روز کوروش ماکت مقبرهٔ کوروش در حیاط دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران برای اولین بار در کشور رونمایی شد | پژوهشهای ایرانی

روز کوروش ماکت مقبرهٔ کوروش در حیاط دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران برای اولین بار در کشور رونمایی شد

  

 

اگر انسان بخواهد  تردید ایجاد کند  در هر رویداد تاریخی می توان با دلایل محکم تردید ایجاد کرد،  پس این هنر نیست که  فکر کنی با ایجاد ابهامات در مورد کوروش شاهکار کرده ای و یا محقق برجسته ای شده ای  بعضی افراد در کشور ما مفت مفت لقب پژوهشگر، بخود می دهند و یا اینکه بعضی رسانه ها مفتی لقب پژوهشگر برجسته به آنها می دهند هیچکس نیست بپرسد این فرد بر اساس کدام کارهای بزرگ و شاهکار  لقب پژوهشگر برجسته گرفته است.  به چه زبانهای بین المللی تسلط دارد و یا مقاله و پژوهش ارایه کرده است ؟ چقدر دانشجو تربیت کرده است؟  چند کتاب فاخر دارد ….و  ….؟

حتی در دوره قاجار نیز القاب و عنوانها را مفت و مجانی به کسی نمی دادند. همین مرحوم بهار دود چراغ موشی ها خورد  تا سرانجام لقب ملک شعرا گرفت.

 تاریخ یعنی تاریک . کلمه تاریخ  تغییر یافته از واژه تاریک است پس بخوبی معنی آن روشن می سازد که مسائل تاریخی در تاریکی و ابهام قرار دارد. و هیچ موضوع تاریخی  را نمی توان صد درصد به عنوان فکت  علمی درست  و بی عیب و نقص پذیرفت . تاریخ  و داستانهای تاریخی فقط برای عبرت است و برای اینکه چراغ آینده باشد.  نقد و بررسی تاریخ  جنبه کسب مهارت دارد اما فکت قضایی نیست تا ما بر اساس آن یک فرد را بت کنیم و یا فردی را نفرت انگیز سازیم. داستان کوروش نیز همان است اما اینکه حالا کسی هم و غم خود را بگذارد که مثلا فلان شخصیت تاریخی را بدنام کند  همانقدر احمقانه است که بخواهیم از یک شخصیت تاریخی بت بسازیم. اما کوروش شخصیت تاریخی است که در کتابهای  یکصد چهره تاثیر گذار تاریخ  ردیف های اول را به خود اختصاص داده است. همین شهرت جهانی کافی است که لا اقل  به عنوان  ایرانی اگر از تمجید نمی کنیم   تیشه تخریب او نیز بدست نگیریم. فردی که در چاه زمزم  ش ا   …. تا  مشهور شود

 قصه مرادی غیاث آبادی  و پورپیرار  همان است .

و اما مقاله زیر:نظر روزنامه شرق در مورد روز کوروش  است که البته تمجیدهای بی مورد و کودکانه آن را از افرادی که مدعی است محقق و باستان شناس هستند را حذف کردم 

چند روز قبل 29 اکتبر برابر با هفتم آبان بود، روزي که در چند سال اخير، بسياري آن را به نام روز جهاني کوروش تبليغ مي‌کردند.

 مبلغان اين روز اما آن را گاهي روز تولد کوروش هخامنشي، روز ورود کوروش به بابل يا روز صدور يا ساخت استوانه گلي منشور حقوق بشر کوروش معرفي مي‌کنند. داستان نام‌گذاري اين روز چيست؟ آيا واقعا در تقويم جهاني، روز 29 اکتبر به نام و ياد کوروش دوم، پادشاه بزرگ هخامنشي ثبت شده است؟ اول بار در سال‌هاي ابتدايي دهه 80 اين موضوع را «انوشيروان کيهاني‌زاده» روزنامه‌نگار و تاريخ‌نويس، در ستون «روزنامک» که در «شرق» منتشر مي‌کرد اعلام کرد. حسب گفته آقاي کيهاني‌زاده، اين روز که در تقويم بين‌المللي به نام «sirius day» شناخته مي‌شود، با نام و ياد کوروش بزرگ، پادشاه دادگستر هخامنشي نام‌گذاري شده است.

 

با اين حال، اما آن‌گونه که  مخالفان کوروش می گویند: «نام sirius day که در تاريخ 29 اکتبر تقويم بين‌المللي به ثبت رسيده، اشاره‌اي به نام ستاره شباهنگ است و ارتباطي به کوروش هخامنشي ندارد، چراکه نام کوروش به زبان لاتين – اگرچه تلفظ هر دو به يک شکل است – به‌گونه‌اي ديگري نوشته مي‌شود (cyrus). با اين‌حال پس از آن تاريخ دوستداران و ناسيوناليست‌هاي افراطي هر ساله اين روز را بيش تر از سال قبل تبليغ مي‌کردند. حال آن که در هيچ جايي از تاريخ به اين روز که ارتباطي با کوروش هخامنشي داشته باشد، اشاره اي نشده است.»

پس از انتقادها از سوي  مخالفان  کوروش به این  روز، عده‌اي بر آن شدند تا با برداشتن عنوان «جهاني» از آن، «روز کوروش» را بسازند و دليل نام‌گذاري اين تاريخ را ورود کوروش به بابل نوشتند، حال آن که ورود به خاک يک کشور مستقل و اشغال آن باتوجه به اين که اين کشور با ايرانيان در جنگ نبود، هرگز بنياد خوبي براي نام‌گذاري کوروش نيست. ادعاهايي مبني بر روز تولد و صدور منشور کوروش هم از حقيقت خالي است.

چرا که هيچ سند قابل اعتنا و درستي با اين مضمون در دست نيست که چنين چيزي را تاييد کند. اين تاريخ‌نويس غیاث آبادی هم چنين مي‌افزايد: « زمان دولت نهم و رياست «اسفنديار رحيم‌مشايي» بر سازمان ميراث‌فرهنگي نيز – با اقدام‌هايي که انجام و بزرگداشت‌هايي که به اين مناسبت گرفته مي‌شد – اين روز قلابي جدي گرفته شد. دولتي‌ها اين روز را به عنوان روز تولد کوروش اعلام مي‌کردند، با همه اين تفاسير به باور من نبايد به اين موضوع پرداخت و آن را جدي گرفت، چراکه به جدي گرفته شدن اين نام‌گذاري جعلي کمک مي‌کند و نبايد فراموش کنيم که راه راستي از دروغ نمي‌گذرد.» تبليغ‌ها و بزرگ‌نمايي روز موسوم به روز جهاني کوروش، تنها به بزرگداشت‌هاي دولتي در دولت نهم مربوط نيست. چرا که در خارج از ايران نيز عده‌اي با بزرگ‌نمايي و تبليغ فراوان اين روز، تلاش مي‌کنند هفتم آبان را به نام روز جهاني کوروش بزرگ بدارند.

در داخل نيز عده‌اي به دليل تحت‌تاثير قرار گرفتن و تمايلات ملي‌گرايانه، تلاش مي‌کنند اين روز را گرامي بدارند. سفر به پاساگارد و حضور در کنار آرامگاه کوروش هخامنشي، راهي است که عده‌اي در اين روز، براي جدي گرفتن هفتم آبان به آن عمل مي‌کنند، اما آيا هنوز مسئولان سازمان ميراث‌فرهنگي و مسئولان پايگاه ميراث‌فرهنگي پاسارگاد، اين روز را جدي مي‌گيرند؟

نصيري، رييس پايگاه ميراث‌فرهنگي پاسارگاد، در اين‌باره به شرق مي‌گويد: «در روز هفتم آبان هيچ برنامه خاصي در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد برگزار نمي‌شود و همه چيز به شکل معمول ديگر روزها خواهد بود. يگان حفاظت از پاسارگاد اين اجازه را نمي‌دهد و بنابر تقويم، ما هم، اين روز هيچ روز خاصي نيست،

اما با اين حال به گفته برخي کساني که سال گذشته تلاش مي‌کردند در اين روز در کنار اين آرامگاه باشند و در قالب گروه‌هاي جمعي به پاسارگاد سفر کرده بودند، با ممانعت مسئولان حفاظتي آرامگاه مواجه شدند. نصيري در پاسخ به اين پرسش که آيا اگر افرادي در کنار آرامگاه خود شخص، اقدام به برگزاري مراسم ويژه و خاصي در اين روز کنند و به شکل جمعي حضور يابند از آن ممانعت مي‌شود، مي‌گويد:253243_372354739536373_997565491_n

«بازديد‌هاي گروهي و شخصي از آرامگاه در اين روز، همان روال عادي و هميشگي را دارد و از حضور گروه‌هاي بازديد جمعي، مخالفت و ممانعتي نمي‌شود.» سال گذشته منشور کوروش به رسم امانت از موزه ملي بريتانيا، براي مدتي در موزه ملي ايران به نمايش گذاشته شد. بازديد از استوانه گلي حقوق‌بشر کوروش در زمان حضور در ايران، به جز در چند روز خاص از جمله روز‌هاي عاشورا و تاسوعا آزاد بود. اما با اين حال در روزهاي ششم و هفتم آبان سال 89 مسئولان موزه ملي به دليل آن چه انجام اقدامات حفاظتي و ارتقاي سيستم عنوان کردند، بازديد از منشور را ممنوع اعلام کرده بودند. به همين دليل نيز برخي وب‌سايت‌هاي خبري نوشتند که بازديد از منشور کوروش در روز جهاني کوروش ممنوع شد.

وجود ممانعت‌هايي از اين قبيل موجب شده است گروه‌هايي از مخالفان نظام، ضمن تبليغ اين روز از مخالفت جمهوري اسلامي با گرامي داشتن اين روز سخن بگويند. اما با اين وجود در ميان تاريخ‌نويسان و باستان‌شناسان کشور، کسي نيست که هفتم آبان را به عنوان روز جهاني کوروش جدي بگيرد و دليل و سندي بر صحت اين روز بياورد. «علي‌اکبر سرفراز »، باستان‌شناس پيشکسوت و استاد دانشگاه ، که در زمينه هخامنشيان و تاريخ آن ها کاوش‌ها و تحقيقات گسترده‌اي انجام داده است، مي‌گويد: «همان‌گونه که علامه طباطبايي و جواهر لعل‌نهرو گفته‌اند، بر اساس اسناد، کوروش همان ذوالقرنين است، اين مسئله بر اساس تحقيقات اثبات مي‌شود و من هم به آن اعتقاد دارم. براي کوروش به عنوان ذوالقرنين و پادشاهي دادگر و طرفدار حقوق‌بشر، احترام ويژه و خاصي قايلم. اما با اين حال اين روز را به عنوان روز کوروش يا هر چيز ديگري در اين زمينه نمي‌دانم. چراکه هيچ سند و مدرکي دال بر اين موضوع در دست نيست. حتي اين که گفته مي‌شود کوروش هخامنشي به يهوديان امکانات بازگشت به سرزمين‌هاي مقدس خود را داد نيز رد مي‌کنم. چراکه بر اساس اسناد و کتيبه‌هايي که روي آن ها تحقيق کرده‌ام، اين داريوش هخامنشي بود که در زمان او، اين تصميم گرفته شد.» پروفسور سرفراز هم چنين به هفت جلد تحقيقات خود در اين زمينه اشاره کرد که سال‌هاست در سازمان ميراث خاک مي‌خورد و اجازه چاپ نيافته است.

در همین حال در 7 آبان 1392 ماکت مقبرهٔ کوروش در حیاط دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران برای اولین بار  در کشور رونمایی شد

به گزارش  ایسنا و  شیراز۱۴۰۰، ماکت مقبرهٔ کوروش در حیاط دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران برای اولین بار  در کشور رونمایی شد

یکی از اعضای انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا،

با بیان این‌که این ماکت به‌مناسبت هفتم آبان‌ماه، روز کوروش، به‌مدت یک هفته در حیاط دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران قرار خواهد داشت، اظهار کرد: هشت سال پیش، دانشجویان مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این ماکت را ساختند که تا این زمان، در‌‌ همان مرکز نگهداری می‌شد و در معرض دید نبود.

مجید خالقیان ادامه داد: آن‌ها به این فکر افتادند که همزمان با روز کوروش و برگزاری همایش یادبود استوانهٔ کوروش که امروز در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود، این ماکت را نیز در معرض نمایش قرار دهند. وی بیان کرد: این ماکت قرار است به‌مدت یک هفته، در این مکان نمایش داده شود. سپس با مرمت اساسی آن، قصد داریم برنامه‌ریزی دیگری برای نگهداری هرچه بهتر از آن داشته باشیم.

 

همچنین بنا بر گزارش امرداد : زرتشتیان ایران 7 آبان را گرامی داشتند

7 آبان‌ماه، دست‌ها برافراشته‌ها، لب‌ها همنوا، گام‌ها استوار بر جاي ايستاديم به ياد كورش بزرگ، به احترام بزرگ‌مردي كه جهان از بودنش بر خود مي‌بالد و ايراني از داشتنش سربر مي‌افرازد.
روز گذشته، همهمه‌ و همازوري همكاران «امرداد» در برپايي گهنباري به ياد كورش بزرگ، آورنده‌ي نخستين استوانه‌ي برابري انسان‌ها ستودني بود. چند دقيقه‌اي از ساعت ١٣ كه گذشت، آيين گهنبار آغاز شد و لب‌هايمان همراه با نواي بلند اوستاي موبد جنبيد به بازخواني بخشي از اوستا تا ياد كورش بزرگ را گرامي بداريم.
همكاران‌مان در «امرداد» باشنده بودند و در كنار ما، 7 آبان را گرامي داشتند. گهنبار كه به پايان رسيد، برپايه‌ي رسم هميشگي، آن‌چه روي ميز گذاشته بوديم، از ميوه‌ها و «لرك» (هفت گونه‌ ميوه‌ي خشك شده‌) تا كماچ (گونه‌اي شيريني) و «سير و سداب» (گونه‌اي خوراك سنتي زرتشتي) اوستاخوانده در ميان باشندگان پخش شد و ديدارها تازه شد.

آن‌چه مي‌بينيد، چند زاويه از اين آيين ديرپاي زرتشتي را به تصوير كشيده است.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.