سمی کردن آبشخور حیوانات به تلف شدن فوری 146 و آسیب رسیدن به 400 دام دیگر شد | پژوهشهای ایرانی

سمی کردن آبشخور حیوانات به تلف شدن فوری 146 و آسیب رسیدن به 400 دام دیگر شد

بز زیبد  یک بز در حال مرگ 

گناباد – ایرنا – رییس شبکه دامپزشکی گناباد گفت:زیبدZIBAD

86 راس گوسفند در مرکزدهستان       بلافاصله تلف شدند و آمار تلفات رو به افزایش است. طی دو روز  به 146 رسیده است

 

دکتر علیرضا قدرتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دام ها  متلعق به  دامدار روستای زیبد می باشد که بر اثر خوردن علوفه و یا آب  سمی شده   از بین رفتند. 

وی با بیان اینکه هنوز علت اصلی تلف شدن دامها مشخص نیست  و پس از آزمایش اعلام خواهد شد گفت: تمام اقدامات بهداشتی از جمله دفن لاشه ها، نمونه برداری، کالبد شکافی و همچنین واکسینه نمودن حدود 100 راس دام دیگر انجام شده است.

بنظر می رسد فرد یا افرادی با ریختن سم در آبشخور  گوسفندان  این اقدام غیر اخلاقی را انجام داده است. آبشخور که در حاشیه  روستا بوده محل آب خوردن حیوانات وحشی و حفاظت شده نیز بوده است از جمله در اطراف این روستا – چه بسا ممکن است انسان رهگذر نیز از این اب استفاده می کرد. 

 

یکی از دامداران روستا در گفتگو با خبرنگار گناپا  با انتقاد  از کوتاهی اقدام  سریع  مقامات قضایی و انتظامی در واکنش به این موضوع و چند حادثه دیگر در روستای زیبد  در  تشریح این حادثه هولناک گفت :

روز چهارشنبه بعد از بازگشت گوسفندان از  چرای صحرا برای  آب خوردن به محل ابشخور  به محض خوردن اب  مثل ریزش برگ درختان در پاییز  بر زمین  می افتند  که در این لحظه  چوپان تلاش می کند مانع اب خوردن  بقیه گوسفندان   شود  اما  در همان لحظه  فوری تعداد 86 راس گوسفند  تلف شدند . 

حسن بختیاری افزود : این در حالی است که  تعداد تلفات همچنان ادامه دارد و تا کنون بیش از 100 راس دیگر نیز تلف شده اند . وی در پایان تصریح کرد اگر مقامات مسول  توانایی رسیدگی به این موضوع را ندارند تا خود مردم  وارد عرصه شوند و عامل   حادثه را شناسایی و به سزای اعمالشان برسانند چرا که در بین گوسفندان تلف شده دامداری بوده که  دارایی او تنها سه راس گوسفند بوده  و هر سه  ان تلف شده است و در این سال خشک  سال هیچ درامدی دیگری ندارد  .

وی گفت این  حادثه اتفاقی نبوده و کسانی در این حادثه نقش داشته اند که باید شناسایی  شوند . 

روستای زیبد با حدود یک هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب گناباد قرار دارد که شغل اغلب ساکنین آن دامداری و کشاورزی می باشد. در حالی که طرفداران محیط زیست از کشته شدن یک گرگ  یا خرس  ناراحت می شوند چگونه  انسانهای گرگ نما  می توانند صدهها گوسفند  زبان بسته را اینگونه زجر کش کنند. 

 

پرونده:Zibad.jpg

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.