سیاست خارجی ادامه سیاست های داخلی است. | پژوهشهای ایرانی

سیاست خارجی ادامه سیاست های داخلی است.

 پس  از پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا در انتخابات اخیر پارلمانی هند و روی  کار آمدن دولت جدید، گمانی زنی ها درباره سیاست خارجی و روابط منطقه ای و بین المللی هند با سایر کشورها آغاز شد.
روابط ایران و هندوستان نیز  از دیرینگی بسیاری برخوردار است و روابط این دو کشور بزرگ موضوعی ممتاز برای بررسی و گمانه زنی از سوی صاحبنظران و کارشناسان بوده است. در ادامه دیدگاه برخی از کارشناسان هندی را در خصوص چشم انداز روابط ایران و هند در دولت جدید این کشور را می خوانید:
پروفسور ˈبصیر احمدخان ˈ رییس اتحادیه مسلمانان هند روز چهارشنبه در گفت و گوی با ایرنا با اشاره به تحولات سیاسی در کشورش و شکل گیری دولت جدید گفت: من به رویکردهای شجاعانه نارندرا مودی نخست وزیر منتخب به خصوص در سیاست خارجی امیدوارم.
وی درباره سیاست های مودی که به عنوان پانزدهمین نخست وزیر هند کار خود را به طور رسمی شروع کرده، افزود: نخست وزیر جدید هند نه تنها راه های جدید در روابط دو کشور می گشاید، بلکه این راه ها را مستحکم خواهد کرد. 
احمدخان تصریح کرد: ایران به عنوان مهره کلیدی صلح و امنیت منطقه باید با کشورهای دوست همچون هند فعالیت و مشارکت داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه ایران و هند در دهه گذشته گام هایی برای تقویت روابط خود برداشته اند، گفت: دو کشور از افزایش روابط در حوزه های مختلف از جمله سیاسی و فرهنگی بهره برده اند اما همکاری های تجاری و بازرگانی به اندازه ظرفیت دو کشور نیست.
 
رییس سابق دانشگاه آزاد ایندیراگاندی با اشاره به اینکه دو کشور باید راه های جدیدی برای تقویت روابط تجاری بیابند، اظهارداشت: ایران بازاری با فرصت های تجاری عالی است که می تواند کالاها و خدمات هندی را جذب کند و پلی نیز برای ترانزیت کالاها به سایر کشورهای منطقه است.
 
این استاد دانشگاه افزود: هند نیز می تواند کالاهای بیشتری از ایران وارد کند، بخصوص در بخش هیدروکربن ها که ایران از قابلیت بالایی برخوردار است. وی تصریح کرد: افزایش روابط تجاری می تواند روابط دو کشور دوست را نزدیکتر سازد و درهای جدیدی بگشاید.
 
بصیراحمد خان ادامه داد: امیدوارم دولت مودی پروژه خط لوله گاز معوق مانده ایران -پاکستان – هند به ارزش حدود هشت میلیارد دلار را که دهلی بهره بسیاری از آن در راستای رشد اقتصادی خواهد برد، احیا کند.
 
ˈسلمان حیدر ˈ یک سفیر بازنشسته هندی نیز می گوید ظرفیت های بسیاری برای گسترش روابط هند و ایران وجود دارد. وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد چشم انداز روابط تهران – دهلی نو گفت:من هیچ نکته منفی در روابط میان دو کشور نمی بینیم و دو طرف ظرفیت بسیار بالاتر از آنچه در گذشته بوده امکان توسعه روابط را دارند.
 
این سیاستمدار هندی نیز ایران را کشوری مهم در تامین صلح و امنیت و توسعه اقتصادی منطقه دانست و افزود: اگر به روابط هند و ایران در دوران اخیر نگاه کنیم، تهران در دهه های گذشته شریک اقتصادی مهمی برای دهلی نو بوده و کارشناسان منتظر گسترش نقش دو کشور در منطقه و همکاری متقابل در راستای منافع مشترک هستند. سلمان حیدر درباره پیش بینی آینده منطقه اظهار داشت: منطقه بسرعت در حال رشد است و این شرایط مشارکت بیشتر با ایران و سایر کشورها را برای هند مهیاتر می سازد.
 
در همین حال یکی از تحلیل گران امور سیاسی هند معتقد است که دهلی نو می تواند برای تضمین رشد اقتصادی خود و رسیدن به انرژی مطمئن پلی بین ایران و آمریکا به منظور تامین منافع خود و کاهش خصومت ها باشد.
 
خانم ˈآرتی بالی ˈ خبرنگار ارشد امور بین الملل گروه رسانه ای سهارا  گفت: هند باید سعی کند که به عنوان یک عامل مثبت بین ایران و آمریکا در زمینه های تجاری به خصوص صنعت نفت عمل کند و دلیل این دیدگاه خود را نیاز روزافزون هند به انرژی و تضمین امنیت رشد اقتصادی ذکر کرد.
 
وی با اشاره به تاثیر منفی دوران تحریم ها برای اقتصاد کشورهای منطقه از جمله هند گفت: اکنون دولت هند سعی می کند که طرح هایی را از قبیل احداث جاده و راه آهن در ایران برای اتصال بندر چابهار به آسیای میانه در ازای پرداخت قیمت نفت خام وارداتی از این کشور اجرا کند.
 
به گفته این کارشناس ارشد امور بین الملل برخی از شرکت های دولتی هند چون ایرکون (IRCON) و ریتس (RITES) درصدد انعقاد قراردادهایی با ایران برای احداث جاده و خطوط راه آهن برای اتصال سریع تر بندر چابهار به آسیای میانه هستند که در صورت تحقق نه تنها برای هند بلکه برای کل منطقه در ارسال کالاها به افغانستان و کشورهای آسیای میانه مفید واقع خواهد گشت.
 
وی افزود: مشارکت شاخه خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند در بخش انرژی ایران بعد مهم دیگری در همکاری بین ایران و هند در زمینه انرژی می باشد و این شرکت نمی تواند از اکتشاف اعظیم در حوزه گازی فارسی در ایران چشم پوشی کند.
 
این تحلیلگر امور بین الملل افزود: هند جایگاه خاصی را در تاریخ دارد و اکنون زمان آن فرا رسیده که از گذشته استفاده و به یک روش متهورانه و مدبرانه دیپلماتیک برسد.
 
خانم آرتی بالی افزود: هند بشدت به هر دو کشور یعنی ایران و آمریکا برای تامین امنیت انرژی خود نیاز دارد و به همین جهت لازم است که دهلی نو نقش بس فعال تری را در رفع خصومت بین تهران و واشنگتن ایفا کند.

 

« هند در حال ظهور »  روزنامه پایونیر:

در عصر سیاست جهانی، وابستگی متقابل و اتکاء بریکدیگر، سیاست  خارجی از امور داخلی شروع می شود. متاسفانه طی ده سال گذشته سیاست خارجی هند، چه در مقابل همسایگان و چه در مقابل قدرت های جهانی مانند آمریکا و چین فاقد جرأت و اعتقاد در تعیین نمودن جهت نظم بین  المللی و طراحی نمودن روابط بوده است. برعکس دوره واجپایی که نقطه ویژه آن جرات در تصمیم گیری بوده است، حکومت ده ساله ائتلاف مترقی متحد شاهد دو دلی و دست و پاچلفتی در امور راهبردی، خارجی و امنیتی بوده است.

delhi AjamJNU

بطور مثال، طی زمان اخیر بزرگ ترین ناکامی هند در حوزه سیاست خارجی، تحکیم روابط بین پاکستان و چین بوده است.

الان سئوال این است که در زمان دولت جدید بی.جی.پی.  و آقای مودی سیاست خارجی هند چه باید باشد.

بطور اجمالی می توان گفت که این سیاست باید موجب گسترش روابط هند در سطح جهانی باشد. این سیاست باید فعال و پویا باشد و نوآوری های  جدیدی داشته باشد. در مجموع می توان گفت که سیاست خارجی هند باید ویژگی های ذیل داشته باشد:

 پاراگماتیسم و انعطاف پذیری،

توجه به منطقه و همسایگان، – چالش های دولت جدید نیز همچنان – افغانستان- پاکستان – آمریکا – چین و ایران خواهد بود.

دولت باید با وسایل محدود و دولت کوچک اما شفافیت بیشتر و کارهای بیشتر انجام دهد،

ناریندرا مودی باید بعنوان یک دولتمرد و از طریق مشورت با دیگران عمل کند. در نهایت می توان گفت که هند نمی تواند امور خارجی را نادیده بگیرد. برای دولت مودی ضروری است که فرصت های از دست داده شده را مجدداً بدست بیاورد. جهان فعلی با توجه به رشد جمعیت، بحران زیست محیطی، کمبود وسایل و رقابت های قدرت پر از مشکلات می باشد.و هر لحظه چالش های غیر منتظره ای بروز می کند  از ناریندرا مودی انتظارات زیادی وجود برای سرعت در پاسخ به این چالش ها وجود دارد. یکی از انتظارات این است که در سیاست خارجی کشور شفافیت بیشتر و ابهام کمتر وجود داشته باشد و جهان از وی انتظار دارد که وی بین صلح و قدرت موازنه ایجاد خواهد کرد.

اوتام کومار سینها در روزنامه پایونیر:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.