نارندرا مُودی کیست؟ شکست عجیب کنگره و پایین ‌ترین تعداد مسلمان در تاریخ پارلمان هند | پژوهشهای ایرانی

نارندرا مُودی کیست؟ شکست عجیب کنگره و پایین ‌ترین تعداد مسلمان در تاریخ پارلمان هند

 

 

ketab سنگ نوشته های پارسی هند

 

به گزارش خبرگزاری ها  :

Top sources in the BJP said NDA’s working chairman Advani had been told that Modi will have to lead the coalition to ensure smooth functioning of the govt.

روزنامه پایونیر : مخالفان مودی  او  را اسلام ستیز و ناسیونالیست هندووی معرفی می کنند که با شبه نظامیان هندو همکاری داشته است. او اسلام ستیزی را انکار می کند. 

آقای ناریندرا دامورداس مودی در تاریخ 17 سپتامبر 1950 در یک خانه کم درآمد  (چای فروش) در شهر وادنگر در ناحیه میهسانا در ایالت گجرات به دنیا آمد.

نام پدرش، دامودرداس مولچند مودی و نام مادرش هیرابائی بود. وی سومین از چهار فرزند والدینش می باشد. پدرش در ایستگاه راه آهن شهر وادنگر چای فروش بود و مودی در کار چای فروشی به پدرش کمک می کرد.

مودی در زمان کودکی در تماس آر.اس.اس. قرار گرفت و شروع به حضور یافتن در برنامه های این سازمان کرد. وی در سیزده سالگی نامزد خانم جاشوده بین چیمان لال شد و در هیجده سالگی با وی ازدواج کرد. این زوج برای مدت بسیار کوتاهی با یکدیگر زندگی کردند و مودی به زودی تصمیم گرفت که زندگی مجردی داشته باشد. مودی همچنان به اصل هندویی گیاه خواری در تغذیه وفادار است.

وی در سال 1970 کارمند تمام وقتی سازمان آر.اس.اس. شد و در سال 1978 از دانشگاه دهلی در رشته علوم سیاسی مدرک لیسانس و در سال 1983 از دانشگاه گجرات در همین رشته مدرک فوق لیسانس دریافت کرد.

سازمان آر.اس.اس. در سال 1985 نامبرده را به حزب بی.جی.پی. منصوب کرد. وی در سال 1998 بعنوان مسئول سازماندهی (Organizing Secretary) منصوب شد.

در سال 2001 در ایالت گجرات حادثه زلزله رخ داد و در این دوران عملکرد سروزیر این ایالت رضایت بخش نبوده است. لذا بی.جی.پی. ناریندرا مودی را بعنوان سروزیر ایالت گجرات منصوب کرد.

در تاریخ 7 فوریه 2002 در شهر گودرا در ایالت گجرات قطاری پر از زائرین مورد حمله قرار گرفت و 60 تن از این افراد زنده سوزانده شدند. شایعه ای پخش شد که این آتش توسط مسلمانان افروخته شده بود و لذا در سراسر ایالت درگیری های ضد مسلمانان شروع شد که در نتیجه آن حدود دو هزار نفر مسلمان کشته شدند. ناریندرا مودی متهم به داشتن نقش در این درگیری ها بوده است. ولی مودی در همه انتخابات مجلس ایالتی که بعد از این درگیری در این ایالت گجرات برگزار گردید موفق بوده و از سال 2001 لغایت 2014 بطور متوالی سروزیر ایالت گجرات بوده است.

وی در سال 2013  توسط بی.جی.پی. بعنوان نامزد این حزب برای احراز سمت نخست وزیری هند معرفی گردید. در انتخابات مجلس هند که در سال 2014 به رهبری این حزب برگزار شد حزب بی.جی.پی. موفق به بدست آوردن اکثریت کرسی های مجلس( 282 ) شد و ناریندرا مودی در تاریخ 26 اردیبهشت 1393 بعنوان پانزدهمین نخست وزیر هند منصوب گردید.

گاه شمار نارندرا مودی

۱۹۷۱ : نارندرا ،۲۱ ساله از ودا نگر  Vadnagar ، گجرات، پس از جنگ هند و پاکستان  به ار اس اس می پیوندد

۱۹۷۵-۱۹۷۷ : به مخالفان دولت  و مخالفان وضع فوق العاده کمک می کند.

۱۹۸۶ : به  پیروزی  بی جی پی در انتخابات شهرداری در احمدآباد کمک می کند.

۱۹۸۷ : به طور رسمی با پیوستن به BJP وارد سیاست شده است.

۱۹۸۸ : دبیر کل این حزب در گجرات .

۱۹۹۰ : به سفر  برای سومنات هندویی کمک می کند

۱۹۹۱-۱۹۹۲ : سفر مقدس را شروع و پرچم هندو را در سرینگر کشمیر بر می افرازد.

۱۹۹۵ :  دبیر ملی حزب و  مسئول حزب در ۵ ایالت می شود .

۱۹۹۸ : به پست دبیر کلی حزب در گجرات  افزایش می یابد.

۲۰۰۱ : سر وزیر ایالت گجرات می شود

۲۰۰۲ : شورش هندوها علیه مسلمانان بدنبال کشته شدن تعدادی هندو در قطار . ۱۰۰ مسلمان کشته و صدها خانه غارت می شود

۲۰۰۵ : شورش هنوز هم بر تحولات گجرات سایه انداخته ،  آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی او را در لیست سیاه دارند.

2007- بی جی پی در گجرات با اکثریت آراء پیروز شد و مودی مجددا سر وزیر گردید.

2012- بی جی پی مجددا با اکثریت آراء به پیروزی رسید تقریبا مشابهه دوره های قبل 115 تا 120 کرسی. مودی محددا سر وزیر شد.

2013-  مودی به عنوان نامزد نخست وزیری از سوی ائتلاف بی جی بی تعیین شد.

2014 – مودی به عنوان رهبر مبارزات انتخاباتی اتحاد بی جی پی  پیروز مندانه آراء را درو کرد. و این حزب به تنهایی 283 کرسی بدست آورد.

  ترجمه دو مقاله از پایونیر در مورد مودی :

پدر مودی  در ایستگاه راه آهن  با  کتری شیر چای می فروخته  است خود او نیز در کودکی در این شغل به پدر کمک می کرده است این نشان می دهد قدرت دموکراسی هند تا چد متحول شده است یعنی در این دموکراسی، خاندانی قدرتمند که مدت شصت سال بر کشور حکومت کرده است، از پسر یک چای فروش دوره گرد شکست می خورد.»

رهبر حزب بی جی پی محور تبلیغات خود را مسائل اقتصادی و نارضایتی از خانواده گاندی قرار داده بود. وی ایالت گجرات را به یکی از موتورهای صنعتی هند تبدیل کرده است.

مخالفان مودی می گویند او فردی فاشیست است که گرایشهای افراطی ملی گرایانه هندو دارد. او متهم است اجازه کشتار هزار تا دو هزار مسلمان منطقه گجرات را در سال دو هزار و دو داده است. این گذشته همواره بر مودی سنگینی می کند.

:« کشوری نظیر هند که به وسعت یک قاره است نمی تواند با قرار دادن افراد در برابر یکدیگر اداره شود. اکنون که او به قدرت رسیده است بسیاری را به طور مثبتی شگفت زده خواهد کرد. »

او زمان کمی برای برآورده کردن انتظارهات صدها میلیون هندی خواهد داشت چرا که بسیاری به آینده ای بهتر امیدوار هستند.

مخالفان مودی  او  را اسلام ستیز و ناسیونالیست هندووی معرفی می کنند که با شبه نظامیان هندو همکاری داشته است. او اسلام ستیزی را انکار می کند.

نارندرا مودی که از سال ۲۰۰۱ سروزیر ایالت گجرات در غرب هند بوده است، از یک طرف سیاستمداری پویا و کاردان محسوب می شود ولی از طرف دیگر تحت انتقاد قرار دارد که در شورش‌های هندو ها علیه مسلمانان در سال ۲۰۰۲ که به قتل صدها شهروند مسلمان به دست هندوهای افراطی انجامید، کاری برای حمایت و حفاظت از مسلمانان انجام نداد.

بعد از شورش‌های هندوهای افراطی، آمریکا از صدور ویزا برای نارندرا مودی خودداری کرد و دولت بریتانیا هم کلیه روابط با او را قطع کرد؛ اما او اکنون به صحنه اصلی سیاست بازگشته است.

سال گذشته، نانسی پاول، سفیر آمریکا در هند با نارندرا مودی دیدار کرد تا در خصوص مسائل امنیتی منطقه و گسترش تجارت آمریکا و سرمایه‌گذاری در هند گفتگو کند.

در اکتبر سال ۲۰۱۲ نیز بریتانیا از نارندرا مودی دعوت کرد که برای اعضای پارلمان در مجلس عوام سخنرانی کند. نمایندگان دو حزب بزرگ سیاسی بریتانیا (احزاب محافظه کار و کارگر) گفتند که صدای او باید شنیده شود.

 با این حال، وقتی مشخص شد که نارندرا مودی نامزد حزب خود برای نخست وزیر خواهد بود، حزب جاناتا دال یونایتد که متحد کلیدی حزب بهاراتیا جاناتا در ائتلاف دموکراتیک ملی هند است، در اعتراض از ائتلاف با آن حزب خارج شد.

نارندرا مودی در دوره انتخابات  به مدت ۹ ماه برای حزبش در شهرهای مختلف هند ۴۴۰ سخنرانی کرد   و در ۵۸۰۰ منطقه حضور یافت بدون ایستایی (بی وقفه) سه لک  / ۳۰۰۰۰۰ هزار کیلومتر مسافرت کرد.

 حزب  ”بی جی پی” به رهبری نارندرا مودی حتی توانسته بیش از اکثریت مطلق کرسی های مجلس را به دست آورد. او همچون بولدوزر موانع صعب العبور را برداشت موجی تاریخی ایجاد کرد موجی که نه فقط مخالفان بلکه رقبای داخل حزبی را نیز به انزوا کشاند اینک این “هندو ناسیونالیست”  برای چهار سال آینده در راس این کشور دارای  بیش از یک میلیارد و دویست میلون نفر جمعیت است قرار خواهد داشت. پیروزی نامبرده برای جهانیان شگفت انگیز و  حائز اهمیت می باشد. سکولاریزم در همه جا تضعیف شده و بطور طبیعی ضربه مهلکی در هند نیز بر ان وارد شد

 

حزب مودی که در اقتصاد هند حضور گسترده ای دارد شاید باعث گردد که رشد اقتصادی در این کشور افزایش پیدا کند. او حتی صحبت از کاهش مالیات ها کرده که این امر احتمالا باعث زمینه بهتر برای سرمایه گذاری های خارجی می شود. هند قرار است مجددا به قدرت اقتصادی تبدیل شود. این امر مسلما خبر خوبی برای صنایع  و تولیدات ایران نیز است زیرا اینک شاید راحت تر بتواند وارد بازار آن کشور گردد.

 ولی پیروزی مودی باید توجه ما به وضعیت فرهنگی در هند را نیز جلب نماید. هند فقط بازار جالبی برای اقتصاد نیست. و یا کشور ورزش یوگا به تنهائی هم  نمی تواند باشد بلکه یک کشور دارای مشکلات مذهبی خطرناک یعنی ناسیونالیسم هندو  و مسلمانان افراطی نیز است. کسانی که از این موضوع آگاهند که نازی ها افکار نژادپرستانه خود را از تفکرات هندو می گرفتند بسیار اندک هستند. حزب مودی بخشی از یک جنبش که شاخه های تندرو آن افکار فاشیستی را دنبال می کنند، است.

کارشناس سیاسی شاهید می گوید : دقیق تر بگوئیم، یعنی برای هندو های ناسیونالیست، مسلمانان، مسیحیان و یا سیک ها انسان های درجه دوم به حساب می آیند. این موضوع مسلما می تواند هند را به انبار باروت و یا یک هند انفجاری تبدیل نماید. این موضوع هم نه فقط در سیاست داخلی بلکه در سیاست خارجی هم می تواند باشد زیرا هند امروز به عنوان قدرت اتمی با پاکستان همسایه مسلمان خود که آنهم دارای سلاح اتمی است دچار اختلاف شدید در زمینه کشمیر و غیره می باشد.

 بنابراین، وضعیت در این کشور با اقتصاد بزرگ و جمعیت میلیادری که جزء کشورهای در حال توسعه به حساب می آید می تواند هر زمانی اوج بگیرد. پنج کشور هستند که در این مجموعه قرار دارند.

چین کمونیستی آزادی بیان و عقیده راسرکوب می کند. در برزیل عضو دیگر آن بخاطر فساد مالی می رود تا دست خوش قیام عمومی علیه دولت شود. دولت ترکیه نیز فقط با خشونت تلاش می کند تا وضعیت را به سود خود بچرخاند. روسیه که با عملکردهای  ناسیونالیستی در اوکراین باعث مشکلات زیادی شده است. هند نیز که یکی از بزرگترین دمکراسی ها در جهان است نیز امروز با طرح مسائل ناسیونالیستی در وضعیت بهتری قرار ندارد. رشد اقتصادی در این کشور در سال های گذشته باعث بهبود وضعیت مردم شده بود. ولی کماکان  بسیاری در این کشور در فقر بسر می برند.این موضوع می تواند اگر تغییر در آن حاصل نشود وضعیت را بسیار خطرناک نماید.

چپ ها و مسلمانان مانند بسیاری دیگر از هندی‌ها دیگر نمی توانند نارندرا مودی را به دلیل نقش او در شورش‌های گجرات علیه مسلمانان به عنوان نخست وزیر یک کشور متکثر بپذیرند.

هرچند که نارندرا مودی خود دخالت در تشویق به کشتار مسلمانان را انکار می کند و تا کنون تحت تعقیب قرار نگرفته است، دستیار او پس از این ماجرا به ۲۸ سال حبس محکوم شد.

افرادی که در طول مدت زمانی که نارندرا مودی سروزیر ایالت گجرات بوده، منافعی داشته‌اند، اکنون از نخست وزیر شدن او استقبال می کنند، اما برای قربانیان نارندرا مودی، پیروزی او نشانه ای دیگر از بی عدالتی در نظام سیاسی هند است.

نارندرا مودی هیچ وقت از شورش هندوهای افراطی، تخریب مسجد بابری و ریختن خون مسلمانان هند اظهار تاسف نکرده است و بسیاری از افرادی که آن زمان جان سالم به در بردند اکنون در ‘حلبی آباد’ها زندگی می کنند.

زندگی شخصی نارندرا مودی نیز مورد سوال بوده و او که در سن ۱۷ سالگی ازدواج کرد، به رها کردن همسر خود در همان اول زندگی متهم شده است.

او در دنبال کردن اعتقادات افراطی هندو خود همواره دوست داشته است که خود را مجرد نشان دهد و تنها در سال جاری و در جریان تبلیغات انتخاباتی ناچار شد که اقرار کند که زن دارد – زنی که به مدت چند دهه تنها می زیسته است.

پایگاه اصلی قدرت نارندرا مودی در سازمان هندو و راست‌گرای راشتریا سوایامسواک سنگ قرار دارد RSS.

 این سازمان که در دهه ۱۹۲۰ میلادی (حدود ۹۰ سال پیش) تاسیس شد، به دنبال گسترش دین هندو به عنوان تنها دین در کل سرزمین هند است

در همین رابطه کاخ سفید با اعلام استقبال آمریکا از نتایج انتخابات هند از تصمیم واشنگتن برای دعوت نخست وزیرجدید این کشور به آمریکا در روزهای آتی و همچنین گفتگوی تلفنی باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور با نارندرا مودی رهبر حزب ملی‌ گرای بهاراتیا جاناتا در پی کسب اکثریت کرسی های پارلمان خبر داد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز از تصمیم واشنگتن برای گسترش همکاریهای دوجانبه با دهلی نو بر اساس ارزشهای دموکراتیک خبر داد.

اوباما در جریان سفر سال ۲۰۱۰ مانموهان سینگ نخست وزیر کنونی هند به آمریکا تلاش بسیاری را برای گسترش روابط دوجانبه کرد، اما در پی بازداشت یک دیپلمات هندی در نیویورک و پرونده وی درباره سوء رفتار با یک خدمه، روابط دهلی نو واشنگتن تیره شد.از سوی دیگر دیوید کامرون نخست وزیر دولت ائتلافی انگلیس به نارندرا مودی به دلیل پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی بزرگ هند تبریک گفت.

سونیا گاندی رهبر حزب حاکم کنونی “کنگره” نیز ضمن تبریک به پیروزی ملی گرایان هند، پیروزی و شکست را دو بخشی از دموکراسی خواند و گفت به تصمیم مردم احترام می‌ گذاریم و مسئولیت شکست حزبم را می پذیرم.

میزان مشارکت مردمی هند در انتخابات که حزب راستگرای بی جی پی با کسب ۲۷۸ کرسی از ۵۴۳ کرسی مجلس به عنوان برنده و حزب کنگره با ۴۲ کرسی به عنوان بازنده معرفی شدند، ۶۷ درصد عنوان شد.

انتخابات شانزدهمین دوره مجلس هند در ۹مرحله در فاصله ۷ آوریل (۱۸ فروردین) الی ۱۲می (۲۲ اردیبهشت) برگزار شد و بیش از ۵۳۴ میلیون نفر ازحدود ۸۱۴ میلیون نفر واجد شرایط آرای خود را به صندوق ها انداختند.

در جریان این انتخابات که پرهزینه ترین انتخابات در جهان پس از انتخابات سال ۲۰۱۲ آمریکا اعلام شد، شانزدهمین پارلمان جدید در پی اعلام نتایج و پایان فعالیت پانزدهمین دوره “لوک سبها” در ۳۱ می تشکیل می شود.

رسانه‌های هندوستان گزارش دادند، تعداد نمایندگان مسلمان در پارلمان این کشور برای نخستین بار از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در سال ۱۹۵۲، به پایین‌ترین حد خود رسید.

شانزدهمین دوره مجلس عوام پارلمان هندوستان تنها ۲۴ نماینده مسلمان خواهد داشت در حالی که دوره قبلی ۳۰ نماینده مسلمان در این مجلس حضور داشتند.

میزان حضور نمایندگان مسلمان در پارلمان هندوستان در دوره نخست آن به سال ۱۹۵۲، ۳ / ۴ درصد بود اما میزان حضورشان در ربع قرن اخیر بین پنج تا شش درصد بود. در همین حال در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۸۰ این میزان به بالاترین حد خود یعنی ۳ / ۹ درصد یا ۴۹ تن رسید.براین اساس، دوره شانزدهم پارلمان هند هیچ نماینده مسلمانی از ایالت اوتارپرادش یا از ماهاراشترا که جمعیت کثیری از مسلمانان در آن ساکن هستند، در خود نخواهد داشت.

تنها ایالاتی که نمایندگان مسلمان از آن‌ها به مجلس عوام دوره شانزدهم راه پیدا کرده‌اند شامل بنگال غربی (هشت تن)، جامو و کشمیر هند (چهار تن)، بیهار (چهار تن)، کرالا (سه تن)، آسام (دو تن) و آندرا پرادش، تامیل نادو و لاکشادویپ (هر کدام یک تن) هستند.

 

منبع : پایونیر
هندوستان تایمز
parssea.org

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.