استاد دانشگاه سيدني : نام خلیج فارس غیر قابل تغییر است | خلیج فارس

استاد دانشگاه سیدنی : نام خلیج فارس غیر قابل تغییر است

 استاد دانشگاه سیدنی : نام خلیج فارس غیر قابل تغییر است  ۱۳۸۸۰۳۳۱

استاد دانشگاه سیدنی : نام خلیج فارس غیر قابل تغییر است

یک محقق استرالیایی در مسایل خاورمیانه تاکید کرد: نام خلیج فارس در اسناد تاریخی و افکار عمومی جهان چنان جا افتاده و محکم است که هیچکس، هرگز قادر نخواهد بود نام آن را تغییر دهد.وی اطمینان داد که دیگر هیچگاه اقدام موسسه “نشنال جئوگرافی” درباره خلیج فارس از سوی هیچ فرد یا موسسه معتبری در جهان تکرار نخواهد شد.

“دانیل پوتس” ‪ Daniel Potts‬استاد دانشگاه سیدنی استرالیا که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی ” باستان ‌شناسی خاورمیانه و خاور نزدیک ” به مادرید پایتخت اسپانیا سفر کرده است، در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا این مطلب را عنوان کرد.
وی افزود: واکنشهای جهانی به اقدام چندی پیش موسسه آمریکایی “نشنال جئوگرافی” برای تغییر نام خلیج فارس و عقب‌نشینی این موسسه، گواه روشنی است که هرگونه تلاش در این زمینه نافرجام خواهد ماند.
وی اطمینان داد که دیگر هیچگاه اقدام موسسه “نشنال جئوگرافی” درباره خلیج فارس از سوی هیچ فرد یا موسسه معتبری در جهان تکرار نخواهد شد. این باستان ‌شناس استرالیایی تصریح ‌کرد: اگر از برخی کشورهای عربی بگذریم، همه کارشناسان، مورخان، رسانه‌ها و مردم جهان، هر روز چند بار نام خلیج فارس را می‌شنوند و بکار می‌برند، زیرا غرب دستکم از دوران حمله اسکندر مقدونی به ایران، نام خلیج فارس را شناخته و در اسناد خود ثبت کرده‌ است.
پوتس که خود یکبار در دهه ‪ ۱۹۹۰‬میلادی، مقاله‌ای را درباره خلیج فارس نوشته و در آن از این منطقه با عنوان “خلیج عربی” یاد کرده بود، این موضوع را یک اشتباه علمی وناشی از زندگی درکشورهای عربی دانست که به گفته وی،نام خلیج فارس را به گونه‌ای دیگر مطرح می‌کنند.
این استاد دانشگاههای استرالیا گفت: واکنش جهانی به اقدام موسسه “نشنال جئوگرافی” مرا به تعمق درباره نام “خلیج فارس” واداشت وپس ازتحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدم که نام این خلیج ، همیشه خلیج فارس بوده است. پوتس که استاد کرسی “باستان‌شناسی خاورمیانه” در دانشگاه سیدنی است، گفت: ” پس از آن، من به مطالعات بیشتر تاریخی و باستان‌شناسی درباره ایران علاقه‌مند شدم و از آن زمان، بارها به ایران سفر کرده‌ام.”
وی خاطرنشان کرد که در همین راستا، در چارچوب قرارداد همکاری سازمان میراث فرهنگی ایران و دانشگاه سیدنی،از پنج سال پیش به کاوشهای باستان- شناسی با همکاری محققان ایرانی در شهرستان ممسنی استان فارس پرداخته و هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، بیشتر به عظمت و بزرگی تمدن ایران پی می‌برد.
این محقق استرالیایی تصریح کرد: ما در این تلاشها نه تنها بقایا، نقشینه‌ها و سفالهای بسیاری متعلق به شش هزار سال پیش در ایران یافته‌ایم، بلکه نوامبر گذشته به وجود یک ساختمان بزرگ از دوران “ایلامیها” در زیر تپه‌ای در این منطقه برخوردیم که ادامه تحقیقات برای بیرون کشیدن آن از زیر خاک، نشانه دیگری از عظمت فرهنگی و تمدنی ایران خواهد بود.
پوتس تصریح کرد: جایگاه ایران در طول تاریخ در فرهنگ و تمدن بشری به اندازه‌ای است که نه تنها هیچکس نمی‌تواند این کشور را نادیده بگیرد، بلکه هر روز بر میزان علاقه و گرایش مورخان و باستان‌شناسان به کاوشها و تحقیقات بیشتر درباره این گوهر تمدن جهان بیشتر می‌شود. این محقق ایران باستان در دانشگاه سیدنی استرالیا گفت که باستان شناسان بسیاری را در کشورهای مختلف غربی می‌شناسد که خود و دانشجویانشان هر روز بیشتر به ایران شناسی علاقه‌مند می‌شوند.
پوتس به همین دلیل در کنگره بین‌المللی باستان شناسان خاورمیانه و خاور نزدیک در دانشگاه “آئوتوناما” ی مادرید که جمعه گذشته پس از پنج روز فعالیت پایان یافت، سخنرانی خود را با عنوان “چشم‌اندازهایی بر هنر و صنایع خاور نزدیک باستان” با محوریت ایران ارایه کرد.
این کنفرانس با حضور نزدیک به ‪ ۵۰۰‬باستان‌شناس ازکشورهای مختلف جهان برگزار شد. حدود هفت نفراز استادان و باستان شناسان ایرانی نیز در این کنفرانس شرکت داشتند. نقش اصلی پوستر کنفرانس، ” بقایای تخت‌جمشید” ایران بود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.