نور خورشید ارزان ترین گزینه برای تولید برق خواهد شد | پژوهشهای ایرانی

نور خورشید ارزان ترین گزینه برای تولید برق خواهد شد

نور خورشید ارزان ترین گزینه برای تولید برق خواهد شد

شرکت «سن ایدیسن» SunEdison شرکتی مستقر در آمریکا می باشد که در پروژه های مشترک تولید برق خورشیدی بسیار فعال است.

آقای پاسوپاتی گوپالان رئیس شاخه این شرکت برای منطقه آسیا پاسیفیک در خصوص فرصت ها در حوزه برق خورشیدی با نماینده روزنامه انگلیسی زبان «هندو» صحبت کرد. خلاصه این گفتگو به شرح ذیل است:

سئوال: وضعیت بازار هند چگونه است؟

خورشید

حواب: از زمانی که در هند دولت جدید تشکیل گردید، به ویژه طی دو ماه گذشته، کارهای زیاد مقدماتی انجام شده است تا برق خورشیدی قسمت چشمگیری از نیازهای برق این کشور را تأمین کند. وزیر نیروی این کشور می خواهد در هند تا سال 2020 حدود یکصد گیگاوات (صد هزار مگاوات) برق خورشیدی تولید شود. (یک گیگاوات =  یک هزار مگاوات). چین نیز برای صنعت خورشیدی خود برای سال 2020 همین برنامه در نظر گرفته است. در حوزه برق خورشیدی ما در مقایسه با چین حد اقل ده سال عقب هستیم. اما هیچ کشور دیگر به اندازه هند برخوردار از تقاضا و نیروی کار ماهر نیست. هند شاید بعد از فقط چین قرار دارد. سازمان بین المللی انرژی پیش بینی نموده است که تا سال 2050 نور خورشیدی منبع شماره یک برای تولید برق خواهد شد.

سئوال: آیا همه این اهداف تولید برق خورشیدی قابل دستیابی است؟

جواب: این اهداف بسیار قابل دستیابی است. واقعیت این است که نور خورشیدی تنها منبع انرژی می باشد که می تواند در بسیار کوتاه مدت تاثیر گذار شود. چیزی که شما برای این منظور نیاز دارید زمین و برخی تشکیلات انتقال می باشد. فناوری لازم برای این کار در هند موجود است. نکته مهم دیگری این است که پروژه های برق خورشیدی را می توان فقط ظرف مدت چند ماه احداث کرد. برعکس آن، نیروگاه برق اتمی برای احداث به مدت ده سال نیاز دارد، برق حرارتی به مدت چند سال نیاز دارد و حتی برق بادی به مدت دو سال نیاز دارد. اما نیروگاه تولید برق خورشیدی را می توان تنها ظرف مدت فقط چند ماه و بسیار سریع احداث کرد. لذا شما می توانید پروژه تولید برق خورشیدی 500 مگاواتی را ظرف مدت شش ماه احداث کنید. بنا بر این برنامه ریزی کلان در این حوزه بسیار قابل عمل است.

سئوال: هند چگونه می تواند از برق خورشیدی برای منافع اقتصادی و اجتماعی استفاده کند؟

جواب: به نظر بنده، نور خورشیدی یکی از ارزان ترین وسیله تولید برق و حتی ارزان تر از سوخت فسیلی می باشد. در هند شما همه طرح های تولید برق حرارتی که ذغال سنگ وارداتی را استفاده می کنند بررسی کنید. هزینه تولید برق در همه این پروژه ها از 50/5 روپیه الی 7 روپیه برای هر یک کیلووات می باشد. این هزینه می تواند به دلایل مختلف به بالا برود. اخیر ترین پیشنهادات تولید برق در ایالت کارناتاکا در حدود 50/6 روپیه الی 7 روپیه برای یک کیلووات برق دریافت شده است. بعلاوه، ذغال سنگ محیط را آلوده می کند و برای تشکیل به سالها نیاز دارد. تولید ذغال سنگ در داخل کشور با مشکلات گوناگونی مواجه شده است و بهای ذغال سنگ وارداتی بالا و پائین می رود. اما برق خورشیدی تمیز است. می توان نیروگاه تولید برق خورشیدی را ظرف 6 تا 12 ماه احداث کرد. هزینه تولید برق خورشیدی نیز پائین آمده است.

سئوال: برای تولید تجهیزات تولید برق خورشیدی در داخل کشور به چه طرح بومی سازی نیاز است؟

جواب: فکر می کنم که این فرصت طلایی برای هند می باشد که در سالهای اولیه تشکیل یک صنعت آن صنعت را در این کشور راه اندازی کند. بسیار سزاوار استقبال است که نخست وزیر هند موضوع تولید در داخل هند را مورد توجه قرار داده است.

سئوال: پیشرفت شرکت شما در هند چگونه بوده است؟

جواب: ما با دولت ایالت راجستان جهت تولید پنج هزار مگاوات برق خورشیدی ظرف پنج سال آینده قراردادی بسته ایم. در ایالت کارناتا نیز یک پروژه 150 مگاواتی را داریم و منتظر نتیجه تلاشهای خود در برخی ایالت های دیگر نیز هستیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.