خاورمیانه جنگ، خشونت های قومی و حملات تروریستی | پژوهشهای ایرانی

خاورمیانه جنگ، خشونت های قومی و حملات تروریستی

به نوشته ˈکریستوفر بولانˈ،استاد مطالعات امنیت ملی در دانشکده جنگ ارتش آمریکا،احتمال داردروابط غرب باایران و سوریه به سوی حل و فصل دیپلماتیک چالش ها پیش برود.

خاورمیانه معمولا مسایل مختلفی دارد که همواره صحبت راجع به آن موضوعاتی مانند جنگ، خشونت های قومی و حملات تروریستی نیز مطرح می شود. 

با وجود این مسائل دو موضوع مهم این منطقه شامل ایران و سوریه به سوی حل دیپلماتیک پیش می رود با آن که هنوز درهیچ یک ازاین موارد موفقیت کاملی حاصل نشده است. 

ˈباراک اوباماˈ،رییس جمهوری آمریکا اواخرماه اوت (مرداد/شهریور) در آستانه حمله به سوریه قرار گرفته بود. 

اما او در دو هفته روند را تغییر داد و حمایت محتاطانه خود را از راهکاری اعلام کرد که گویی ˈ جان کریˈ وزیرامورخارجه یکباره آن راعنوان کرده و خواستار خلع سلاح شیمیایی سوریه شده بود.

terrorist-attack
*دیپلماسی بین المللی 

دیپلماسی بین المللی بعداز این بسرعت برای تحقق این سناریو فرضی به واقعیت فعال شد. امروزه بسیاری از کارشناسان بین المللی داخل سوریه هستندو فعالانه در انهدام و کشف تسلیحات شیمیایی سوریه کمک می کنند.

این موفقیت کاربردی سودمند دیپلماسی را در حل چالش های دشوار امنیتی نشان می دهد همچنین امیدها را برای دست یافتن به راهکاری مسالمت آمیز براساس مذاکره در مورد فعالیت های هسته ای ایران بیشتر می کند. 

حسن روحانی و اوباما روسای جمهوری ایران و آمریکا اوایل ماه سپتامبر (شهریور/مهر) در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، خود را به یافتن راهکاری مسالمت آمیز برای حل مساله هسته ای ایران متعهد نشان دادند.

با آن که شایعات درمورد دیدار رودر روی آنها درنیویورک محقق نشد، روسای جمهوری دوکشور توانستند از این روند مثبت استفاده کرده و با یکدیگر تلفنی صحبت کنند. 

** تلاش تل اویو برای شکست مذاکرات

در واقع امروزه مخالفان راهکاری مسالمت آمیز به سختی تلاش می کنند تا بتوانند چشم انداز چنین امری را تضعیف سازند. هشدارهای نخست وزیر (رژیم صهیونیستی) و تلاش وی برای متقاعد کردن غرب در مورد لزوم تعلیق کامل برنامه هسته ای ایران، تهدید برای حمله یکجانبه به تاسیسات هسته ای این کشور همه در این راستا صورت می گیرد.

در همین حال کنگره آمریکا، پیام های متفاوتی را از خود ارسال می کند و از یک طرف از اقدامات دیپلماتیک رییس جمهوری حمایت کرده و از طرف دیگر خواستار اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران است. 

*تخصص و دانش هسته ای غیر نظامی ایران 

تخصص و دانش هسته ای غیرنظامی ایران اساسی است و بسادگی نمی توان آن را بمباران و بطور کلی منهدم کرد. تاسیسات هسته ای ایران بسیار گسترده و پراکنده است بشدت ازآن محافظت می شود و به همین دلیل در برابر حمله چندان آسیب پذیر نیست. 

* تحریم ها کار ساز نیست 

استمرار وضعیت موجود با ادامه تحریم ها و شرایط انزوای سیاسی بین المللی یقینا در فشار بیشتر بر دولت ایران برای نزدیک کردنش به مذاکرات موثر بوده است، اما تاریخ نشان می دهد که این سیاست در درازمدت پایدار نیست. 

ذخایر مهم نفت ایران و تشنگی اقتصاد جهانی برای سوخت های فسیلی انگیزه زیادی برای کشورهایی مانند چین، ژاپن، هند و غیره فراهم می کند تا راهکاری برای فرار از تحریم ها بیابند.

حمایت بین المللی از تحریم های شدید و سنگین علیه ایران نیز درنهایت و با آشکار شدن درد و رنج بیشتر مردم ایران از بین می رود و از این گذشته بن بست مستمر فعلی تنها موضع آمریکا را در مذاکرات تضعیف کرده است. 

تجربه کره شمالی نشان می دهد تحریم های اقتصادی و انزوای سیاسی بین المللی باعث نمی شود یک کشور تسلیحات هسته ای تولید نکند.

** خوش بینی در نتیجه بخش بودن مذاکرات 

دیپلماسی و دیدار با مقامات ایرانی در نشست ژنو در اوایل ماه جاری انگیزه خوبی برای خوش بینی و نتیجه بخش بودن مذاکرات پدید اورده است. 

با وجود این علائم مثبت، ممکن است بی اعتمادی بین تهران و واشنگتن به آسانی روند فعلی را به هم بزند. اما مذاکره کنندگان باهوش و خلاق باید توافق نامه ای مفصل را تدوین کنند که منافع اقتصادی و امنیتی همه طرف ها را تامین کند. 

از نظر ایران دیپلماسی تنها راه واقعی است که به کاهش معنی دار و در نهایت لغو تحریم های بین المللی منجر می شود. 

در همین حال دست یافتن به تعاملی بر اساس مذاکره که ایران در نهایت داوطلبانه محدودیت هایی را در مورد برنامه هسته ای اش بپذیرد برای قدرت های غربی بهترین راهکار است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.