گفتگوی شبکه دوی صدا و سیما در مورد روز ملی خلیج فارس | پژوهشهای ایرانی.دریای پارس

گفتگوی شبکه دوی صدا و سیما در مورد روز ملی خلیج فارس

تهیه نقشه‌های الکترونیکی از خلیج فارس

رئیس سازمان نقشه برداری کشور: در سال‌های اخیر نقشه‌های الکترونیکی از خلیج فارس تهیه کردیم که ۴۱ چارت از آن منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار  ، مسعود شفیعی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در کشورمان کمیته ملی نام نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی داریم ، افزود: مسئولیت این کمیته با سازمان نقشه برداری کشور است و نمایندگان وزارتخانه های خارجه ، کشور ، جهاد کشاورزی ، ارشاد اسلامی و چند دستگاه دیگر در این کمیته حضور دارند.

وی ادامه داد: این کمیته نماینده جمهوری اسلامی در کارگروه متخصصان نام های جغرافیایی در سازمان ملل متحد است.

شفیعی با اشاره به تاریخچه ای از فعالیت این کارگروه گفت: همیشه نام خلیج فارس را در این کارگروه مطرح کردیم و هیچ مصوبه و یا تصمیمی مبنی بر تغییر نام خلیج فارس اتفاق نیفتاده بنابراین از نظر مجامع بین المللی نام خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده است.

وی افزود: نقشه های تاریخی سه هزار سال پیش از میلاد تا کنون از خلیج فارس نام برده اند که تعداد این نقشه ها به چند هزار می رسد.

۰۰:۰۰۰۱:۵۱

 

محمد عجم استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: برخی کشورها با اهداف سیاسی تلاش می کنند نام کهن خلیج فارس را جعل کنند و هزینه های هنگفتی را انجام می دهند.

وی ادامه داد: ​آنها منافع سلطه طلبانه و ضدیت با جمهوری اسلامی و هویت ایرانی را دنبال می کنند.

عجم با اشاره به اینکه نام خلیج فارس، دو هزار سال کاربرد مستمر در کتاب های مختلف داشته است، افزود: این نام به هویت اسلامی و ایرانی تبدیل شده و غیر قابل تغییر است.

۰۰:۵۲۰۰:۵۲

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم با حضور در این برنامه با اشاره به اهمیت خلیج فارس ، گفت: سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بر حسب وظایفش اقدامات مختلفی را انجام داده است.

فرهاد نظری افزود: در حوزه ثبت و معرفی میراث فرهنگی، شواهد متقن و مستدل تاریخی هستند و آثاری را در سطح جهانی به ثبت رساندیم و برنامه هایی را در آینده داریم.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۱ دانش و مهارت لنج سازی و لنج رانی در خلیج فارس در یونسکو در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری به ثبت رسیده است و نهاد فرهنگی و تربیتی و آموزشی سازمان ملل این پرونده را تائید کرد.

نظری افزود: بیش از ۴۰۰ نقشه تاریخی خلیج فارس در حافظه جهان به ثبت رسیده که موضوع بخش اعظم آن ، خلیج فارس است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: نقشه تاریخی ایران با کمک سازمان اسناد و کتابخانه ملی و وزارت امور خارجه کشورمان در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شد که موضوع بخش زیادی از این نقشه ها ، خلیج فارس است.

وی افزود: فیلم «​ جان مرجان »​ هم با کمک سازمان صداوسیما تهیه شده و زندگی آبزیان زیر خلیج فارس را نشان داده است که در شاخه آسیا اقیانوسیه کمیته حافظه جهانی به ثبت رسید.

۰۰:۰۰۰۱:۵۰

جواد نوروزی نویسنده کتاب “خلیج فارس” هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره با اینکه این کتاب نخستین کتاب خلیج فارس به ۱۰ زبان در تاریخ ایران است ، گفت: در این کتاب تلاش کردیم از منابع عرب زبان و اروپایی زبان و کتابهای چاپ شده در کشور های اروپایی و عربی استفاده کنیم و هیچ منبع داخلی استقاده نکنیم.

وی افزود: مطالب بیش از ۷۵۰ نویسنده را گردآوری کردیم که موضوعیت و حقانیت نام خلیج فارس را اثبات می کند.

نوروزی اضافه کرد: سازمان ملل از سال ۱۹۹۰ در نامه هایی خطاب به کشورهای منطقه از آنها خواست که از نام تاریخی “خلیج فارس” استفاده کنند.

وی گفت: تلاش می کنیم کتاب ” خلیج فارس” به ۵۰ زبان ترجمه شود و در سراسر جهان از جمله در ۱۸۵ کتابخانه ملی دنیا از طریق ۹۰ رایزن فرهنگی کشورمان توزیع کنیم.

۰۰:۰۰۰۱:۰۱

علی بهرامشاهی دبیر علمی جشنواره کتاب خلیج فارس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه ارتباطات فرهنگی قدیمی در مناطق خلیج فارس وجود دارد، گفت: متاسفانه پس از ورود قدرت های استعماری به این منطقه و منفعت طلبی آن ها، حساسیت هایی را در برخی از کشورهای منطقه ایجاد کردند تا طبق ضرب المثل انگلیسی، تفرقه بیاندازند و حکومت کنند.

وی افزود: تعداد زیادی از کشورهای منطقه، علقه های فرهنگی و ملی طولانی مدتی دارند اما زمانی که منافع دیکتاتورمآبانه قدرت های استکباری مطرح می شود بسیاری از این مسایل جای خود را به تنش و ناراحتی و آسیب های بین المللی می هد.

بهرامشاهی گفت: برگزاری همایش و جشنواره بین المللی با موضوع خلیج فارس آثار خود را در دراز مدت خواهد گذاشت.

۰۰:۰۰۰۰:۵۷

برچسب ها:  ،  ،  ،  ، 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.