ترویج حق های شهروندی شهرهاي ما نتوانسته اند هويت شهري و زيباشناختي خود را بدست آورند | پژوهشهای ایرانی

ترویج حق های شهروندی شهرهاي ما نتوانسته اند هويت شهري و زيباشناختي خود را بدست آورند

«حسين احمدي نياز» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا، درباره نقش شهرداري ها در ترويج حقوق شهروندي، افزود: شهرداري ها به لحاظ اهميتي كه در زندگي شهروندان ايفا مي كنند، بيشترين نقش را در توسعه، تبيين و ترويج حقوق شهروندي دارند؛ همچنانكه اصل هفتم و فصل هفتم از اصل يكصدم تا يكصد و ششم قانون اساسي به زيبايي اين امر را بيان مي دارد. 
وي ادامه داد: شهرداري يك نهاد عمومي خدماتي نيست كه تنها وظيفه نظافت و آسفالت كردن خيابان ها و كوچه هاي شهر را بعهده داشته باشد، بلكه شهرداري ها وظايفي به مراتب مهم تر و فراتر از تصور عوام در امور شهر و تنظيم تعامل و ارتباط با شهروندان دارند. 
اين حقوقدان با بيان اينكه شهرها بيشترین

EbtekarManehGhorbn1

 جمعيت ايراني را در خود جاي داده اند، اظهار داشت: شهروندان هر روز به نوعي با اين شهرها در تعامل هستند و اين شهرداري است كه تعامل بين شهروندان و شهر را تنظيم و هماهنگ مي كند و مخاطبين اصلي شهرداري همان ساكنين اين شهرها هستند كه از زندگي گرفته تا معيشت خود را از اين شهر دريافت مي دارند. 
به گفته وي شهرداري حيات زنده اي است كه كالبد مخصوص خود را دارد و اين كالبد سخت با فرهنگ، آداب و رسوم، تاريخ، هنر، زيست سالم، شادابي و ناراحتي، توسعه، بهداشت و ساير پارامترهاي زندگي انساني ارتباط مستقيم دارد. 
احمدي نياز خاطرنشان كرد: وقتي از منظر حقوق شهروندي اين شهرها را مورد بررسي قرار مي دهيم عواملي را مي بينيم كه بر روحيات و زندگي شهروندان موثر است و اين همان حقوق شهروندي آنان است. 
وي نوع سازه هاي شهر، المان هاي شهري، لاند اسكيپ، گسترش حمل و نقل ريلي زير زميني عمومي، سرانه فضاي سبز، مبلمان شهري، شوارع عمومي و خودروهاي داخل آن، نوع چيدمان بخش هاي شهر و… را تنها بخشي از ساختار فيزيكي اين شهر كه در استحاله بخشي از حقوق شهروندان اين شهرها بشدت موثر است، عنوان كرد. 
وي تاكيد كرد: اين ساختارهاي فيزيكي به نحوي در حقوق شهروندان تاثيرگذار هستند كه زماني شهروندان تهراني با سازه هاي بي روح و خشك و يا با ساختمانهاي بي قواره و عاري از هر نوع هويت معماري يا با خيابانهاي بدون داشتن هيچ سنخيتي در سازه ها و سيگنال ها مانند همان تابلوهاي مختلف و رنگ هاي متعدد و ناهمگن مواجه مي شوند، شادابي خود را از دست مي دهند. 
وي ادامه داد: از سوي ديگر شهروندان تهراني وقتي بعلت استنشاق هواي آلوده، ماندن طولاني مدت در ترافيك شهري، پايين بودن سرانه فضاي سبز، نداشتن سرگرمي هاي مناسب و غيره بخشي از حقوق شهروندي خود را در معرض تهديد مي بينند و در اين حالت هم تنها شاهد تردد مردماني عبوس خواهيم بود. 
اين وكيل پايه يك دادگستري اضافه كرد: امروزه شهرها به مركز ثقل توسعه جامعه ايراني تبديل شده اند به طوري كه شهرها مولود مدرنيته و همواره به علت عدم رعايت اصول سنت و مدرن در تضاد و تعارض هستند. 
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه شهرهاي ما نتوانسته اند هويت شهري و زيباشناختي خود را بدست آورند، با نگاهي به شهرهاي نيويورك، توكيو، شانگهاي، هنگ كنگ و يا ريودوژانيرو درمي يابيم در شهر نيويورك عليرغم داشتن ۲۱ ميليون نفر جمعيت و قلت شديد زمين و محدوديت مانهاتن، به زيبايي توانسته از معضل ترافيك رهايي يافته و با داشتن نشان هاي زيباي شهري محيطي قشنگ براي شهروندان خود ايجاد كند، به نحوي كه هر ساله ميليونها گردشگر را به سمت خود مي كشاند. 
احمدي نياز ادامه داد: توكيو در ژاپن از يك طرف توانسته بافت كاخ هاي امپراطوري را با همان باغهاي زيباي ژاپني، حفظ و از طرفي ديگر در گوشه اي از اين شهر پاركي بزرگ را با وسعتي عظيم براي سرگرمي شهروندان ايجاد كند. اين در حالي است كه متروي توكيو و اتوبانهاي شهري چند طبقه معضل ترافيك اين شهر را حل كرده اند. 
اين حقوقدان گفت: اما تهران نتوانسته هارموني مناسب بين سنت و تجدد شهري را ميان ساكنان آن و سازه هاي شهر ايجاد نمايد. 
وي در اين باره افزود: ما در تهران عليرغم داشتن هنر معماري اعم از ايراني و اسلامي كمتر شاهد الزام آور كردن آن به رعايت در ساخت و سازها هستيم؛ در شهر مادريد اسپانيا خياباني به نام گرانويا وجود دارد كه هر گردشگر يا شهروندي شيفته قدم زدن در آن و مشاهده عظمت هنر معماري و هارموني بين آنها و نورپردازي زيباي آن است اما ما نتوانستيم بافت لاله زار و غيره را حفظ كنيم. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.