چرا باید قاسم آباد مشهد تغییر نام دهد؟ | پژوهشهای ایرانی.دریای پارس

چرا باید قاسم آباد مشهد تغییر نام دهد؟

قاسم اباد یا خورشید شهر یا شهرک غرب منطقه ۱۳ شهرداری مشهد است که هنوز نام رسمی ندارد ولی در بین مردم به قاسم اباد و شهرک غرب و خورشید شهر و نادر شهر هم معروف است  این منطقه بعد از انقلاب به قاسم اباد معروف شده  ولی قبل تر اراضی  کال چهل بازه نام داشته است.

شهرک غرب مشهد(قاسم آباد)

در غرب مشهد و در امتداد بخش شمالی کال چهل بازه (رودخانه فصلی طرقبه ) شهر مسکونی نسبتا مدرنی وجود دارد که  به منطقه قاسم اباد معروف شده بود اما این نام سابقه و اصالت و ریشه هویتی نداشت بنا بر این عده ای از ساکنان خواستار نام بهتر و آسان تری برای این منطقه شدند. تمامی  طول منطقه  پایین (شمالی) کال چهل بازه تا قبل از انقلاب غیر مسکونی بود و تنها راه ارتباطی مشهد با این منطقه  پل زندان مشهد بود  طبق پیشنهاد طرح جامع مشهدسال ۱۳۵۶  قرار بوده تمام حاشیه کال چهل بازه جنگل شود.

در محلی که اکنون تقاطع  شاه راه امام علی ع و بزرگ راه میثاق هست  یک چشمه اب وجود داشت که قبل از انقلاب مقداری اراضی کشاورزی در حاشیه ان شکل گرفته بود و دارای چند چاه آب برای شرب مشهد  بود که  به آن نام قاسم اباد داده بودند.

چگونگی انتخاب نام «قاسم‌آباد» به نقل از  قاسم خالدی  رئیس سازمان آب منطقه ای مشهد. 

شاید ۵٠، ۶٠سال پیش بود که شرکت بزرگی به نام «دکتر کوروش» برای بررسی وضعیت آب از تهران به مشهد آمدند. در این سفر از سه منطقه مشهد بازدید صورت گرفت؛ نوغان، انتهای رضاشهر و دشت حاصلخیزی که  امروزه به قاسم‌آباد معروف شده که آن موقع بیابان و دیمه زاری در شمال کال چهل بازه  بیش نبود.

نتیجه بررسی این گروه بعد از بازگشت به تهران این بود که: «آب دشت کال چل باز (قاسم‌آبادفعلی ) ، هم بهتر است و هم بیشتر». برای همین عده‌ای متخصص با همکاری تعدادی از بچه‌های سازمان آب، ١۴حلقه چاه عمیق در منطقه  حفر کردند. کار که انجام شد، سید جلال تهرانی، استاندار وقت را با ماشین خودش بردم برای بازدید. رفتیم وسط بیابان‌ها و مدام از این تپه بالا می‌رفتیم و از آن تپه می‌آمدیم پایین. یادم هست گفت: «مهندس من را داری کجا می‌بری؟» خلاصه رسیدیم به محل چاه‌ها. چند تا از مهندس‌هایی که زیر نظر من کار می‌کردند، موتورهای چاه را روشن کردند و آب فواره زد بالا. استاندار خیلی خوشش آمد. بعد رو کرد به دو تا کدخدایی که یک گوشه ایستاده بودند و اسم روستاهای اطراف را پرسید. آن‌ها هم اسم‌هایی گفتند که الان خاطرم نیست. استاندار رو کرد به من و گفت: «آقای مهندس! اسمت چیه؟» گفتم: «قاسم». بعد رو کرد به جمعیت و گفت: «اسم اینجا را بگذارید قاسم‌آباد» ۳/۱۲/۱۳۹۳

بعد از انقلاب بسیاری از این اراضی رها شده بود و از انجا که کل منطقه جزو منابع طبیعی بود این اراضی برای شهر سازی  به سازمان زمین شهری واگذار شد دهها شهرک کارمندی شکل گرفت که اولین انها شهرک راه اهن،  شهرک فرهنگیان و شهرک راه و ترابری بود که در حاشیه بلوار فعلی شاهد ۱ تا شاهد ۵۷ فعلی قرار داشتند.

چرا باید نام قاسم آباد مشهد تغییر کند؟؟

قاسم اباد نامی جعلی است. و ریشه و هویت فرهنگی و تاریخی  ندارد.

در نام گذاری باید فرهنگ سازی نهفته باشد برای کشور کهنی مثل ایران بهتر است از اسامی تاریخی، اصیل و کهن ایرانی استفاده شود و نامها ریشه دار و فرهنگ ساز را انتخاب کنیم نامهای گل و گیاهان نباید جزء اولویتهای ما باشد .

برای شهر بزرگ ایجاد شده  نام هایی پیشنهاد شد که از جمله می شود  به نام هایی همچون:

هشتگرد  به معنی هشت شهر ( ۸ علامت ثامن الایمه  امام رضا ع و نشان شهر مشهد است)  و گرد در زبان پارسی باستان یعنی شهر . پس هشتگرد نامی است که زیبنده شهرک قاسم آباد است . (مانند دستگرد) –  شاهد شهر  یا شاهد آباد-  در انتساب به بلوار شاهد . رضاآباد – علی آباد –  شهر خورشید ، زیبد شهر ( محل جنگ دوازده رخ  در شاهنامه) امید شهر ، پارسیان شهر  و شهرک غرب نام برد  ظاهرا تمایل عمومی بر نام شهرک غرب قرار گرفته  و اکنون این منطقه شهرک غرب نام دارد.

 

محدوده

شهرک غرب مشهد یا خورشید شهر(قاسم اباد) از جاده سنتو(بزرگراه آزادی) تا نمایشگاه بین المللی و از تمام طول بزرگراه میثاق(الهیه) تا تمام طول بزرگراه امام علی(میدان قایم تا میدان نمایشگاه)(ازاد شهر)را شامل می شود. اتوبان شاهد – امام علی  و میثاق سه بزرگراه شهر  خورشید مشهد است.

 

جمعیت

قاسم اباد بیش از ۲۵۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد.البته تراکم این جمعیت به دلیل کوچک و بزرگی وتراکم خانه ها وگاهی وجود مجتمع ها یکسان نمی‌باشد.

 

تاریخچه

این شهرک برای اولین بار در دهه شصت به وسیله تعاونی های ادارات دولتی بخصوص آموزش و پرورش بوجود امد و بعداز آن توسعه اش ادامه دارد اوایل چون این شهرک کوچک بود به تمام ان قاسم اباد می گفتند ولی اکنون به دلیل بزرگ شدن ان به هر قسمت اش نامهای مثل الهیه، محمدیه، اقدسیه  شاهد  و… داده شده است.

 

امکانات رفاهی عمومی

در این منطقه چندین پارک وچود دارد و فضاهای سبز آن همه جا بخوبی فضا سازی شده اند از جمله می توان به فضای سبز شاهد ۱۰  و مسجد  و مجتمع فرهنگی ابوالفضل اشاره کرد.

تمامی ضلع شمالی و جنوبی بزرگراه امام علی  که شهرک غرب را  بدلیل وجود رودخانه فصلی چهل بازه از مشهد جدا می کند قرار است فضای سبز شود  البته بخشهایی از ان توسط نهادهای زمین فروش  به تعاونی ها فروخته شده ولی بخش باقی مانده باریکه سبز مشهد خواهد شد.

۱-پارک : پارک سیمرغ و نیلوفر آبی

۲-کتابخانه: تنها کتابخانه عمومی کتابخانه باقرالعلوم است زوج خانم ها وفرد اقایان است

(۳-مراکز بیمارستانی: در  محدوده این شهرک نیم میلیون نفری بیمارستان تنها یک بیمارستان به نام بیمارستان مهرگان وجود دارد و بیشتر مراکز کوچک درمانی به مردم خدمات درمانی می دهند.درمانگاه دولتی امام حسین حاشیه امامیه،درمانگاه خصوصی حجت و الزهرا حاشیه شاهد و غیره

۴-داروخانه شبانه روزی: در محدوده شهرک غرب ۴ داروخانه شبانه روزی وجود دارد

ساختمان پزشکان حاشیه میدان حجاب

 

بافت شهری

بدلیل اینکه بافت کهنه در این منطقه  از ابتدا وجود نداشت طراحی تمام خیابان ها وبلوارها مهندسی است که در نتیجه ترافیک بسیار مناسب وروان است. و از نظر خیابان کشی کوچه ها و خیابان ها بسیار مدرن است

 

مراکزعلمی

محل  دایمی دانشگاه آزاد مشهد شاخه مهندسی و انسانی و هنر و چند دانشگاه غیر انتفاعی معروف مثل خیام وخراسان وعلمی کاربردی و… و حوزه علمیه باقر العلوم  در  این محدوده می باشد.

 

مراکز فروشگاهی

بازار ابریشم در میدان حجاب که قرار بود به مرکز اصلی خرید تبدیل شود به دلیل دوری از مسیر عبور اکثریت مردم مورد استقبال قرار نگرفت.مراکز شهرداری در راستای استاد یوسفی که بیشترشان تعطیل است و فقط یکی ابتدای یوسفی فعال می باشد. فروشگاه رفاه در چهارراه مخابرات فعال است.

 

مراکز معروف در کشور

مجموعه موجهای ابی و مجوعه ابی ایرانیان و مجموعه ورزشی بانوان کوثر (که خود چند سالن و تنها ورزشگاه اختصاصی ورزش های پهلوانی را در خود جای داده)و سینما سیمرغ که زمانی بزرگترین سینمای کشور با ۶ سالن بود

مجموعه های ورزشی

استخر سرپوشیده نشاط شاهد ۱۰ ، استخر ارمغان در انتهای حجاب،استخر جهاد در ابتدای اندیشه وبرخی سالن های ورزشی وجود دارد.

 واز مرکز این شهرک تا بیمارستان رضوی در حاشیه بزرگراه ازادی که در نقطه مقابل قاسم اباد است بیش از ۱۰ کیلومتر با ماشین راه است. خطوط اتوبوس خطوط تندرو وحود دارد و فاز دوم مترو نیز از نمایشگاه بداخل شهر خواهد بود .

شما هم یک نام  پیشنهاد بدهید :

Comments are closed.