ساختار گروه های مطالعاتی در هند :هند مقام چهارم دنیا | پژوهشهای ایرانی

ساختار گروه های مطالعاتی در هند :هند مقام چهارم دنیا

 

ساختار گروه های مطالعاتی در هند :

براساس گزارش دانشگاه پنسیلوانیادر سال 2008 در سراسر جهان در مجموع 5465 گروه های مطالعاتی وجود داشتند که نسبت به سال 2007 (5080) این تعداد نه در صد افزایش داشته است. تعداد گروه های مطالعاتی در مناطق مختلف جهان به شرح ذیل می باشد:

  • آمریکای شمالی:1872، اروپای غربی: 1208، آسیا: 653، اروپای شرقی 514، آمریکای لاتین و کاریب: 538، آفریقا: 424، خاور میانه و آفریقای شمالی: 218 و استرالیا و اقیانوسیه: 38.

اکنون آمریکا با 1828 موسسه مطالعاتی – چین 426 – انگلستان 287 و هند 268 موسسه مطالعاتی به ترتیب اول تا چهارم هستند. ایران با حدود 30 موسسه در رده بسیار پایینی قرار دارد.

این مطالعه نشان می دهد که اکثر گروه های مطالعاتی طبق قانون ثبت انجمن های سال ۱۸۶۰ ثبت شده اند. البته برخی گروه ها، مانند انجمن صاحبان روزنامه های هندی و موسسه توسعه بین المللی هندی طبق بند ۲۵ قانون شرکت های مصوبه سال ۱۹۵۶ ثبت شده اند. در هر دو صورت برای تشکیل یک انجمن یا موسسه به هفت نفر از اتباع هندی نیاز دارد. این هفت نفر اعضای اصلی و بنیانگذار انجمن یا موسسه می باشند. هر موسسه دارای یک شورای هیئت مدیره و یک شورای مشاوره می باشد. شورای هیئت مدیره توسط اعضای اصلی منصوب می شود و اعضای آن از موسسه حقوق دریافت می نمایند. مشاورین کارمند موسسه نمی باشند و بیشتر متشکل افراد برجسته و معروف هستند. اکثر مشاورین را صاحبان صنایع و تجار کشور تشکیل می دهند. هر موسسه تعدادی از کارشناسان را استخدام می کند که فعالیت های پژوهشی را انجام دهند.

این رده در کل حاوی ۲۹ صفحه است.

A

C

F

G

I

K

L

N

P

R

S

T

U

V

* 1- شورای امور جهانی هند The Indian Council of World Affairs

در سال ۱۹۴۳ به عنوان اولین اندیشگاه و موسسه پژوهشی توسط گروهی از روشنفکران هندی به رهبری آقای سر تیج بهادر ساپرو تشکیل شد. و به ساپرو هوس معروف گردید.

این موسسه بعنوان یک سازمان غیردولتی، غیرسیاسی و غیرتجاری تشکیل شده و طبق قانون (ثبت انجمن‌ها سال ۱۸۶۰ ) ثبت گردید. هدف از تشکیل این موسسه صرفاً مطالعه روابط بین‌المللی و امور خارجی بود. این موسسه از زمان تشکیل خود جهت نیل به هدف خود تلاشهای گسترده انجام داده است.

آقای سر تیج بهادر ساپرو در تاریخ ۸ دسامبر ۱۸۷۵ در علیگر، ایالت اتار پرادش، متولد گردید. وی به یک خانواده هندو براهمن کشمیری تعلق داشته و یک وکیل معروف دادگاه عالی اله آباد بود. آقای ساپرو که یک حقوقدان برجسته بوده یک حزب سیاسی به نام «حزب لیبرال هند» Indian Liberal Party تشکیل داده بود. وی از حامیان مذاکره با دولت انگلیس بوده و خواهان استقلال کشور نبود. آقای ساپرو باتوجه به فعالیت‌های سیاسی خود در مجالس ایالتی و مرکزی هند عضویت داشته است. دولت انگلیس در سال ۱۹۲۲ به وی خطاب Sir اعطاء نمود. در واقع ساپرو همیشه سیاست معتدل را دنبال نموده و حتی ماهاتما گاندی را مورد انتقاد قرار داد. وی مخالف جنبش عدم همکاری با انگلیس به رهبری گاندی مخالف بوده اما در برخی موارد بین انگلیس و گاندی میانجیگری کرد. البته حزب لیبرال او نتوانست بین مردم نفوذ پیدا کند و صرفاً بهً یک مرکز مباحثه و تبادل نظر تبدیل شده بود.

 وی در سال ۱۹۴۳ شورای هندی امور جهانی هند را تشکیل داد. ساپرو اگرچه یک رهبر محترم در هند بعد از استقلال این کشور بوده، اما با توجه به مخالفت وی با حزب کنگره و ماهاتما گاندی میزان محبوبیت او بین مردم درسطح پائین قرار داشت و به همین دلیل بعد از استقلال هند در هیچ سمت رسمی منصوب نشد. آقای ساپرو در تاریخ ۲۰ ژانویه ۱۹۴۹ در اله آباد فوت کرد.

موسسه تعدادی از کنفرانس‌های بین‌المللی و تاریخی از جمله «کنفرانس روابط آسیائی» Asian Relations Conference در سال ۱۹۴۷ به رهبری خانم ساروجنی نائیدو، یکی از رهبران معروف جنبش استقلال هند و حزب کنگره، و همچنین کنفرانس «سازمان ملل و نظم نوین جهانی» United Nations and the New World Order در سال ۱۹۹۴ برگزار نموده است. این موسسه کنفرانس‌ها، نشست‌ها و برنامه‌های تبادل نظر را بصورت موردی و براساس نیازهای روز برگزار می‌نماید. پندیت جواهر لعل نهرو، نخستین نخست وزیر هند، که نخستین وزیر امور خارجه و معمار سیاست خارجه این کشور نیز بوده کراراً از این موسسه جهت تبادل نظر با روشنفکران و کارشناسان رشته امور خارجه بازدید می‌کرد. این موسسه در یک ساختمان مجلل به مساحت حدود دو هکتار در خیابان باراخامبا در نزدیکی سفارت ایران در دهلی نو مستقر می‌باشد. این ساختمان که با کمک مالی دولت مرکزی هند احداث گردیده در ماه مه سال ۱۹۵۵ توسط پندیت جواهرلعل نهرو، نخست وزیر هند، افتتاح و براساس نام بنیانگذار انجمن یعنی آقای سر تیج بهادر ساپرو بعنوان «ساپرو هائوس» نامیده شد.

وابستگی باگروه‌های مطالعاتی

همکاری و تبادل با اندیشکده‌های معروف از جمله Institute for Defence Studies and Analyses (IDSA)(موسسه مطالعات و بررسی‌های دفاعی)، School of International Studies (موسسه مطالعات بین‌المللی که بعداً در دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی ادغام شد)، C F S I (انجمن فیلم کودکان) و Press Institute of India (موسسه مطبوعات هند) در همین ساختمان تشکیل یافتند.

قبلاً قسمت عمده بودجه این موسسه توسط دولت تامین می‌شد اما اکنون این موسسه در اختیار مستقیم دولت قرار گرفته و رسماً به یک گروه مطالعاتی وزارت امور خارجه هند تبدیل شده است. که از این نظر کاملا شبیه ساختار دفتر مطالعات وزارت امورخارجه ایران است. تفاوت این ساختار با دفتر مطالعات در آن است که مدیر آن را هئیت مدیره انتخاب می کند و نه وزیر خارجه هند

دولت ائتلاف ملی متحد به رهبری حزب بی. جی. پی.، از طریق تصویب قانون  The Indian Council of World Affairs Act, 2001 (قانون شورای امور جهانی هند سال ۲۰۰۱) مدیریت این موسسه در اختیار مستقیم دولت گرفت.

اهداف موسسه

ماده ۱۳ قانون یادشده 2001 اهداف این موسسه را به شرح ذیل بیان می‌نماید:

تشویق به مطالعه امور بین‌المللی جهت تشکیل دیدگاهی براساس اطلاعات دقیق در مسائل بین‌المللی. تشویق از روابط هند با سایر کشورها از طریق مطالعه، تحقیقات، مباحثه، سخنرانی‌ها و تبادل نظرات و اطلاعات با سایر سازمان‌ها در داخل و خارج کشور سرگرم فعالیت‌های مشابه. فعالیت بعنوان یک مرکز اطلاعات و آگاهی در خصوص امور جهانی. تهیه، تنظیم و انتشارکتب،مجلات، فصلنامه‌ها، بررسی‌ها، مقاله‌ها و مواد اطلاعاتی در موضوعات مورد نظر. برقراری تماس با سازمان‌های سرگرم انجام فعالیت‌های ذکر شده در بند فوق برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و مباحثه‌ها و انجام مطالعات سیاست هند نسبت به امور بین‌المللی.

ساختمان ساپرو

ساپرو هائوس که مرکز موسسه امور جهانی هند (ICWA) می‌باشد دارای تسهیلات زیادی برای مطالعه و برگزاری برنامه‌های مختلف مانند کنفرانس‌ها، سمینارها، مباحثه‌ها و میزگردها می‌باشد. مساحت این ساختمان دو هکتار می‌باشد. این ساختمان دارای یک تالار با ظرفیت ۳۸۰ کرسی، دو اتاق کنفرانس با ظرفیت ۷۵ و ۵۰ کرسی و یک کتاب خانه بزرگی می‌باشد.

ساختار موسسه

این موسسه متشکل از یک شورای عمومی می‌باشد که رئیس و شورای هیئت مدیره را انتخاب می‌نماید. رئیس موسسه یک شورای مدیریت را منصوب می‌نماید. اعضای شورای عمومی و هیئت مدیره کارمند این موسسه نمی‌باشند در حالیکه اعضای شورای مدیران کارمند موسسه می‌باشند و از بودجه این موسسه براساس میزان حقوق کارمندان دولت مرکزی حقوق می‌گیرند. آقای حامد انصاری، معاون رئیس جمهور هند در حال حاضر رئیس این موسسه می‌باشد. اسامی روسای پیشین این موسسه به شرح ذیل می‌باشند:

سر تیج بهادر ساپرو ۱۹۴۳-۱۹۴۷

دکتر اچ. ان. کونجرو (از رهبران ارشد حزب کنگره) ۱۹۴۸-۱۹۷۵

سردار سووران سینگ (وزیر امور خارجه هند) ۱۹۷۶-۱۹۸۱

بالی رام بهاگات (وزیر مشاور در امور خارجه) ۱۹۸۲ – ۱۹۸۵

هار چاران سینگ جوش (یکی از رهبران حزب کنگره) ۱۹۸۶- ۲۰۰۰

جاسوانت سینگ (وزیر امور خارجه هند) ۲۰۰۰-۲۰۰۱

کرشن کانت ۲۰۰۱-۲۰۰۲

بهیرون سینگ شیخاوت، معاون رئیس جمهور هند ۲۰۰۲-۲۰۰۷

حامد انصاری، معاون رئیس جمهور هند ۲۰۰۷- تا کنون

اسامی اعضای شورای عمومی از سال ۲۰۰۷

آقای حامد انصاری، معاون رئیس جمهور هند

* وزیر امور خارجه هند

دکتر لاکشمی نارایان پاندی، عضو مجلس

آقای جاگ موهان، وزیر پیشین دولت مرکزی

آقای بهاتیا ، مدیرکل، موسسه شورای هندی امور جهانی

خانم ام. اس. کی. بهاوانی راجتیرام، عضو مجلس

آقای ال. گانیشان، عضو مجلس

آقای وینود کهاننا، عضو مجلس

آقای روپ چاند پال، عضو مجلس

آقای مادو گود یاکشی، عضو مجلس

آقای سیتا رام ییچوری، عضو مجلس

دکتر اماس. گیل، وزیر امور جوانان و ورزش

آقای آرون جیتلی، عضو مجلس

پروفسور دکتر بی. اس. چینمی، رئیس مرکز مطالعات حقوقی بین‌المللی، دانشگاه جواهر لعل نهرو

خانم آرونداتی گهوش، سفیر پیشین هند

کومودور (بازنشسته) جاسجیت سینگ، مدیر مرکز مطالعات قدرت هوائی

ژنرال (بازنشسته) ساتیش نامبیار، مدیر موسسه متحد سرویس هند

آقای اس. جه. اس. چاتوال، سفیر پیشین هند

آقای ام. کی. راسگوترا، قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه هند

آقای اس. کیگورووار، سفیر پیشین

پروفسور مشیرالحسن، رئیس سابق دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه

دکتر جه پراساد، رئیس دانشگاه سانسکرت زبان سری سانکاراچاریا

پروفسور آمییا کومار باگچی، مدیرموسسه مطالعات توسعه کلکته

دکتر باکول دولاکیا، مشاور گروه تجاری آدانی

پروفسور آشیس ناندی، پژوهشگر با موسسهICSSR

قاضی (خانم) لیلا سیت، قاضی دیوان عالی کشور (بازنشسته)

پروفسور کی. ان. پانیکار، رئیس شورای تحقیقات تاریخی کرالا

دکتر کاویتا شرما، مدیر مرکز بین‌المللی هند

دکتر رانجیت سینها، دبیر ICSSR

آقای ان. اس. سیسودیا، مدیر موسسه مطالعات و بررسی‌های دفاعی

آقای پاوان کی ورما، مدیرکل، شورای روابط فرهنگی هند

دکتر آر. اس. لیبراهان، مدیر مرکز هابیتات هند

آقای وینود کومار شرما، معاون سردبیرروزنامه هندوستان تایمز

دکتر هاریش کهاری، معاون سردبیر روزنامه هندوستان تایمز

دکتر آمیت میترا، دبیر سازمان فدراسیون اتاق‌های صنایع و بازرگانی هند

آقای سی بانرجی، مدیرکل کنفدراسیون صنایع هندی

دکتر آر. اس. راوت، دبیر سازمان آسوچیم

دکتر آجه ساهای، مدیر کل، فدراسیون سازمان‌های صادرات هند

آقای کرشن کارلا، دبیرکل اتاق صنایع و بازرگانی پنجاب، هاریانا و دهلی

خانم نیروپاما رائو، قائم مقام وزارت امور خارجه هند

آقای ان. بالا باسکر، مشاور اصلی بخش مالی وزارت امور خارجه

آقای آجه چودری، رئیس موسسه خدمات خارجی، وزارت امور خارجه هند

آقای آر. پی. آگروال، قائم مقام وزارت توسعه منابع انسانی

آقای جواهر سرکار، قائم مقام وزارت فرهنگ

دکتر ام راماچاندران، قائم مقام وزارت توسعه شهری

دکتر تی راماسامی، قائم مقام وزارت علوم و فناوری

آقای وجه سینگ، قائم مقام وزارت دفاع

اسامی اعضای هیئت مدیره فعلی

آقای حامد انصاری، معاون رئیس جمهور هند

  • وزیر امورخارجه
  • اروند جیتلی*  وزیر دارائی

*، عضو مجلس

آقای جاگ موهان، وزیر پیشین دولت مرکزی

 قائم مقام وزارت امور خارجه هند

آقای راجیا بهاتیا، مدیرکل، موسسه شورای امور جهانی هند.

* رئیس موسسه خدمات خارجی، وزارت امور خارجه هند

* مشاور اصلی بخش مالی وزارت امور خارجه

* قائم مقام وزارت دفاع

*، قائم مقام وزارت علوم و فناوری

* قائم مقام وزارت فرهنگ

آقای اس. جه. اس. چاتوال، سفیر پیشین

آقای ام. کی. راسگوترا، قائم مقام پیشین

پروفسور مشیرالحسن، رئیس اسبق دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه

پروفسور آمییا کومار باگچی، مدیرموسسه مطالعات توسعه کلکته

اسامی اعضای شورای مدیران:

*Shri Rajiv Kumar Bhatia

Director General

Indian Council of World Affairs

راجیو کومار بهاتیا  = مدیرکل

ناگندرا ساکسینا Shri N. K. Saxena معاون مدیرکل

دکتر ای. وی. اس. رامیش چاندرا، معاون مدیرکل

خانم پادامجا، مدیر

انتشارات

این موسسه علاوه بر چاپ کتب، مقاله‌ها و بررسی‌ها یک فصلنامه را نیز منتشر می‌نماید. عنوان این فصلنامه India Quarterly – A journal on International Affairs می‌باشد. عملیات انتشار این فصلنامه در سال ۱۹۴۵ شروع شده بود. مسئولیت چاپ این فصلنامه اکنون بعهده گروه انتشاراتی خصوصی به عنوان SAGE Publications دریافت شده است. این موسسه مطالب را جهت درج در این مجله از کارشناسان داخلی و خارجی دعوت می‌نماید. مطالب این فصلنامه مربوط به مسائل معاصر هند و جهان می‌باشند. البته این موسسه از این مجله جهت ابراز دیدگاه خود استفاده نمی‌کند.

اسامی مسئولین این مجله

سردبیر ارشد: راجیو بهاتیا ، سردبیر: پارتا اس. گهوش، پژوهشگر: ویکاس کومار

شورای مشاور: آمیتاب ماتو، دانشگاه جواهر لعل نهرو، سی راجا موهان، دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور، خانم ایشر جاج آهلووالیا، ICRIER، کی راگونات، قائم مقام پیشین وزارت امورخارجه هند، لالیت مان سینگ، قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه هند، پوشپیش پانت، دانشگاه جواهر لعل نهرو و سیدارت وارداراجان، روزنامه هندو.

کتاب خانه:

این کتاب خانه که برای نشستن ۱۲۰ نفر جا دارد یکی از مهم ترین کتاب خانه‌های تحقیقاتی در دهلی می‌باشد. این کتاب خانه بیش از ۱۲۵ هزار نسخه کتب، تعداد زیادی از مجلات و روزنامه‌ها، نقشه‌های نادر و مایکروفیلم‌ها وی‍ژه را ذخیره نموده است. یکی از ویژگی این کتاب خانه وجود بیش از هفت میلیون بریده‌های روزنامه‌های مختلف در موضوعات گوناگون و فهرست بندی شده می‌باشد. قسمت عمده این بریده‌ها متعلق به موضوعات روابط بین‌المللی و قانون بین‌المللی می‌باشد. این کتابخانه تقریباً ۴۰۰ نوع مجلات تحقیقاتی داخلی و خارجی را مرتباً دریافت می‌نماید و حدود ۲۸ هزار جلد مجلات را ثبت نموده است. در این کتاب خانه آرشیو روزنامه‌های هندو (مدراس) متعلق به مدت ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۹، روزنامه تایمزآوایندیا (بمبئی) طی دوره ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۵ و روزنامه تایمزآوایندیا (دهلی نو) طی دوره ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۴ نگهداری شده‌اند. آرشیو روزنامه‌های ایشین ایج، اکونامیک تایمز، فاینانشیال تایمز (لندن)، اینترنیشنال هیرالد تریبیون، نیشن (لاهور)، پاکستان تایمز، ژاپن تایمز (توکیو) اورشلیم پوست، یونگ یانگ تایمز و خبرگزاری‌های گراما و سودان نیز در این کتاب خانه وجود دارند.

بخش سازمان ملل و اتحادیه اروپا

این کتابخانه دارای یک بخش سازمان ملل و اتحادیه اروپا می‌باشد که در آن مدارک، مجلات و فصلنامه‌های مربوط به سازمان ملل و اتحادیه اروپا نگهداری شده‌اند. این کتاب خانه تقریباً تمام مدارک مربوط به سازمان ملل از سال ۱۹۴۵، به ویژه مباحث و قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی را دارا است. همینطور این کتاب خانه تمام مدارک مربوط به اتحادیه اروپا نیز حفظ نموده است. دسترسی به این مدارک رایگان می‌باشد. این کتابخانه واحدی را تحت عنوانCurrent Awareness Services (آگاهی از مسائل روز) را اداره می‌نماید و براساس مطالب ۲۰۲ مجلات مختلف را براساس موضوعات فهرست بندی می‌کند. این واحد از سال ۱۹۵۶ شروع شده و برای پژوهشگران مختلف بسیار مفید واقع شده است.

مرکز آفریقا**

در این کتاب خانه به منظور انجام مطالعه مسائل مربوط به کشورهای آفریقائی یک مرکز آفریقا نیز تاسیس شده است. این مرکز کتب، مجلات، نقشه‌ها و مدارک مختلف مربوط به این کشورها را نگهداری نموده است. عضویت:

اساتید، اعضای مجلس، دیپلمات‌ها، کارمندان ارشد دولت مرکزی، خبرنگاران، کارشناسان رشته‌های مختلف، خبرنگاران و مردم عادی با پرداخت ۱۲۰۰ روپیه سال می‌توانند در این کتاب خانه عضویت داشته باشند. دانشجویان رشته‌های دکترا و ام. فیل. نیز می‌توانند به عضویت این کتاب خانه پذیرفته شوند.

تفاهمنامه همکاری بین دفتر مطالعات و شورای جهانی هند

در تاریخ  21/9/1391 تفاهمنامه همکاری بین دفتر مطالعات و شورای جهانی هند  به امضای ˈمصطفی دولتیارˈ مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران وˈراجیو کومار بهاتیاˈ مدیرکل شورای هندی امور جهانی جمهوری هند رسید.

در این تفاهمنامه هشت ماده ای بر ضرورت تشویق و تحکیم همکاری های پژوهشی ، تبادل دوجانبه نظرات و اطلاعات، بهبود طرحهای پژوهشی و آکادمیک و مبادله کارشناسان و پژوهشگران بین دو موسسه مطالعاتی ایران وهند تاکید و به ایجاد و تشویق ارتباط مستمر در زمینه های آکادمیک و پژوهش در چارچوب موسساتی ابراز علاقه شده است.

بهبود ارتباط علمی و آکادمیک بین طرفهای قرارداد، تشویق و تشدید دوستی و تفاهم دوجانبه بین مردم دو کشور، همکاری بین طرفهای قرارداد مربوط به کل حوزه ارتباط و پژوهش در دو موسسه، مبادله و همکاری در زمینه پژوهش و آموزش شامل مبادله کارشناسان و پژوهشگران ازجمله مفاد این تفاهم نامه است.

مشارکت موسسات طرف سوم به منظور تشویق و پیشرفت آموزش و پژوهش با فعالیتهای سایر موسسات، مبادله نشریه ها و همکاری و کمک برای مبادله اطلاعات و دعوتنامه ها برای نشستها، همایش و سمپوزیم های مهم از دیگر مفاد این تفاهمنامه است که برای چهار سال بین طرفین منعقد شد و قابل تمدید برای چهار سال دیگر خواهد بود.

شورای امور جهانی هند در سال 1943 به عنوان یک گروه مطالعات تشکیل شد که یک سازمان غیردولتی، غیرسیاسی و غیرتجاری محسوب می شود.  هدف از تشکیل این موسسه صرفاً مطالعه روابط بین المللی و امور خارجی بوده است.

اطلس خلیج فارس.

سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در موسسه شورای جهانی هند. 8/12/1391


 شوراي هندي امور جهاني. ساختمان ساپرو هائوس. خيابان باراخامبا، دهلي نوتلفن: 23317246 11 91 + ،23317247 11 91 + ،23317248 11 91 + ،23317249 11 91 + ، فاكس: 23310638 11 91 +

اي. – ميل: sg@icwa.in   و dd@icwa.in

Indian Council of World Affairs Sapru House,

Barakhambha Road New Delhi-110001

Phone No.: +91 11 2331 72 46/47/48/49

Fax: +91 11 2331 0638 

 

*
*کند   و کاوی در باره اتاق های فکر یا اندیشگاههای هند*

/?p=3957

بررسی گروه های مطالعاتی یا اندیشگاهها یا اتاق های فکر

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.