بنایی با این عظمت، حجم و تعداد آجرهای لعابدار در تخت جمشید برای نخستین بار انجام می شود.” | پژوهشهای ایرانی

بنایی با این عظمت، حجم و تعداد آجرهای لعابدار در تخت جمشید برای نخستین بار انجام می شود.”

هیئت باستان شناسی ایران و ایتالیا در سومین فصل کاوش مشترک خود، بنایی مربوط به دوره هخامنشی را در نزدیکی تخت جمشید کشف کرده‌اند که به گفته باستان شناسان، احتمالا در دوره کوروش ساخته شده است.

bk-parseh1

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، علیرضا عسگری چاوردی، سرپرست ایرانی هیئت کاوش در “تل آجری” گفت: “طی کاوش‌های باستان شناسی هیئت مشترک ایرانی- ایتالیایی در حریم تخت جمشید، در شهر پارسه بنایی شگفت انگیز متعلق به روزگار نخستین هخامنشیان در فارس کشف شد. ابعاد این بنا حداقل ۳۳ در ۳۳ متر است و هزاران آجر لعابدار در ساخت آن بکار گرفته شده است.”

آقای چاوردی همچنین گفت: “کشف بنایی با این عظمت، حجم و تعداد آجرهای لعابدار در منطقه فارس برای نخستین بار انجام می شود.”

سرپرست هیئت کاوش با اشاره به اهمیت آجرهای لعابدار کشف شده گفت: “آجرهای لعابدار بکار رفته در این بنا مزین به ترکیبی از نقوش اسطوره های ایران و بین النهرین باستان است. تا آن حدود که حتی قالب های بکار رفته در تزئین نقش حیوانات با قالب نقش اسطوره های دروازه ایشتار در بابل بین النهرین یکسان است.”

باستان شناسان معتقدند که پس از فتح بابل، احتمالا کوروش به کاهنان بابلی اجازه داده تا در منطقه فارس یعنی در خاستگاه ایدئولوژیک قدرت هخامنشیان، بنایی بسازند و این بنا را هنرمندان بابلی با همان نقش‌ها و موتیف‌های مذهبی اسطوره‌ای ساخته‌اند.

برنامه مطالعات میدانی این فصل در شهر پارسه از اول مهرماه آغاز شده و در آبان ماه به پایان خواهد رسید.

سرپرست ایرانی مطالعات شهر پارسه علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و سرپرست ایتالیایی برنامه پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا هستند.

محوطه باستانی تخت جمشید از نخستین مکان‌های تاریخی ایران است که در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.