دو اسکلت مومیایی 70 هزار ساله در بهشهر | پژوهشهای ایرانی

دو اسکلت مومیایی 70 هزار ساله در بهشهر

غار هوتو

هوتو نام غاری است در نزدیکی بهشهر و در روستای تروجن (شهیدآباد) که قدمت تاریخی دارد و آثار باستانی مهمی درباره زندگی انسان های اولیه در آن پیدا شده است. این غار در دامنه کوه البرز و رو به دریا و در ابتدای ورودی شهر بهشهر و در فاصله پنجاه متری جفت خود، غار کمربند قرار گرفته است.

این غار و غار کمربند، به لحاظ کشف اسکلت انسان با قدمت هفتاد هزار ( 70000 ) سال معروفیت جهانی دارد. مهمترین این کشفیات اسکلت مادر ۱۶ ساله و نوزاد وی می باشند غار در حال حاضر دو مدخل در در ارتفاع مختلف و یک سوراخ تهویه در سقف دارد.بخشی از فیلم سینمائی افعی با بازیگری جمشید آریا (جمشید هاشم پور) در این غار تولید شده است.

 

دست یافته های این غار

طبق کاوش های واندنبرگ در غاز هوتو بهشهر سنگ ریزه ها و اسکلت سه انسان کشف شد که ۵۰۰۰ الی ۷۰۰۰ سال قبل (در کتاب تاریخ مازندران باستان ق.م ذکر شده) در این منطقه زندگی می کردند. غار هوتو در غرب بهشهر واقع وآنچه در این مکان کشف شده شامل نشانه هایی ازعصر آهن، نوسنگی، آغاز پارینه سنگی و اشیائی از سنگ چخماق که مربوط به پارینه سنگی بوده یافت شده است.

عکس غار هوتو, تصویر غار هوتو با قدمت 70000 سال, huto cave, huto cave image, houto cave image

منوچهر ستوده در کتابش از آستارا تا استارآباد این مکان را دقیق تر شرح می دهد. سال ۱۹۵۱ م گودالی عظیم کنده شد از عمیق ترین نقطه این گودال به سنگ ریزه های عصر یخچال برخوردند. در این گودال طبقاتی از عهد آهن تا نئولیتیک و در پایین آن آثار پالئو لیتیک دیده می شود برای تحقیق بیشتر گودالی در طبقات دوران یخبندان کنده شد که شامل سنگ ریزه های سیاه بود.

عکس غار هوتو, تصویر غار هوتو با قدمت 70000 سال, huto cave, huto cave image, houto cave image

در فاصله میان هر یک ماسه و لای قرار داشت کمی پایین تر قشری از سنگ ریزه های قرمز مخلوط با ماسه و پایین تر از آن قشری از سنگ ریزه های قرمز مخلوط با ماسه و خاک رس دیده شد. در این قشر اشیایی از سنگ چخماق بدست آمد که مربوط به عصر پالئولیتیک است. در قشر دیگر این طبقه بود که اسکلت سه انسان کشف شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.