روستای مرموز در شنقیط موریتانی و روستای ایستا در طالقان | پژوهشهای ایرانی.دریای پارس.

روستای مرموز در شنقیط موریتانی و روستای ایستا در طالقان

 روستای مرموز شنقیط موریتانی و روستای عجیب ایستا در طالقان
در یکی از روستاهای موریتانی شنقیط ورود هرگونه وسایل مدرن و تکنولوژی و ماشین آلات و هر وسیله ای که مربوط به اختراعات ۴۰۰ سال اخبر باشد بشدت مجازات دارد یعنی در انجا زمان در سال ۱۲۰۰ هجری قمری متوقف شده .مدارس فقط کتب مقدس خطی قدیم تدریس می شود حالا خبر رسیده که روستای ایستای طالقان هم مانند شنقیط است ورود رادیو تلویزیون و موبایل اکیدا حرام و ممنوع است. اسم روستا را دقیق بخاطر ندارم ولی می خواستم بروم با ماشین اجازه ندادند این روستا نزدیک نواکشوت هست     
روستای ایستا که روستای توقف و روستای بدون تمدن نیز نامیده می شود، واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان متوقف شده اند.

کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه ها اثری از رد پای تکه آهن هایی که در شهر “خودرو” نامیده می شود نیست. مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می کشند. نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند.

عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… برای آنان معنا و مفهومی ندارد. مهمان هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همان طور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. متمول هستند و از طریق فروش زمین های پدری شان در تبریز روزگار می گذرانند. شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچ گونه خدمات دولتی را دریافت نمی کنند.Image result for ‫قریه فی موریطانی نواکشوط‬‎

جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی که هیچ گونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و … زندگی می کنند.

 

اهالی روستای ایستا تأکید می کنند که سبب اصلی پرهیزشان از زندگی امروزی به جهت تشابه آن به زندگی کفار و بدعت بودن آن ها است. به طور مثال تزریق خون را به کسی که برای ادامه زندگی به آن نیازمند است به سبب بدعت روا نمی دانند برخلاف نهی اکثر فقهای معاصر و دلیل خود را بر این امر بی برکت بودن زندگی با این شیوه را عنوان می کنند.

به زیارت امامان شیعه نمی روند زیرا استفاده از وسایل تقلیه امروزی را جایز نمی دانند. آن ها خود را مستطیع نمی دانند و به حج نمی روند زیرا عزیمت به حج به آن شکلی که می خواهند برایشان موانعی همانند گذر از مرز را در پی دارد.

اوقات شرعی نماز را با شاخصه های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رؤیت خویش تعیین می کنند. به رؤیای صادقه معتقدند و در تأیید روش زندگی خود به خواب های معنوی استناد می کنند اهل توقف به شدت منتظر واقعه ظهور مهدی (عج) هستند و بر این نظر هستند که اکنون آخرالزمان است و آخرالزمان از دوره مشروطیت آغاز شده است ایمان در نگاه آنان از جنس تعهد است از همین منظر عقل را وظیفه ساز نمی دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می پندارند.

برای تردد از اسب و قاطر استفاده می کنند دیده شده که چندین بار در تردد و انجام امور کشاورزی از اتومیل با بولدوزر، لودر و تراکتور استفاده کرده اند.

در توجیه این رفتار می گویند که به ناچار و به جبر از صنعت و ابزار جدید استفاده می کنند.

دو دلیل فقهی «صحت تفسیر در آفرینش خداوند» و «حرمت تشبه به کفار» به شدت مورد تاکید و عمل آنان است.

کودکان روستا برای علم آموزی به مدارس طالقان نمی روند بلکه به سبک سنتی و مکتب خانه ای با فراگیری دروس همانند و اجابت و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید با سواد می شوند.

  Image result for ‫روستای ایستا‬‎

 در واقع این طایفه از پیروان آیت‌الله میرزا صادق مجتهد تبریزی (از روحانیان دورهٔ مشروطیت) هستند که با الهام از آرای دینی او چنین زندگی عجیبی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده‌اند. آنان جمعی از شیعیان دوازده امامی هستند که به تقلید از یک فقیه سنتی باقی مانده‌اند.

 

 

Comments are closed.