کارخانه اوره هند در ساحل ایرانی خلیج فارس : یک تیر و دو نشان | پژوهشهای ایرانی

کارخانه اوره هند در ساحل ایرانی خلیج فارس : یک تیر و دو نشان

کارخانه اوره هند درخلیج فارس / ایران: یک تیر و دو نشان

روزنامه پایونیر هند در اقدامی حاکی از رد شدید تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران برای کاهش صادرات نفت و گاز از این کشور خلیج فارس، تصمیم گرفته است که یک کارخانه اوره با سوخت گاز را در منطقه چابهار ایران و یا در ساحل خلیج فارس   احداث کند. این اقدام نه تنها صدورمستمراوره به دهلی نو را تضمین خواهد کرد، بلکه مقابله ای با نفوذ روزافزون چین در این منطقه دانسته می شود. دفتر نخست وزیری به وزارتخانه های نفت و کود شیمایی دستور داده است که روش های ممکن برای احداث این کارخانه پیشنهادی را با همکاری ایران بررسی کنند.

انجام این اقدام نه تنها به عنوان مقابله با طرح های بلند پروازانه  پکن در منطقه خلیج فارس تلقی می شود، بلکه پیام روشنی است به آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی براینکه دهلی نو، علیرغم تلاش آنها در جهت تشدید تحریم ها علیه ایران، آشکارا از این تحولات متاثر نشده است.

چون هند همیشه ادعا کرده است که این تحریم ها هیچ تاثیری بر روی واردات انرژی از این کشور اسلامی نگذاشته است. موضوع احداث این کارخانه احتمالا در دیدار وزیر خارجه سلمان خورشید از ایران در 3 الی 5 می سال جاری نیز مطرح خواهد شد.

دفتر نخست وزیری همچنین به این وزارتخانه ها دستور داده است که در مورد قیمت گاز دریافتی برای این کارخانه اوره برای مدت طولانی مذاکره کنند. هند معمولاً از نفت در تولید اوره استفاده می کند. از آنجا که گاز از نفت ارزانتر است احداث یک کارخانه گاز سوز بخاطر مقرون به صرفه بودن دارای اهمیت بیشتری می باشد. هند همچنین در نظر دارد که استفاده از گاز را به جای نفت در تولید اوره در سراسر این کشور متداول کند. حدود 20 الی 30 درصد از اوره مورد نیاز هند از خارج وارد می شود و دولت 6/1 میلیون تن اوره را از ایران تا 15 فوریه سال 2013 وارد کرده است.

منابع گفتند که دهلی نو، تلاش های خود را در خلیج فارس و آفریقا از طریق سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی به منظور مقابله با نفوذ روزافزون چین در این مناطق تشدید می کند.

 

تحريم‌ها باعث كاهش چشمگير فروش نفت ايران شده‌اند

وال استريت ژورنال فروش و صادرات نفت ايران به ميزان 39% پايين آمده و گفته مي‌شود از سال 1986 يعني زمان جنگ ايران و عراق، هيچوقت صادرات نفت ايران با چنين رشد نزولي مواجه نبوده است.  از سال 2012 درآمد نفتي ايران كمتر و كمتر شده است.

همچنین روزنامه بلومبرگ نوشت: ” گفته مي‌شود كه 11 تانكر نفت كش در كنار سواحل ايرانی خلیج فارس مدت 28 روز است كه لنگر انداخته‌اند و گفته مي‌شود كه ايران نفت خود را كه استخراج كرده اما نمي‌تواند بعلت تحريم‌ها آن را بفروشد، در اين تانكرها ذخيره مي‌كند. داگ كيلن كارشناس مسائل نفتي مي‌گويد، برخي از انواع نفت خام ايران سنگين تر هستند، لذا پالايشگاههاي محدودي در آسيا هستند كه قادر به پالايش اين نوع نفت خام مي‌باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.