تصور اینکه تحریم ها ویا تهدید نظامی ایران را به مذاکره کشانده اشتباه راهبردی غرب است | پژوهشهای ایرانی

تصور اینکه تحریم ها ویا تهدید نظامی ایران را به مذاکره کشانده اشتباه راهبردی غرب است

 گزارش ایرنا:

موسسه پژوهش ها و تحلیل های دفاعی هند، یک موسسه تحقیقاتی، پژوهشی، تحلیل گر و تصمیم ساز در زمینه های دفاعی، امنیتی و موضوعات مهم در حوزه منطقه ای و داخلی هند است. 

دهلی نو-سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند تاکید کرد که اگر غرب تصور کند ایران را بخاطر تحریم ها یا تهدید نظامی به پای میز مذاکره کشانده دچار اشتباه بزرگ راهبردی و تاریخی درتحلیل های خود شده است.

 

به گزارش ایرنا غلامرضا انصاری عصرروز دوشنبه درجمع استادان و پژوهشگران موسسه پژوهش ها و تحلیل های دفاعی هند درخصوص تحولات اخیر ایران موضوع هسته ای و رابطه با غرب گفت:اگر غربی ها با این نگرش به مذاکرات هسته ای بیایند پیشرفتی حاصل نخواهد شد و ما را دوباره به دوران گذشته بازمی گردانند.

وی اظهار داشت: این شبیه همان اشتباهی است که در برخورد با دولت های قبلی کردند و بطور غیر منتظره ای ایران را محور شرارت خواندند و درحالی که ایران درمبارزه با تروریسم جزو کشورهای پیشرو بوده و است و توانایی های علمی، اقتصادی و نظامی ایران امروز بیشتر از هر دوره ای است. 

سفیر ایران در هند تصریح کرد:اکنون برنامه هسته ای مسیری دو طرفه است و هر طرف باید به حق طرف دیگر احترام بگذارد و حق ایران غنی سازی و همه امتیازاتی است که بر اساس حقوق بین الملل و مقررات آژانس انرژی اتمی داده شده است.

وی درخصوص برخی نگرانی هایی که غربی ها مطرح می کنند گفت: ایران همه ضمانت ها را ارایه کرد و فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص مبنی بر حرام بودن تولید و انباشت تسلیحات کشتار جمعی و اتمی ریشه در دین اسلام دارد و از سوی دیگر بازرسان آژانس انرژی اتمی می توانند تحقیقات خود را در ایران انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه قبل ار انقلاب ایران کشوری وابسته بود اما اکنون بعد از 34 سال تحریم،درهمه زمینه ها دارای شاخص های یک کشور پیشرفته است،ادامه داد:ایران در زمینه تعداد دانشجویان،پرشکان،دسترسی به آموزش و بهداشت سرانه سوخت و همچنین تولید،شاخص های مناسبی دارد و دستاوردهای ما شگفت آور بوده است.

سفیر ایران در دهلی نو افزود:مکتب فکری شیعی ما برعلم آموزی در همه زمینه ها تاکیددارد و ما یک حکومت مذهبی هستیم و در زمینه علم آموزی محدودیتی قایل نیستیم.

وی گفت:در زمینه انرژی هسته ای غرب باورنداشت که ما به این مرحله برسیم آنها فکر می کردند باتحریم ما را متوقف خواهند کرد اما امروز آنها از توانایی های ما شگفت زده شده اند. 

وی در خصوص سوریه و افغانستان خاطر نشان کرد که هر دو کشور بحران مشابهی بنام تروریسم و افراط گرایی را تجربه کردند و اظهارداشت:ایران از ابتدا هشدارداده بودکه دخالت درامورسوریه منجربه رویدادهای دو دهه قبل افغانستان خواهدشدو این کشور رابه مامن تروریسم تبدیل خواهدکرد اما بعضی دولت هابه حرف ایران اعتنا نکردند.

انصاری ادامه داد:این دولت های مداخله گر اکنون متوجه شده اند که در صورت ازهم پاشیدن دولت مرکزی،نه جبهه های دمکراسی خواه،بلکه تروریسم برنده خواهد شد.

سفیر ایران درهندگفت:امروزه تروریسم کل منطقه را تهدیدمی کند و ایران آمادگی داردباهرکشوری که به امنیت درافغانستان و سوریه اعتقاد دارد کمک کند.

وی باتاکیدبراینکه برای برطرف کردن ریشه های تروریسم،باید توسعه اقتصادی و فقر زدایی دراولویت قرار گیرد،ادامه داد:لازمه این کار، امنیت است و ما وجود امنیت درمنطقه و بخصوص افغانستان و عراق و سوریه و خلیج فارس را به نفع خود می دانیم. 

انصاری ادامه داد:غرب و متحدان عرب آن دربحران های منطقه ای مختلف، پس از پرداختن بهای سنگین آموخته اندکه بحران های منطقه ای بدون حضور ایران حل نمی شود.ایران و غرب به یکدیگر نیازدارند و غرب بدون ایران در مبارزه باتروریسم بین المللی پیروز نمی شود.

سفیر ایران دردهلی نو درصحبت های خوددرباره موضوع بحرین نیز اظهار داشت:ایران نه دربحرین دخالت می کند و مساله بحرین داخلی است و به اقلیت و اکثریت برمی گردد.

وی افزود: اقلیت این کشور همه چیز را به انحصار خود درآورده و از نظر ما راه حل این کشور، برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه است.

سفیر ایران در هند گفت: ما صادقانه اعلام کرده ایم که تمایل داریم از قدرت، قابلیت های سیاسی،اقتصادی و معنوی خود برای خدمت به کشورهای منطقه و ثبات و توسعه منطقه استفاده کنیم.

مدیرکل موسسه پژوهش هاوتحلیل های دفاعی هند نیزدرجمع بندی این جلسه اظهارداشت:دنیای غرب بایدبانگاه مثبت به نگرش دولت روحانی نگاه کندحل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران به نفع منطقه و دنیا است.

idsa1392

دکتر آروین گوپتا همچنین برضرورت همکاری ایران و هند در زمینه برطرف کردن زمینه های رشد افراط گرایی و تروریسم تاکید کرد. 

در این جلسه همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران درهند به سوالات گوناگون محققان و پژوهشگران موسسه تحقیقات و مطالعات دفاعی هند پاسخ گفت .

موسسه پژوهش ها و تحلیل های دفاعی هند، یک موسسه تحقیقاتی، پژوهشی، تحلیل گر و تصمیم ساز در زمینه های دفاعی، امنیتی و موضوعات مهم در حوزه منطقه ای و داخلی هند است. 

شورای اجرایی موسسه از شخصیت های ارشد نظامی و اساتید برجسته دانشگاه و رییس جمهور هند ریاست شورای اجرایی موسسه را برعهده دارد.

حوزه ها و گروههای مطالعاتی و تحلیلی موسسه شامل مطالعات امور نظامی و دفاعی،امور هسته ای، تروریسم ،امنیت داخلی، تهدیدات غیر نظامی،امنیت انرژی و فناوری راهبردی ، منطقه و جهان است 

معرفی :موسسه پژوهش ها و تحلیل های دفاعی هند

بررسی گروه های مطالعاتی هند.اندیشگاههای مهم هند.اتاق فکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.