نفت روي اتش دشمن نريزيم | پژوهشهای ایرانی

نفت روي اتش دشمن نريزيم

در زمین دشمن بازی نکنیم                                      دکتر محمد عجم

تهران – ایرنا – : وقتی در سال ٢٠٠٣ رهبران عربی اعلام کردند ایران بدون شلیک گلوله ای عراق را فتح کرد! و آمریکا عراق را در سینی طلایی گذاشت و تقدیم ایران شیعی کرد، ما خیلی ذوق زده شدیم ولی انها با این سخن خشم سنی های منطقه را بر می انگیختند.

 

باز هم ما خوشحال شدیم و خودمان هم آن را تبلیغ کردیم اما انها سنی های خشمگین را به جان شیعیان انداختند.
وقتی انها گفتند بهار عربی به تقلید از انقلاب ایران شکل گرفته ما مسرور شدیم و خودمان هم تایید کردیم که انقلاب ما صادر شد اما انها پنهانی به غرب می گفتند سر فتنه در ایران است؛ ایران را بزنید. انها موفق شدند غرب را علیه ما بسیج کنند.
وقتی آنها گفتند اقبال به تشیع در مصر و مغرب عربی زیاد شده است و از ترویج مذهب شیعه در مصر و سودان و تونس و نیجریه و مراکش اظهار نگرانی کردند، ما ذوق زده شدیم و آدرس دقیق به آنها دادیم و با بوق و کرنا کردن موفقیت های افرادی مانند شیخ شحاطه و شیخ زکزاکی و نسبت دادن انها به حکومت ایران، سناریوهای تلخی برایشان رقم زدیم.
وقتی انها اعلام کردند اداره سه پایتخت عربی در دست ایرانی ها است و ایران ابرقدرت نظامی خاورمیانه شده است، ما خرسند و شادمان شدیم و خودمان هم این را تبلیغ کردیم! اما انهابا این توهم افزایی، کینه عربی را علیه ایران تشدید و عمیق تر کردند و جنگ شیعه و سنی را به اوج رساندند و به یمن یورش بردند، تا بزعم خود از اشغال فارسی !سرزمین عربی جلوگیری کنند!
وقتی آنها امضاء شدن برجام را سازش ایران و غرب برای سلطه بر منطقه ارزیابی کردند، ما هم بر این توهم افزودیم و همسایه ها را باز هم تحقیر کردیم و با شعارهایی بر توهم انها مبنی بر توسعه طلبی و هژمونی ایرانی افزودیم . انها مصمم شدند که این بار جهان اسلام را علیه ما بسیج کنند تا بقول خودشان کبریا و غرور ایرانی را بشکنند.
سناریوی تبلیغی بعدی انها چیست؟ کدام مهره را برخواهند داشت و ما چگونه عمل و یا بازی خواهیم کرد؟؟
هوشیار باشیم !
خاورمیانه منطقه ای است که سالها است در دایره و چرخه خشونت گرفتار است و عوام به اندازه کافی در گرداب توهم توطئه سرگردان هستند هر حرکت نسنجیده ای می تواند بر توهمات و خیالات واهی بیفزاید و منطقه ای که سالها است مستعد هیجانات و اضطرابات است را هیجانی تر و متشنج تر کند.
گذشته چراغ راه اینده است با مروری بر گذشته می توان احساسات و هیجانات آنی را مدیریت کرد و از هزینه های اینده کاست .
درسی از چین!
چند سال پیش در یک سمینار بودم در رابطه با هـژمونی و قدرت روز افزون چین. بعد از اینکه سخنرانانی از ژاپن و ویتنام و چند کشور دیگر دلایل متقنی ارایه کردند که چین ابرقدرت نظامی و اقتصادی دهه ٢٠٣٠ هست و چین بدنبال توسعه طلبی در منطقه و جهان است سفیر چین در رد سخنان انها گفت ما کشور قدرتمندی نیستیم ما علیه هیچ کشوری نیستیم. دیپلماسی ناتوانی داریم . قدرت نرم ضعیفی داریم و قدرت نفوذ نداریم. در مورد توانایی های نظامی و اقتصادی ما خیلی مبالغه شده است. ما بسیار ضعیف هستیم و قادر نیستیم سیاست توسعه طلبی داشته باشیم.
این سخنان را چینی ها می گویند تا از ترساندن همسایگانشان جلوگیری کنند اما درست در جهت عکس ان کره شمالی همواره در پی ترساندن همسایگانش است.
اشتباه اجتناب ناپذیر است اما، باید شجاعانه مسوولیت اشتباه خود را پذیرفت و سریع جبران کرد، پذیرش اشتباه و اعلام آن، هر جامعه ای را قوی تر و مورد اعتمادتر می کند.
خبرگزاری خبرآنلاین
اول**1577

ارتباط با سردبیر:

از همین نویسنده : 

 


حق تعيين سرنوشت

======= تعیین سرنوشت 2

کتاب 

ساعت ابي باستان اختراع ايراني است

 سمینار ملی قنات 1383 گناباد


 چاپ سازمان نقشه برداری کشور

*  asnad name khalij fars.pdf






زرقاوي
/?p=6726

هركس بگويد زمين حركت مي كند كافر است و خونش حلال
……………………….
/?p=1987

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.