در آستانه روز استکبار ستیزی. مرگ بر آمریکا باید برود یا بماند؟ | پژوهشهای ایرانی

در آستانه روز استکبار ستیزی. مرگ بر آمریکا باید برود یا بماند؟

ایران و آمریکا در یک دوره دودلی هستند نمی دانند که با قاطعیت چه باید بکنند آیا آمریکا باید با ایران به عنوان دوست نگاه کند یا دشمن .

ایران نیز مردد و دو دل است یک دل می گوید . دوست . دل دیگر می گوید دشمن! ارزشها- ضد ارزشها باید باز تعریف شود. بعضی اعتقاد دارند استکبار همیشه یک مصداق ندارد و تغییر می کند امروز استکبار همان عربستان سعودی است که روحیه استکباری دارد. حسین اوبا ما سمبل استکبار نیست و برخورد استکباری ندارد. می شود بصورت تاکتیکی با او کار کرد. عده دیگر می گویند کنار آمدن با امریکا خلاف ارزشهای انقلاب است. چه رئیس آن حسین او با ما  باشد و چه  بوش ضد اسلام .

– مرگ بر آمريکا بايد بماند يا برود؟   روزنامه زیتونگ نوشته است:

ترجمه: – سفر روحاني رئيس جمهور به نيويورک، سخنراني وي در مجمع عمومي سازمان ملل و گفتگوي تلفني او با اوباما ، در صحنه سياست داخلي ايران جار و جنجال هاي زيادي را بر پا کرده است. يعني يکباره اين سئوال مطرح شده که آيا آمريکا کماکان دشمن بوده و يا مي تواند يک دوست سياسي به حساب آيد. و اين بحث ها نيز از زماني آغاز شده که که آيا شعار مرگ بر آمريکا که در مناسبت هاي دولتي در ايران که بيش از سي سال است سر داده مي شود بايد باقي بماند و يا بايد از بين برود.

ضمنا زمينه اين بحث را نيز آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور سابق و رئيس فعلي مجمع تشخيص مصلحت نظام بوجود آورده است. در سايت اينترنتي ايشان يک مصاحبه قديمي چاپ شد که وي در آن مي گويد که آيت الله خميني (ره) بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران زماني به او گفته بود که شعار مرگ بر آمريکا تحت شرايطي مي تواند خذف شود. رفسنجاني در اين مصاحبه تاکيد مي کند در گذشته شعار مرگ بر آمريکا همراه با مرگ بر شوروي سابق سر داده مي شد که ظاهرا روسيه امروز تبديل به دوست شده است. بسياري از سياستمداران محافظه کار، روحانيون سهيم در هرم قدرت و همچنين سران سپاه پاسداران به اين موضوع که رفسنجاني بيانات امام خميني را درست مطرح کرده باشد ترديد دارند.

يک نماينده افراطي مجلس ايران مي گويد که دشمني ايران با آمريکا سليقه اي نبوده بلکه بر اين پايه استوار مي باشد که آمريکا بزرگترين جنايتکار در تاريخ است.

خبرگزاري فارس که متعلق به سپاه پاسداران است به نقل از يک مادر شهيد در جنگ عراق گزارش کرده که«اگر هاشمي رفسنجاني پدر يک شهيد مي بود مسلما خواستار حذف شعار مرگ بر آمريکا نمي شد».

fotoshop pooten o ombama 29 shahrivar-92

تلويزيون دولتي ايران که زير نظر شخص رهبر است نيز به هاشمي رفسنجاني انتقاد نموده است. البته اين موضوع بيشتر بخاطر اعتراض محافطه کاران افراطي به روحاني رئيس جمهور جديد ايران است که تلاش مي کند تا روابط کشورش با غرب را بهبود ببخشد. چون(آيت الله)خامنه اي قدرت مطلقه در جمهوري اسلامي بطور ضمني با مذاکرات با آمريکا موافقت کرده، اينک مخالفان اين امر در درون هرم قدرت اعتراض خود به اين موضوع را در پوشش شعار مرگ بر آمريکا بروز مي دهند و اين معترضين به اين خاطر به رفسنجاني بخاطر ابراز اين موضوع حمله مي کنند زيرا نامبرده از زماني که روحاني به رياست جمهوري رسيده، نفوذ گذشته خود را مجددا باز يافته است.

رفسنجاني از زمان درگذشت آيت الله خميني(ره)، بزرگترين رقيب(آيت الله) خامنه اي است هر چند که خود راسا زمينه رهبري او را پس از فوت رهبر اصلي انقلاب هموار کرد. امروز نيز برخي از جناح هاي افراطي در ايران رفسنجاني را يک فرد سياسی داراي فساد مالي مي دانند و جناح هاي ديگر هم او را يک فرد عملگرا مي بينند. در زمان احمدي نژاد برخي از جناح درون هرم قدرت تلاش زيادي کردند که سلب قدرت از رفسنجاني بکنند که تا حدودي هم موفق شدند. ولي انتخاب روحاني به رياست جمهوري که هاشمي نيز از وي حمايت کرده بود زمينه بازگشت نامبرده به صحنه سياست ايران را مجددا فراهم کرد که اين امر مانند خاري بر چشم محافظه کاران افراطي که خود را اصولگرايان مي دانند است.

پيشنهاد حذف شعار«مرگ بر آمريکا» تنها تدبير در زمينه بهبود روابط با غرب نيست. امروز بسياري از تصاوير ديواري در خيابانهاي تهران که تم ضد آمريکائي دارند پاک شده اند و ضمنا کنفراس ضد صهيونيستي که در ماه جاري قرار بود برگزار گردد نيز لغو شده است. روحاني براي اينکه به مخالفان خود نشان دهد که سياست هاي وي درست است خواهان يک همه پرسي درباره سياست تنش زدائي خود با غرب شده تا روشن شود که مردم ايران در اين زمينه چگونه فکر مي کنند. ولي حتي اين قصد روحاني نيز در بين محافظه کاران افراطي که همه پست هاي کليدي را در جمهوري اسلامي کماکان در دست دارند باعث انزجار شده است.

در يک نظر سنجي که در سال 2002 در ايران بعمل آمد، هفتاد درصد از مردم ايران خواهان برقراري روابط با آمريکا شده بودند. هر چند که نتيجه اين نظر سنجي آن زمان در برخي از روزنامه هاي ايران هم چاپ شد ولي آنهائي که نظر سنجي مزبور را انجام داده بودند از سوي رژيم دستگير و زنداني شدند. حسن روحاني نيز بايد روي اين موضوع نيز حساب کند که اين نظر سنجي شايد آب در آسياب خود ريختن هم باشد.

iran-iraq-war1 

علي سعيدي روحاني تندرو و نماينده رهبر در سپاه پاسداران تاکيد کرده موضوع ماندن يا حذف شعار مرگ بر آمريکا فقط به تصميم شخص رهبر ارتباط دارد. وي تاکيد نموده که اصل جهاد لايتغير است ولي تاکتيک را مي توان عوض کرد.

به اعتقاد وي، يعني شعار مزبور جزء تاکتيک است و فقط از سوي رهبر مي تواند حذف گردد و بنابراين او مي خواهد نظر آيت الله خميني (ره) در اين زمينه را رد کند…. حجاج ايراني در سفر اخير مکه نيز شعار مرگ بر آمريکا را البته در درون اقامتگاه خود بازهم سر دادند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.