلاد، در حدود 55 کیلومتری شمال شرق شهر شیراز فعلی، در جهت مخالف دشت مرودشت، شروع شد. ساخت این بنا حدود 120 سال به طول انجامید.

این مجموعه سنگی عظیم دارای حدود 135 هزار متر مربع مساحت است و بزرگترین سازه هخامنشی است که تماما با استفاده از سنگ ساخته شده است. نکته جالب راجع به آن این است که، در ساخت آن از هیچ نوع ملاط و ساروجی برای چسباندن و نگه داشتن سنگها استفاده نشده است و تکه های بزرگتر سنگ نیز بدون استفاده از ملاط به هم متصل شده اند. مجموعه پرسپولیس شامل 7 دالان، حجاری های نقش برجسته، پلکان، ستون و دو آرامگاه سنگی است.

پرسپولیس، استان فارس / عکس از نشنال جئوگرافی

گرمترین نقطه زمین

در کویر لوت، حدود 80 کیلومتری شمال شهر شهداد، تپه ای با مساحت 480 کیلومتر مربع از گدازه های آتشفشانی وجود دارد که به “گندم بریان” و همچنین “ریگ سوخته” معروف است و با دمایی بالغ بر 67 درجه سانتیگراد در سایه و در غیاب نور خورشید، گرمترین نقطه روی زمین است! هیچ نوع گونه جانوری و موجود زنده ای در گندم بریان زندگی نمی کند؛ طول این تپه حدود 200 و عرض آن 150 کیلومتر است.

Lut desert

شرایط محیطی این منطقه آنقدر سخت و طاقت فرساست که نه تنها هیچ گونه گیاهی و زیاگی قادر به زنده ماندن در آن نیست، بلکه هیچ نوع باکتری نیز نمی تواند در این شرایط زنده بماند. در نتیجه، بدن مردگان در این منطقه تجزیه نمی شود، بلکه تحت نور و گرمای شدید آفتاب خشک می گردد.

قبل از اینکه این مکان توسط پروفسور پرویز کردوانی کشف شود، صحرای لیبی در شمال آفریقا با دمای حداکثر 57.7 درجه سانتیگراد، گرمترین نقطه زمین بود. این مقام اکنون به گندم بریان تعلق دارد. اگر می خواهید از گرمترین نقطه این کره دیدن کنید، باید سفرتان را بین ماه فرودین و آبان برنامه ریزی کنید.

کویر لوت

بلندترین برج آجری جهان

برج گنبد قابوس در سال 996 پس از میلاد به دستور قابوس ابن وشمگیر، پادشاه سلسه آل زیار، در جرجان (شهر فعلی گنبدکاووس)، که در آن زمان پایتخت این سلسله بود، ساخته شد. این برج در بالای مقبره قابوس ابن وشمگیر قرار دارد.

این ساختمان با استفاده از آجر و ساروج ساخته شده است و به شکل یک استوانه چندبر می باشد که دارای فونداسیون، یک آب انبار، بدنه و یک گنبد مخروطی شکل است. برج قابوس در بالای یک تپه خاکی قرار و حدود 15 متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد. این برج 55 متر ارتفاع دارد که با احتساب ارتفاع خود تپه، ارتفاع کلی برج از سطح زمین برابر 70 متر خواهد بود.

برج قابوس در شهر گنبد، استان گلستان

طولانی ترین غار نمکی جهان

غار نمکدان در جنوب جزیره قشم ایران حدود 6580 متر طول دارد. قبل از کشف این غار، غار نمکی سدام (sodom) در فلسطین با طول 5685 متر، طولانی ترین غار نمکی جهان تلقی می شد. آب نمکینی که در کف غار جریان دارد منظره بسیار زیبایی ساخته است. رطوبت این جزیره و نفوذ آب به درون غار باعث سرازیر شدن آب نمکی اشباع شده به روی استالاگمیت (چکیده سنگ)ها شده است که دائما شکلشان تغییر می یابد.

غار نمکدان دارای یک دریاچه نمکی به عمق یک متر است که در فاصله 160 متری دهانه غار قرار دارد. همچنین یک رودخانه زیرزمینی در عمق کوههای نمکدان در جریان است و پس از عبور از بسترهای نمکی کوه و حل کردن نمکها در خودش، از طریق مجراهایی بر روی دامنه کوه سرازیر می شود. این جریان آب دریاچه ای طبیعی در این غار تشکیل داده است که رنگش سفید است و رو به دهانه این غار از سمت سقف (pit) قرار دارد.

غار نمکدان در جزیره قشم / عکس: ابوذر آزاده

بزرگترین بافت خشتی جهان

شهر مرکزی ایران، یزد، یکی از مهمترین شهرهای تاریخی این کشور است که متشکل از مجموعه ساختمانهاییست که هر کدام به یک دوره تاریخی از زمان باز می گردد. این ساختمانها شامل بازارهای سنتی، مساجد، عمارتها، باغ ها، آتشکده ها و … می شوند.

Yazd panorama

به علاوه، این شهر دارای بزرگترین بافت خشتی شهری در جهان است که مساحتش حدود 743 و محیطش 5000  هکتار است. این بافت همچنین کهن ترین بافت شهری در ایران محسوب می شود.

عکس پانورامای یزد

بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان

قشم بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان است که در استراتژیک ترین منطقه خلیج فارس قرار گرفته است؛ یعنی در  دهانه تنگه هرمز. این جزیره حدود 120 کیلومتر طول دارد که در نقاط مختلف دارای پهنایی متغیر است. عریض ترین بخش این جزیره بین روستای لافت و شیب دراز قرار دارد. میانگین پهنای این جزیره حدود 14 کیلومتر است. بخش بزرگی از ساحل شمالی این جزیره ازجنلگهای حرا (مانگرو) پوشیده شده است که مساحتی حدود 150 کیلومتر مربع دارد. جزیره قشم مساحتی بالغ بر 1491 کیلومتر مربع دارد و از 23 کشور دنیا بزرگتر است. برای مثال، این جزیره ای مساحتی 2.5 برابر سنگاپور، بحرین و سن مارینو؛ 1.5 برابر هنگ کنگ، 5 برابر مالدیو و 70 برابر ماکائو دارد.

IDL TIFF file

جزیره قشم

داغترین چشمه جهان

چشمه آبگرم قینرجه در جنوب مشکین شهر در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و در ارتفاع 1240 متری از سطح دریا، روی دامنه شمالی کوه سبلان و نزدیک به چهار چشمه معدنی دیگر قرار گرفته است. این چشمه معدنی که دمایش در حدود 86 درجه سانتیگراد است، داغترین چشمه معدنی کلریدی جهان است و سه دهانه دارد.

به دلیل خواص درمانی مواد معدنی موجود در آب این چشمه، به خصوص به دلیل مقدار گوگرد بالای موجود در آن، آب این چشمه در درمان بیماریهایی نظیر نرم استخوانی و اَشکال مزمن روماتیسم تاثیر بسزایی دارد. دمای بالای این چشمه همچنین بسیاری از دردها و التهابات را تسکین می دهد. آبشاری نیز در نزدیکی این چشمه وجود دارد که به زیبایی طبیعی و جذابیت گردشگری چشمه قینرجه افزوده است.

Cedar tree in Abarkouh

پیرترین درخت سرو جهان

درخت سروی در نزدیکی شهر ابرکوه وجود دارد که گفته می شود پیرترین نوع خود در جهان است. سن این درخت حدود 4000 تا 4500 سال تخمین زده شده است. محیط دور تنه درخت حدود 11.4 متر بر روی زمین و ارتفاع آن حدود 25 تا 28 متر است. مطابق افسانه ها و داستانهای محلی آن منطقه، این درخت توسط پیامبر باستانی ایرانیان، زرتشت بزرگ، کاشته شده است.

درخت سرو ابرکوه

قدیمی ترین پل قابل استفاده در جهان

این پل در مرکز شهر جنوبی ایران، دزفول، در استان خوزستان قرار دارد و غرب و شرق این شهر را به یکدیگر متصل می کند. این پل از زمانهای بسیار دور راه ارتباطی میان شهرهای شوشتر، اندیمشک و دزفول بوده است. طبق یافته های تاریخی، پل دزفول، در سال 260 پس از میلاد، هنگامی که شاپور اول، شاه قدرتمند ساسانی، بر تخت پادشاهی تکیه زده بود، ساخته شد. این پل مستحکم، به دستور شاپور اول، با به سخره گیری 70000 اسیر رومی بنا شد. این پل دارای 14 دهانه است و رود دز از زیر آن عبور می کند. سازه آن برای اولین بار توسط پادشاه ایرانی، عضدالدوله دیلمی، مرمت گردید و بعدها بارها و بارها در دوره های صفوی و پهلوی بازسازی شد. با این حال، ستونهای این پل به همان شکلی که توسط شاه ساسانی ساخته شده بودند، دست نخورده باقی ماند.

بزرگترین عمارت خشتی جهان

قلعه بسیار زیبا و باستانی نارین قلعه در شهر میبد استان یزد، که مردم محلی به آن نارنج قلعه می گویند، برجسته ترین اثر به جای مانده از معماری شهری باستانی در این بخش از کشور است. نارین قلعه از لحاظ تاریخی، جغرافیایی، معماری، شهری، سیاسی، نظامی، مذهبی و اسطوره ای از اهمیت بالایی برخوردار است. این عمارت در بالای تپه ای که بر محیط اطراف اشراف دارد ساخته شده است؛ در نتیجه، می توان آن را از فاصله بسیار دور دید. طبق افسانه ها و داستانهای محلی نقل شده، این قلعه در زمان حضرت سلیمان پیامبر ساخته شده است.

نارین قلعه یزد / عکس: علی اصغر نصری

مرتفع ترین بادگیر جهان

بادگیر هشت ضلعی ساخته شده در باغ دولت آباد یزد، در مرکز ایران، بلندترین بادگیر جهان است که از زمین 33 متر ارتفاع دارد.

باغ دولت آباد یزد

پیرترین جانور زنده دنیا

تریوپس (tripos) یا میگوی سه چشم، جانوری دریاییست که یک فسیل زنده محسوب می شود زیرا حدود 220 میلیون سال در دریاها زندگی کرده است و در نتیجه پیرترین گونه جانوری شناخته شده برای انسان است. این جانور در دریاچه های فصلی، در استان آذربایجان غربی ایران، می زید.

بزرگترین طاق طبیعی جهان

دهانه غار اسپهبد خورشید (که همچنین یک قلعه افسانه ای تلقی می شود) در کنار جاده فیروزکوه نزدیک به گلوگاه دوآب در استان مازندران قرار دارد. طول آن 19.75 متر و عرض آن 14.25 متر است که آن را تبدیل به مرتفعترین طاق طبیعی جهان کرده است. این طاق در ارتفاع 15 متری سطح زمین قرار دارد و در سال 1956 (1335) توسط غارشناسان کشف شد.

غار اسپهبد خورشید، فیروزکوه، استان مازندران

قدیمی ترین سدّ جهان

سدّ کبار در 25 کیلومتری جاده قدیم قم – کاشان قرار دارد و گفته می شود که به دوره ساسانی تعلق دارد. علیرغم گذشت حدود 1000 سال و وقوع زلزله های بسیار در این منطقه، این سد همچنان پابرجاست.

عجیب ترین سیستم آبرسانی جهان

سیستم آبرسانی دو طبقه “مون” در شهر اردستان در مرکز ایران یکی از عجایب و شاهکارهای علمی و مهندسی دوران باستان ایران است. جریان آب در هر یک از طبقات این سیستم آبرسانی که حدود 800 سال عمر دارد، کاملا مستقل است و آب از هیچ طبقه ای به طبقه دیگر نفوذ یا نشت نمی کند. این سیستم آبرسانی 2 کیلومتر طول دارد و خروجی آب آن حدود 60 لیتر در ثانیه است.

بزرگترین بازار مسقف جهان

بازار سنتی تبریز در استان آذربایجان شرقی، مساحتی حدود یک میلیون متر مربع دارد. این بازار بزرگترین سازه آجری مسقف در جهان است. شهر تبریز، به دلیل قرار داشتن بر روی جاده باستانی ابریشم، همواره در وحله های مختلفی از تاریخ، کانون معاملات تجاری بوده است.

بازار تاریخی تبریز / عکس: محمد تاجیک

* این متن از وبسایت مستقل، غیردولتی و بی طرف  برداشته شده است –این سازمان در غالب مقالات و بررسی های تحلیلی، راهکارهای فنی و علمی جدیدی برای ایرانشناختی ارائه می دهد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.