نشست تخصصی مدیریت حوادث و کاهش خسارات بلایای طبیعی | پژوهشهای ایرانی

نشست تخصصی مدیریت حوادث و کاهش خسارات بلایای طبیعی

 

 

 

 81127042-5631706

نشست تخصصی مدیریت حوادث و بلایای طبیعی با حضورایران در دهلی

دومین نشست منطقه ای گروه کارشناسی توسعه ظرفیت ها برای مدیریت اطلاعات و مقابله با حوادث طبیعی درجنوب و جنوب غرب آسیا روزهای 27-28 فروردین  با حضور و مشارکت ایران و و نمایندگان ده کشور منطقه و تعدادی از نمایندگی های سازمانهای بین المللی دردهلی برگزار شد.

در سخنرانی های افتتاحیه پور محمدی معاون برنامه ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری از ایران ، نایاک قائم مقام وزیر علوم زمین هند و ناجش کومار مدیر اسکاپ منطقه و شلمیکا سیریمانی مدیر بلایای طبیعی اسکاپ …در خصوص حوادث غیر منتظره در منطقه غرب آسیا سخنانی ایراد کردند. دراین نشست که با حضور همه اعضای این گروه برگزار شد، سید ˈحمید پورمحمدی ˈ که ریاست نشست را به عهده داشت طی سخنانی به تجارب ارزشمند و توانمندی های بالای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بلایای طبیعی اشاره کرد.

وی گفت : مقابله با بلایای طبیعی نیازمند همکاری های منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی است و کشورها باید تجارب خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند و آن را به دیگران انتقال دهند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه در مواجهه با بلایای طبیعی مانند زمین لرزه، سیل و توفان های مخرب تجربیات زیادی داشته به همین علت در زمینه مدیریت بلای طبیعی از دانش فنی و قابلیت بالا در مدیریت زیرساخت ها برخوردار است و نیز آمار فراوانی در اختیار دارد.

در این نشست منطقه ای نمایندگان کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه ( ESCAP )، نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، سازمان اکو و مقام های مسوول هند، با بیان تجارب خود در زمینه مقابله با حوادث طبیعی، انتقال تجارب به اعضا و همکاری های بیشتر در این زمینه را خواستار شدند.

گروه کارشناسی توسعه ظرفیت برای مدیریت و مقابله با سوانح طبیعی در جنوب و جنوب غرب آسیا به پیشنهاد ایران از دو سال پیش با تصویب در نشست اسکاپ ، با هدف زمینه سازی ایجاد مرکز اطلاعات بلایای طبیعی که قرار است مقر آن در کشورمان باشد، تشکیل شده است.  اعضا همچنین زمین لرزه، سیل، خشکسالی و رانش زمین را مهمترین بلایای طبیعی منطقه عنوان و مقرر کردند مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی آسیا و اقیانوسیه در پایتخت ایران باید تمرکز خود را بر روی اولویت های فوق قرار دهد.

متخصصان ایرانی از نهادها و سازمان های ذیربط از جمله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت راه ، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان جغرافیایی و نقشه برداری و سازمان مدیریت بحران کشور در نشست کارشناسی دهلی نو توانمندی ها و ظرفیت های تخصصی و تجربیات جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با بلایای طبیعی تبیین کردند.

با توجه به اینکه ایران در مواجهه با بلایای طبیعی مانند زمین لرزه، سیل ، خشکسالی و توفان های مخرب تجربیات زیادی دارد و در زمینه مدیریت سوانح از دانش فنی و قابلیت بالا برخوردار است ، کشورهای منطقه تاکید دارند محوریت مدیریت حوادث و بلایای طبیعی منطقه به کشورمان واگذار شود.

این کشورها با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی هر سال در معرض حوادث طبیعی مختلف از جمله سیل، سونامی، زمین لرزه و رانش زمین قرار دارند و همکاری و انتقال تجارب برای پیشگیری و مقابله با این حوادث از مهمترین اهداف نشست های منطقه ای به شمار می آید.

UNESCAP AJAM

 کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) جهت راه اندازی مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی منطقه در ایران مصوبه داشته است  جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه در مقابله با بلایای طبیعی تجربیات زیادی داشته به همین علت محوریت مدیریت اطلاعات و مقابله با حوادث غیر مترقبه منطقه آسیا و پسفیک  APDIM به کشورمان واگذار شده است .و این مرکز قرار است در تهران تاسیس شود. جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای مهم کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه موسوم به اسکاپ (ESCAP ) است که با همکاری کشورهای منطقه و اعضای اسکاپ، مقدمات لازم را برای تشکیل مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی فراهم شده است.

دراین مرکز سازمان های تخصصی ایران در زمینه پیشگیری و مقابله با حوادث و بلایای طبیعی مشارکت دارند که از جمله می توان به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان مدیریت بلایای طبیعی و سازمان جغرافیایی کشور اشاره کرد. دراین مرکز قرار است تجربیات، قابلیت ها و توانمندی های کشورها و سازمان های عضو در پیشگیری و مقابله با حوادث و بلایای طبیعی جمع آوری و در اختیار دیگر کشورها قرار گیرد.  گروه کارشناسی توسعه ظرفیت برای مقابله با سوانح طبیعی در جنوب و جنوب غرب آسیا به پیشنهاد ایران از دو سال پیش با تصویب در نشست اسکاپ تشکیل شده و اولین اجلاس این گروه در شهر آلماتی برگزار گردید.

 10  کشور شامل ایران، هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، بوتان، نپال، مالدیو، سریلانکا و ترکیه در این گروه عضویت دارند و همگی عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه موسوم به اسکاپ (ESCAP ) هستند.

سومین نشست این گروه قرار است در تایلند برگزار شود. این کشورها با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی هر سال در معرض حوادث طبیعی مختلف از جمله سیل، سونامی، زمین لرزه و رانش زمین قرار دارند و همکاری و انتقال تجارب برای پیشگیری و مقابله با این حوادث از مهمترین اهداف نشست های منطقه ای به شمار می آید. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.