قتل عام رواندا کیگالی – توتسی علیه هوتو | پژوهشهای ایرانی.دریای پارس.

قتل عام رواندا کیگالی – توتسی علیه هوتو

نسل کشی های بزرگ

روز 19 اردیبهشت بر ابر با 7 آوریل سالگرد شروع  یکی از وحشتناک ترین نسل کشی های تاریخ بشریت یعنی کشتار رواندا است که در سال ۱۹۹۴ و در سکوت و بي تفاوتي مجامع بین المللی به وقوع پیوست. ژنوسايدي که طبق آمارهای مختلف بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر کشته بر جای گذاشت.

Close up profile picture of Paul Kagame, seated at the 2009 World Economic Forum
جنگ داخلی رواندا در سال ۱۹۹۰ بین دولت این کشور که از قبیله هوتو بودند و گروه چريكي ارتش میهني رواندا که اکثرا از قبیله توتسی بودند شروع شد با مداخله بین المللی، صلح نامه ای بین هابیاریمانا، رییس جمهور هوتو این کشور و پل كاگامه رهبر چريكهاي ارتش میهن پرست امضا شد. گروهی از هوتوهای افراطی به نام«آکازو» با این توافق مخالفت کردند در اين ميان در۶ آوریل ۱۹۹۴ با يك موشک، هواپیمای حامل هابیاریمانا و رییس جمهور برونئی سرنگون و هر دو كشته شدند بلافاصله چريكهاي ارتش ميهني متهم به سرنگوني اين هواپيما شدند و بلافاصله و از ۷ آوریل کشتار توتسی ها توسط نظاميان و هوتوهاي طرفدار دولت شروع شد آن ها با برپایی ایست های بازرسی و بررسی کارت شناسایی افراد، توتسی ها را شناسایی می کردند و از بقیه هوتو ها نیز خواستند که همسایه های توتسی خود را در امان نگذارند. در این بین هوتوها از هیچ جنایتی روی گردان نبوده و دست به تجاوزهای برنامه ریزی شده به زنان توتسی زدند. یکی از علل گسترش ابعاد جنایت، عدم حمایت دولت هایی نظیر آمریکا، انگلیس و بلژیک از صلح بانان سازمان ملل بود. این نسل کشی سرانجام با پیروزی چريكهاي ارتش وطن پرست رواندا كه از سوي اوگاندا پشتيباني مي شدند بر هوتوها در چهارم جولای متوقف شد.
روزی که به نام «روز آزادی» در تقویم این کشور ثبت شده است. با شكست هوتوها حدود دو میلیون هوتو و نظاميان دولت رواندا از ترس کشته شدن بدست ارتش میهني به کشور زییر (جمهوری دموکراتیک کنگو) فرار كردند و در پی حمله دوباره هوتو ها به ارتش میهني ، جنگ های اول و دوم کنگو در سال های ۹۷و۹۶ میلادی رخ داد.
و اوگاندا نيز به جنگ وارد شد و به نوبه خود اين جنگها منجر به سرنگوني دولت مستبد كنگو شد و كابيلا رهبر چپ گراي طرفدار پاتريس لومومبا با حمايت ارتش ميهني روانداتوانست برق اسا رژيم سه سه سه كو كنگو را سرنگون سازد
جالب اين بود كه مسلمانان در اين كشتار هيچ نقشي نداشتند و طرفهاي جنگ هر دو مسيحي بودند
نکته عجیب و جالبی که در مورد این واقعه وجود دارد، رویت رویاهایی بوسیله دختران دبیرستانی در منطقه Kibeho در جنوب رواندا در دهه ۸۰ میلادی است. آن ها مدعی شدند که بانویی نورانی بر آنها ظاهر شده و در مورد یک جنگ دهشتناک و قریب الوقوع هشدار داده است. این قضیه به «بانوی کیبهو» یا «بانوی غمناک ما» مشهور شده است. کلیسای کاتولیک نیز در سال ۲۰۰۱ راست بودن رویای ۳ نفر از آن ها را تایید کرد.
در سال ۲۰۰۴ فیلم «هتل رواندا» با الهام از این جنایت در آمریکا ساخته شد و به روی پرده رفت.
توتسي ها در منطقه در اقليت هستند و ريشه نژادي انها به سامي هاي حبشه مربوط مي شود جنگ رواندا به داخل كنگو كشيده شد و پس از مدتي چند كشور منطقه را درگير كند در نهايت كابيلا در استانه سقوط قرار گرفت و كشته شد اما رژيم او با حمايت زيمباوه و سودان در قدرت باقي ماند
سازمان ملل با تشكيل دادگاهي به محاكمه جنايتكاران جنگي اقدام كرد.

دکترمحمد عجم

Comments are closed.