غربي ها در ارزيابي خود به اين نتيجه رسيدند كه در هر حمله اي به ايران بايد خسارت ها و هزينه هاي غيرقابل جبراني را متحمل شود. | پژوهشهای ایرانی

غربي ها در ارزيابي خود به اين نتيجه رسيدند كه در هر حمله اي به ايران بايد خسارت ها و هزينه هاي غيرقابل جبراني را متحمل شود.

 

به گزارش ایرنا
 .
دهلي نو – استاد و رييس بخش آسيا و خليج فارس دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلي تاكيد كرد : با توجه به بالا بودن روحيه همبستگي و انسجام مردم ايران ، غرب با تغيير سياست هاي قبلي خود به گفت و گو با اين كشور روي آورده است.به گزارش ايرنا، پرفسور آفتاب كمال پاشا كه روز پنجشنبه در جمع دانشجويان دوره دكتري دانشكده مطالعات بين ‌الملل دانشگاه جواهرلعل نهرو دهلي سخن مي گفت ، افزود: در مقطع كنوني غربي ها در ارزيابي خود به اين نتيجه رسيدند كه در هر حمله اي به ايران بايد خسارت ها و هزينه هاي غيرقابل جبراني را متحمل شود و در نهايت سياست گفتگو با ايران را انتخاب كردند.

رييس بخش آسيا و خليج فارس دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلي تصريح كرد: ايران كشور قدرتمندي است كه در طول سال هاي تحريم سنگين، فشار و جنگ هاي متعدد توانست اقتصاد خود را تقويت و در زمينه هاي مختلف پيشرفت كند.

غلامرضا انصاري سفير جمهوري اسلامي ايران در هند نيز در اين جلسه دانشجويي با اشاره به مذاكرات هسته اي ايران با غرب گفت : امروز دولت ايران به پشتوانه مردم و رهبري با روش جديد غرب را در بوته آزمايش قرار داده و غربي ها بايد حقوق مسلم ايران را رعايت كنند.

وي كه در ارتباط با مذاكرات هسته اي اخير در ژنو سخن مي گفت، افزود: اگر غربي ها دوباره با همان ديدگاه هاي قديمي وارد مذاكره شوند، شكست خواهند خورد و برنامه هسته در حال حاضر به يك جاده دو طرفه شباهت دارد كه هر دو بايد حق و حقوق طرف مقابل خود را رعايت كند.

سفير ايران گفت :رفتارهاي تحقير آميز آمريكا و غرب در دوره بوش نسبت به ايران كه حاضر به پذيرش دانش هسته اي براي ايران نبودند باعث شد تا مردم در انتخابات آن دوره گرايش به مقابله را انتخاب كنند.

انصاري گفت: حق ايران غني سازي و برخورداري از همه امتيازاتي است كه بايد بر اساس حقوق بين الملل و اساسنامه آژانس از آن برخوردار باشد و حق غربي ها هم اين است كه نگراني آنها از خطر تهديد اتمي بر طرف شود و ايران همه تضمين هاي لازم را ارايه مي كند و فتواي رهبري مبناي عميقي در فقه و شريعت اسلامي دارد و از طرفي بازرسان آژانس نيز مي توانند به راستي آزمايي بپردازند.

وي با بيان اينكه كشورهاي غربي بايد بدانند كه ايران كشور دهه ۷۰ نيست، تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران اكنون از نظر اقتصادي، نظامي و سياسي كشوري غني و پرقدرتي است و در مذاكرات هسته اي با دستان پر و از موضع قدرت حاضر شده است .

سفير ايران در هند گفت ايران در منطقه ژئوپولتيكي بسيار حساسي قرار دارد و نقش مهم و محوري آن در منطقه قابل ناديده شدن نيست.

انصاري افزود: ايران با ۱۵ كشور و با دو درياي مهم و آبهاي آزاد مرزهاي طولاني دارد و اين باعث مي شود كه غرب نتواند از سياست تحريمي عليه ايران دستاورد فوري داشته باشد و سياست تحريمي در طول ۳۰ سال گذشته ايران را در خودكفايي مستحكم تر كرده است.

وي گفت : غربي ها و متحدان عرب آنها در بحران ها و قضاياي متعدد منطقه اي با پرداخت هزينه هاي گزاف و با تجربه يافته اند كه بدون حضور ايران بحران هاي منطقه اي به سادگي قابل حل و فصل نيست.

نامبرده همچنين گفت براي شناخت عميق تحولات ايران بايد چند موضوع اساسي شامل تاريخ گذشته ايران ، ايدئولوژي ديني حاكم بر ايران و روانشناسي جامعه ايران را شناخت .

انصاري گفت : تاريخ گذشته ايران تاريخي با فراز و نشيب ها و افتخارات و تاثير گذاري هاي مهم همراه بوده است و ايدئولوژي ديني حاكم بر ساختارهاي نظام حكومتي يك ايدئولوژي پويا و تحول گرا است و با نوگرايي همراه است مگر مواردي كه آسيب به ارزش ها و عرف و انسجام اجتماعي جامعه وارد كند .

وي گفت مذهب از ملزومات جامعه ايراني است زيرا تنها يك روش عبادت و معنويت نيست بلكه از ابزارهاي مهم انسجام ملي و اجتماعي است دين اسلام مهم ترين عامل وحدت ساز مشترك ميان همه اقوام و مليت هاي متعدد و متنوع ايران است.

سفير ايران در هند ادامه داد ايران در مورد بحران هاي منطقه اي و همچنين در سياست خارجي روش و ديدگاه واقع بينانه دارد از ابتدا در مورد سوريه اعلام شد كه سياست مسلح كردن مخالفان اسد و تشويق جنگ داخلي سياست خطرناكي است.

وي گفت : اكنون با گذشت نزديك به سه سال و خسارات بي شمار و تلفات هزاران نفر آنها نيز راه حل سياسي را راه نهايي مي دانند و اذعان مي كنند سياست نظامي كردن سوريه سياست غلطي بوده است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در هند گفت : غرب و متحدان آنها مي دانند كه ايران پايه محوري امنيت منطقه اي است و امنيت در غرب آسيا ضرورتي براي رشد و توسعه است كه به سود كل دنيا است زيرا توسعه و امنيت باعث زوال بسترهاي رشد تروريسم مي شود و زوال تروريسم به نفع غرب و ساير كشورهاي جهان است.

وي كه در ادامه اين جلسه در بخش پرسش و پاسخ به سوالات متعدد اساتيد و دانشجويان پاسخ مي داد ، در پاسخ به سوالي در خصوص دخالت ايران در عراق و بحرين گفت: ما دولت منتخب مردم عراق را تاييد كرده ايم و تمام امكانات لازم را براي صلح و امنيت در عراق بكار گرفته ايم ما به آنها برق مي دهيم خط لوله گاز احداث كرده ايم و صدها كاميون روزانه كالاهاي مورد نياز فوري مردم عراق را از ايران به عراق منتقل مي كنند.

انصاري ادامه داد : چگونه مي توانيم در شورش ها و نا آرامي هاي عراق دخالت داشته باشيم در حالي كه زوار ايراني جزو اهداف تروريستي شورشيان عراق است.

وي گفت : در مورد بحرين ايران واقعا دخالت و تحريكي ندارد. مشكل بحرين يك مشكل داخلي است و مشكل اكثريت با اقليتي است كه همه امتيازات را در انحصار خود قرار داده است و ما مي گوييم راه حل بحرين انتخابات آزاد است.

ما صادقانه گفته ايم مي‌خواهيم قدرت و قابليت‌هاي اقتصادي و سياسي و معنوي خود را در جهت ثبات و توسعه در اختيار كشورهاي منطقه قرار دهيم.

سفير جمهوري اسلامي ايران در هند گفت: ايران داراي ظرفيت هاي متعدد و متنوعي است و با توجه به اين ظرفيت‌ها، نخستين كشوري خواهيم بود كه از ثبات و توسعه اقتصادي منطقه سود خواهيم برد. بنا بر اين دليلي ندارد كه ايران در بي ثباتي منطقه نقش داشته باشد.

انصاري در بخش ديگري از سخنان خود به چشم اندازهاي مختلف همكاري تهران و دهلي اشاره كرد و گفت: هند براي پيشبرد روند توسعه خود نياز به امنيت انرژي دارد و ايران نيز توليدكننده اين انرژي است؛ ايران بهترين و ساده ترين و با صرفه ترين راه تامين امنيت انرژي هند است از سوي ديگر هند نياز دارد به آسياي مركزي و بويژه افغانستان دسترسي پيدا كند كه بهترين و امن ترين مسير ايران است.

وي با تاكيد بر اينكه در اين زمينه همكاري بسيار خوبي ميان ايران و هند وجود دارد، افزود: تهران و دهلي از افغانستان با ثبات بهره مي برند بنابراين به دنبال نحوه همكاري در توسعه افغانستان، بويژه در زمينه اقتصادي و ثبات در اين كشورهستيم.

آساق** ۵۸۹**۱۴۳۶

جنو سخنرانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.