زعفران در هند کاهش – افغانستان – مراکش و یونان افزایش یافته است. | پژوهشهای ایرانی

زعفران در هند کاهش – افغانستان – مراکش و یونان افزایش یافته است.

 

Kashmiri workers pluck saffron flowers on a farm on November 04, 2009 in Pampur, 20 km (13 miles) south of Srinagar in Indian administered Kashmir. During Saffron festival in Saffron capital of kashmir pampore.

-Saffron-Saffron-Saffron۲۰۱۱۰۸۲۶۹۶۹

چالش های تولید ، بسته بندی و عرضه زعفران

در گفتگو با  مهندس علی عجم  و  آقای مهدی عجم مدیر عامل برند زعفران آناهیتا

زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستانهای ملایم و تابستان گرم و خشک باشد بخوبی می روید . مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است و لیکن چون دوران رشد آن مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است طبعا در این زمان به هوای مناسب و معتدلی نیازدارد . در دوره خواب یا استراحت گیاه ( تابستان ) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است ، بنابراین کشت و کارآن در مناطق گیلان و مازندران و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست . اراضی افتاب گیر و بدون درخت که ضمنا در معرض بادهای سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب است . با این وجود در برخی از روستاهای بیرجند ، قاین و گناباد در زیر سایه بوته های زرشک و درختان بادام که در تابستان کمتر آبیاری می شوند نیز کاشته می شود .

حداکثر دما برای این گیاه بین 40 تا 35 درجه سانتی گراد و در ارتفاع بین 1300 تا 2300 متر از سطح دریا عملکرد خوبی را نشان داده است .

خاک مناسب پرورش زعفران

از آنجائیکه پیاز زعفران مدت نسبتا زیادی (7-5 سال ) در زمین می ماند . خاک زمین باید سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد ، که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تامین مواد غذایی ، در مقابل شرایط خاص منطقه ای نیز مقاومت نماید . بنابراین جهت رشد و نمو مناسب گیاه و تولید محصول مرغوب و مطلوب در زمین هایی که دارای قلوه سنگ یا علف های هرز یا مواد آلی پوسیده نشده باشد . محصول خوبی نمی دهد . در آماده سازی زمین به منظور کاشت زعفران لازم است توجه و دقت خاصی معمول شود ، ابتدا در فرصتهای مناسب در پائیز یا زمستان زمین مورد نظر را شخم عمیق می زنند ، در صورتیکه شرایط مناسب نبوده یا دسترسی به تراکتور مقدور نباشد ، می توان شخم را در پایان بهار یا اوایل مرداد ماه نیز انجام داد . در تهیه زمین بطریق سنتی در اوایل بهار پس از قطع بارانهای بهاره، زمین را با گاو آهن ایرانی شخم می زنند بعد از 15-10 روز مجددا به شخم زمین اقدام می کنند و اگر زمین دارای کلوخ باشد ، گاو آهن را باز کرده و کلوخ ها را با استفاده از ماله خرد می کنند بعد از دو یا سه هفته مجددا زمین را دوبار در جهات عمود بر هم شخم می زنند .ريالبل از شخم سوم برای هر 100 متر مربع زمین 5 تا 10 بار الاغ ، کود حیوانی پوسیده پخش می نمایند . کشاورزان بخوبی دریافتند که شخم های مکرر صرفنظر از تهیه بستر مناسب کشت زمین را تا حدودی از وجودعلف های هرز پاک می سازند .

برای کاشتن پیاز زعفران ابتدا چاله های یک ردیف را با بیل در می آورند و در داخل هر چاله از 3 تا 15 پیاز قرار می دهند . عمق کاشت پیاز 15 تا 20 سانتیمتر در نظر گرفته و در موقع کاشت سر پیاز ها باید رو به بالا قرار گیرد پیازها در عمق 20 سانتیمتری در زمستان از سرما و یخبندان و سایر تنشهای محیطی و در تابستان از گرمازدگی مصون می مانند برای کاشت زعفران 4 تا 5 نفر شرکت می کنند . به این ترتیب که یک نفر با بیل چاله ها را در می آورند دو نفر پیازهای قابل کشت را به صورت دسته های 3 تا 5 یا 15 تایی انتخاب می کنند نفر چهارم پیازها را در داخلل چاله ها قرار می دهند و بقیه نفرات کار خود را ادامه می دهند تا تمام زمین کاشته شدو سرانجام سطح مزرعه را که تا مسطح شده با بیل یا ماله ای صاف و فشرده می سازند تا پیازها به خاک بچسبد زمین کشت شده به همین صورت تا موقع آبیاری پائیزه رها می شود قبل از آبیاری در ححدود 10 تا 20 تن کود حیوانی کاملا پوسیده یا بیل در سطح زمین پخش می ننمایند پس از انجام عمل کاشت روی شیارها را با ماله پوشانده و زراعت ردیفی به نظر می رسد .

2- فواید زعفران را توضیح دهید ؟

زعفران برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و افزایش اشتها مفید است . از آنجا که طبیعت گرم دارد . سرمه و سرماخوردگی را درمان می کند . نفخ و اسید معده را از بین می برد . به شیر ولرم زعفران اضافه کنید و قبل از خواب بخورید تا خواب راحتی داشته باشید .

زعفران حل شده در شیر ، خشکی و خارش پوست را از بین می برد ، از آنجا که زعفران به گردش خون کمک می کند ، اختلالات کلیه ، مثانه و کبد را درمان می کند . از درد قاعدگی می کاهد ، علاوه بر تصفیه خون ، خاصیت ضد التهابی نیز دارد ، ماساژ دادن لثه با آب زعفران ، التهاب و زخم دهان را از بین می برد ، بررسی های اخیر نشان می دهد که زعفران دارای خاصیت ضد سرطانی است .

با اضطراب و افسردگی مقابله می کند ، اسستفاده موضعی از زعفران ، زخم و سوختگی ها سریع تر بهبود می بخشد ، برای کاهش دادن ککلسسترول خون بسار موثر است .

3- چگونه میتوان زعفران طبیعی را از نوع تقلبی آن تشخیص داد ؟

تقلب در زعفران منحصرا به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نمی باشد ، بلکه تقلب زعفران گسترده است از جمله سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی ، عسل ، نمک و شکر به ایین شکل که کلاله های زعفران را با نوعی چربی ، شکر ، نمک با عسل آغشته می کند و وزن آن را افزایش می دهند ، متقلبان حرفه ای به مهارت بالا این مواد را بصورت محلول روی ککلاله های زعفران می باشند و هنگامی که خشک می شود وزن زعفران افزایش می یابد که به راحتی قابل تشخیص نیست .

1-3- روش های شناسایی زعفران عسلی یا روغنی

گرچه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاهها به راحتی قابل شناسایی است اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی ممکن نیست با این حال اگر کلاله های زعفران بسیاربراق باشد باید به آن شک کرد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیر طبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش می بندد و کاغذ و انگشتان دست چرب می شود که در این صورت مشخص می شود زعفران به چربی خاص آغشته شده تا وزنش بیشر شود .

2-3- رنگ مصنوعی ، تقلبی خطرناک در زعفران :

یکی دیگر از راه های تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است ، برای سسلامتی انسان بسیار خطرناک است ودر مواقع گل رنگهایی که از مکه بعنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می شود از همین رنگ های خطرناک مصنوعی است .

3-3-تقلبی که متقلبان می توانند روی آن قسم بخورند :

یکی دیگر از روش های تقلب در زعفران استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ کردن قسمت های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است ، این روش محترمانه ترین روش تقلب است که متاسفانه بسیار رایج شده است . ضمن آنکه افراد می توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز قسم بخورند اما روش شناسایی در این نوع تقلب برای مصرف کنندگان بسیار سخت است .

4-3- ظاهر زعفران باید چگونه باشد ؟

شکل ظاهری زعفران یکی از روش های شناسایی خالص بودن آن است . ظاهر این محصول شبیه میخک است به گونه ای که پایین گیاه میله ای و انتهای آن دندانه دار ، پهن و قیچی شکل است ، همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد ، نه روشن و شکل کلاله های آن نیز نباید براق باشد .

4- میزان تولید زعفران در ایران را شرح دهید ؟

ایران با تولید سالانه پیش از 250 تن زعفران به ارزش بالغ بر 1800 میلیارد تومان مقام اول تولید و تجارت این محصول در جهان را به خود اختصاص داده و زعفران ایرانی به 46 کشور دنیا صادر می شود .

5- مقایسه تولید زعفران در ایران و کشورهای تولید کننده این محصول از جهات کیفیت و کمیت چگونه است؟

دیگر از نظر کیفیت و کمیت دارای شرایط ممتازی می باشد.

6- روند بازدارنده تولید زعفران در سی سال اخیر با چه چالشهایی مواجه بوده است؟

کمبود آب و منابع طبیعی زمین حاصلخیز و افتهای گیاهی و جانوری

7- آیا زعفران مناطق مختلف متفاوت است؟

زعفران به لحاظ مناطق مختلف آب و هوایی در ایران از نظر کیفیت به چند دسته تقسیم می شود ولی به طور کل زعفران از چهار گروه اصلی دسته بسته ( دختر پیچ)، پوشال، سرگل نگین و تشکیل شده و قیمتهای آن در شهرهای مختلف از جهت عیار رنگ دهی و نوع پاک کردن و فرواوری آن متفاوت می باشد.

8- آیا تولیدات زعفران داخلی کفاف مصرف کشور را می دهد؟ آیا زعفران به کشور وارد میشود؟ آیا زعفران وارداتی با کیفیت است؟

بله تولید زعفران داخلی به تنها کفاف مصرف کشور را می دهد بلکه بخش زیادی از آن صادر می شود و زعفران به هیچ وجه به عنوان محصول وارداتی در ایران شناخته نمی‌‌باشد و محصولات وارداتی کاملاً غیر طبیعی وتقلبی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

9- آیا رنگهای خوراکی که به جای زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد سلامتی انسان را ضمانت می‌کند؟

رنگ های خوراکی که مورد بررسی کارشناسان اداره استاندارد و معاونت غذا و دارو و تایید این سازمان ها قرار دارد، ضرری برای انسان ندارد ولی کاملاً مشهود می باشد که خواص درمانی و خوراکی زعفران را ندارد.

10- چه موادی می تواند به ظاهر شبیه زعفران باشد ولی برای سلامتی خطرناک و مواد استفاده آن چگونه است؟

در کشور هند زعفران مصنوعی از نشاسته و یا خمیر وامثالهم تهیه می‌نماید. ولی برای نزدیک کردن شکل ظاهری آن به زعفران از رنگ مصنوع استفاده می نمایند. که از مواد شیمیایی و سرطان را می باشد ولی این محصول در نجاورت رطوبت و آب شکل ظاهری خود را از دست داده و در آب حل می گردد.

11- قیمت گذاری این محصول چگونه ارزیابی می شود؟

قیمت زعفران در بازار تامین می گردد و در فواصل مختلف نسبت به عرضه و تقاضا تغییر می کند همچنین با افزایش صادرات به کشورهای مختلف قیمت این محصول نیز دچار تغییراتی می گردد.

12- چه اقداماتی جهت اطلاع رسانی و آگاهی به افراد جامعه نموده اید؟

زعفران آناهیتا با برپایی کلاسهای آموزشی جهت دانش آموختگان رشته های صنایع غذایی و برپایی جلسات و کنفرانس هایی در این زمینه و همچنین با ایجاد بروشور، مقاله، تراکت قدمی هرچند نا چیز در این زمینه برداشته است.

13- نقش ادره استاندار در تعین مرغوبیت زعفران چگونه است؟

اداره محترم استاندار با استفاده از کارشناسان مجرب و متعهد ویا به کارگیری آخرین فناوری روز جهان واستاندارهای بین المللی آزمایش زعفران توانسته است در این زمینه نقش بسزایی را ایفا نماید.

14- با شرایط فعلی آینده تولید این محصول را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر متخصصین طب رود دینا براین عقیده اند که انسان می‌توان با رویکرد مجدد به طبیعت سلامتی خود را به دست آورند چون زعفران به دلیل خواص وفواید بسیار زیاد، یکی از این راهکارها می باشد. چون منبع اصلی تولدی زعفران ایارن می باشد، با کمک وهمیاری دولت محترم در ای زمینه می توان تولید را افزایش داد به طوری که زعفران ایرانی سفره تمام مردم دنیا را رنگین و نام مقدس ایران را بر قله های پیشرفت و ترقی گسترش داد.

 

در ایران این هفته برداشت زعفران در تربت – گناباد – قاین – بیرجند – فردوس  شروع شده است اما در کشمیر 20 روز قبل برداشت زعفران انجام شده است.

(روزنامه تریبیون دهلی)

وسعت مزارع زعفران در پامپور به میزان 70 درصد کاهش یافته است:

آمار و ارقام بخش کشاورزی ایالت جامو و کشمیر نشان می دهند که وسعت مزارع زعفران در پامپور در سال 2997 حدود 5361 هکتار و در سال 2013 حدود 3715 هکتار بود. این ارقام نشان می دهند که وسعت مزارع زعفران به میزان 70 درصد کاهش یافته است.

جشنواره سه روزه زعفران از روزه سه شنبه در پامپور آغاز خواهد شد. مقامات در نظر دارند که از طریق برگزاری این جشنواره گردشگران را نسبت به دیدار از جامو و کشمیر ترغیب کرده و کشت زعفران را که به عنوان ادویه طلایی معروف می باشد در این ایالت ترویج دهند. این جشنواره در حالی برگزار می شود که وسعت مزارع زعفران در طول سال های گذشته به میزان چشم گیری کاهش یافته است. برنامه های گوناگونی از جمله گل چینی در طول این جشنواره به منظور افزایش آگاهی مردم در مورد ارزش دارویی این گرانترین ادویه جهان و استفاده از آن در طبخ غذا برگزار خواهند شد.

تحریم ایران باعث رونق  زعفران در یونان و مراکش و اسپانیا شده است. ایران قدیمی ترین و  اولین کشور صادر کننده زعفران در دنیا است . یونان امسال تنها یک و نیم تن زعفران تولید کرده است.

Krokos, Greece (CNN) — It’s a meticulous harvest which forbids the use of a spade, let alone tractors.

Crouched deep within a field full of purple crocuses, groups of villagers come together every year for a back-breaking fortnight, harvesting saffron.

  • Despite competing with produce from Iran and Spain, many chefs regard Greek saffron as the world’s best

With great precision, and grubby fingernails, flowers containing the rare, precious spice are snapped away from the stems and dropped inside white buckets.

Within the purple petals lie two or three strands of saffron. These red threads are helping the villagers survive Greece’s economic calamity.

When CNN joined them on the final day of a two week harvest the sun was out, with the November heat bearing down on the pickers’ backs in the fields around Krokos, a small town in the north of the country.

Zisis Kirow, student

Among them were young men and women who’d previously left the village in search of jobs in Athens which did not materialize.

One of them was Zisis Kirow, a young man in his 20s with two degrees.

“I was hoping to live in Athens but now with the whole economic crisis it’s really hard to find a job that covers your needs,” he said.

“I was studying civil engineering.. but whether you want it or not, you have to come back to your family.”

By late afternoon, the local coffee shop became the center of attention as it slowly filled. The harvest was almost done. 

Tourism a lifeline for Greece

Retirees with gray-stubbled, weathered faces burst into loud debate. They struggled to hear themselves above the booming TV mounted on the wall.

On the local news was the respected president of the local cooperative, Nikolaos Patsiouras. He’s an outgoing, gray-haired Greek who turned his back on taking a corporate approach to business.

“We have never tried to work as a multinational corporate business,” he said.

“We have a board of 50 people and whatever we produce – we package them and we sell them. We keep 10% for the coop expenses and the rest we give to the producer. Our main aim is not to get high benefits.”

This year’s harvest has not been huge. It takes 150,000 plants to produce a kilo of saffron. Dry weather left the co-op with 1.5 tonnes this year- that’s tiny compared to the global annual production of 200 tonnes.

They’re competing with produce from Iran and Spain, but many chefs regard Greek saffron among the best in the world, providing the villagers with some financial stability.

“For some people this is their main business and way to get money. For others, it is an extra activity,” Patsiouras said.

“Young people have to take this seriously and treat saffron harvest and production as a real job.

“If they cannot find work, they can at least have some money to get by, thanks to saffron.”

As Greece enters a new economic phase of optimism with a stockmarket rebound, it has yet to translate into more jobs, especially among the young.

But as the saffron farmers of Krokos export their wares to the rest of the European Union, the U.S. and beyond, it seems they have found golden opportunities in difficult times.

 

خراسان رضوی با 60 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران و در اختیار داشتن 78 درصد از کل عرصه‌های زعفران‌کاری ناخدای کشتی طلای سرخ ایران است که امروز در بازار طوفان زده ای تجارت این محصول به سرعت به پیش می راند تا از سونامی که توسط افغان ها به راه افتاده به سلامت گذر کرده و همچنان یکه تاز میدانی باشد.

به گزارش مهر، تولید ۳٫۵ کیلوگرمی زعفران خشک در هکتار که زمانی ما را بر قله های افتخار جهانی نگه می داشت امروز در رقابت تنگاتنگ تولید 10 تا 12 کیلوگرمی رقبایی نظیر افغانی ها در هر هکتار موجب شده تا با حسرت شاهد این باشم که جایگاه کشورمان در این زمینه متزلزل و کشورهای همجوار تولید کننده را به کام دل برساند.

به نظر می رسد توسعه نیافتن فرآوری این محصول و روش کاشت، داشت و برداشت سنتی در مناطق زعفران خیز باعث شده سناریوی رقبا برای تصاحب سهم صادرات زعفران ایران با موفقیت دنیال و سایه آنها را بر بازار هدف هر روز سنگین تر شود و به این ترتیب کشاورزان این مرز و بوم نا آگاهانه با دست های پینه بسته خود ریشه اصیل ترین محصول این سرزمین را بخشکانند.

اجرای طرح بهبود کیفیت‌ زعفران برنامه ای است که برای آگاهی بخشی و اموزش به کشاورزان و فرهنگسازی در این زمینه چند سالی است که در خراسان رضوی اجرا می شود.

در این طرح مدیریت بازار زعفران از مرحله کشت تا رسیدن به بازار مصرف علی رغم توسعه جهانی کشت و تجارت آن در دست فعالان بومی این عرصه در کشور باقی می ماند و از سرازیر شدن دلارهای زعفران ایرانی به کام دیگران جلوگیری می کند.

در این طرح ارتقاء کیفی زعفران از مرحله تولید، بهره وری و برداشت زعفران گام به گام به کشاورز آموزش داده می شود و ضمن اجرا با نظارت کارشناسان این محصول به فراوری شدن نزدیک می شود و نتایج نشان داده است که این امر می تواند برداشت زعفران را از 3.5 کیلو به 10 تا 12 کیلو در هر هکتار افزایش دهد.

مجری طرح بهبود کیفیت‌ زعفران در خراسان رضوی که خود چندین سال است به طور منظم گفتگوی چهره به چهره با بهره برداران به منظور بیان اهمیت ارتقاء کیفی زعفران را در دستور کار خود قرار داده درباره مشکلات و چالش های زعفران در سه بخش بهره وری، بهره برداری و بازار خبرنگار مهر اظهارکرد: در شرایطی که بازار رقابتی بر حوزه زعفران حکمفرما است ما نیازمند کیفی سازی محصولات خود هستیم و اجرای طرح بهبود کیفییت زعفران بعنوان یک الگوی پایدار و موفق در این مسیر به کشاورزان کمک شایانی خواهد کرد.

طرح بهبود کیفی  برگ برنده زعفرانکاران ایرانی

حسینی طرح بهبود کیفی را برگ برنده زعفرانکاران ایرانی می داند و با تاکید بر اینکه  ثمره طرح بهبود کیفی و استفاده از تکنیکهای نوین، تولید زعفران ارزان قیمت بوده و بازار این محصول را در دستان کشاورزان این منطقه نگه خواهد داشت افزود: طرح ارتقاء کیفیت و شناسنامه‌دار شدن زعفران از سال 1390 در مهد تولید زعفران ایران یعنی قاینات کلید خورد.

علی حسینی با بیان اینکه اجرای این طرح و نتایج درخشان آن موجب شد کشاورزان به کیفیت زعفران تولیدی خود افتخار کرده  برای همراهی با این طرح در سال 91 و سال جاری پیشقدم شوند افزود: زعفران‌های فرآوری شده در قالب طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران، بالاتر از استانداردهای جهانی بوده و تا سقف30 درصد نسبت به زعفران های فراوری شده به صورت سنتی افزایش قیمت دارد.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه ارتقاء کمی و کیفی زعفران تولید شده در این پروسه آنقدر چشمگیر بود که باعث شد با وجود عدم اختصاص بودجه کشاورزان مایل به اجرای این طرح در مزارع زعفران خود باشند افزود:  زعفران‌های فرآوری شده در مناطق اجرای آزمایشی طرح بهبود کیفیت، میزان کروسین “توان رنگدهی” بیشتری  داشته و عاری از هر نوع  آلودگی هستند.

حسینی با بیان اینکه در سال جاری در این طرح سه تا پنج تن زعفران فرآوری می شود افزود: عملکرد محصول استحصال شده در طرح، از میانگین 9 تا 13 گرم در هر کیلو گل به 15 تا 17 گرم افزایش یافته و قیمت آن بیشتر شده است.

تضمین اصالت زعفران ایرانی با کد رهگیری

وی با اشاره به راه اندازی30 ایستگاه فرآوری زعفران در روستاها و مناطق کشت زعفران در استان افزود: در تمام مناطق زعفران خیز استان که بیشتر در جنوب خراسان رضوی قرار دارد این ایستگاه ها راه اندازی شده است.

وی با اشاره به فرایند دریافت مهر اصالت و کد رهگیری و شناسه زعفران توضیح داد: اختصاص دادن کد رهگیری به زعفران، موجب اصالت بخشیدن به این محصول می شود و اگر این مهم صد درصد جامه عمل به خود بپوشد رقابت در این عرصه برای دیگران صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران اعلام کرد: با اختصاص کد 15 رقمی  از سوی کارشناسان این طرح به هر تولید کننده، مصرف کننده قادر است اصالت زعفران را از هر نقطه دنیا به راحتی رهگیری کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این محصول در ایستگاه های فراوری زیر نظر نمایندگان شورای ملی زعفران، جهاد کشاورزی و بهداشت توسط دستگاه خشک، بسته بندی و پلمپ می شود افزود: این بسته پلمپ شده دارای شناسه است تا معلوم باشد که هر بسته متعلق به کدام روستا و مزرعه است و می توان فهمید کدام کشاورز آن را تولید کرده و در صورتی که افتخاری هم برای محصول با کیفیتی باشد متعلق به زارع ان خواهد بود.

کشت سنتی کیفیت زعفران را قربانی کرد

حسینی با اشاره به شناسایی چالشها در امر تولید محصول با کیفیت، تدوین و اجرای استراتژی مناسب برای ارتقاء جایگاه زعفران ایران توسط شورای ملی زعفران، افزود: تولید و کشت زعفران با توجه به نیاز اندک آن به آب باعث افزایش سطح زیر کشت آن در کشور شد و کیفیت در این مسیر به خاطر پایبندی کشاورزان به روش های سنتی قربانی شد.

وی با بیان اینکه باید روش های نوین جایگزین کاشت، داشت و برداشت سنتی زعفران شود افزود: دیگر بسته بندی زیبا جوابگوی بیرون کردن رقبا از بازار نیست و نقطه ای که کشورهای رقیب به سوی آن اشاره دارند فراوری نامناسب این محصول با استانداردهای پایین و به روش سنتی در روستاها بود که با اجرای طرح بهبود کیفیت این نقطه ضعف و تهدید به فرصتی دوباره برای معرفی محصول ناب ایرانی تبدیل می شود.

امروز تولید زعفران که به عنوان یک  محصول راهبردی سهم  23 درصد در اشتغال استان را به خود اختصاص داده در معرض خطر قرار دارد و رئیس شواری ملی زعفران  نیز معتقد است زعفران به عنوان یکی از منابع درآمد خراساني ها با تهدید جدی مواجه است.

غلامحسین شافعی در این باره به خبرنگار مهر اظهارکرد: غفلت متولیان در حوزه زعفران  باعث شد محصول استراتژیک کشور ما که ارزش افزوده بالایی نیز دارد سهم کشورهاي ديگر شود.

چوب غفلت از زعفران را از همسایگانمان می خوریم

رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: نبود رقیب جدی در این عرصه در گذشته باعث شد ایرانی ها چوب غفلت خود را بخورند و کشورهایی مانند چین، هندوستان و افغانستان برای این محصول که مصرف آب کمی داشته و توجیه اقتصادی بالایی دارد دندان طمع تیز کنند و بخواهند جای ایران را در بازارهای جهانی بگیرند.

شافعی با تاکید بر ارزآوری بالای زعفران و با اشاره به لزوم  توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مهم ترین راه های پویایی اقتصاد  کشور افزود: سالیانه 280 تن زعفران در جهان تولید می شود و ایران با دارا بودن سهم 230 تنی از این میزان، به این محصول به‌عنوان یک کالای استراتژیک در سبد صادرات غیر نفتی خود می نگرد که در این میان زعفران کاران خراسان رضوی سهم عمده ای دارند.

سونامی زعفران افغانی در راه است

وی با بیان اینکه در حال حاضر افغان ها  توانستندبا زیر کشت بردن 650 هکتار زمین زراعی با متوسط ميزان برداشت از واحد سطح در هکتار 10 کيلو گرم زعفران  گوی سبقت را از ایرانی ها بربایند افزود: ما با عملکرد 3.5 کيلوگرم  در واحد سطح باید برای جبران گذشته  با سرعت و جدیت بیشتری برای رسیدن به نقطه آرمانی حرکت کنیم.

نجات زعفران ایرانی از ورطه نابودی در گرو اجرای طرح بهبود

نايب ربيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران با اظهار تاسف از اینکه زعفران افغانستان در سال  2013 بهترين زعفران دنيا معرفي  شد تاکید کرد: ما همه راه حل هاي مناسب و ضروري براي ارتقاي محصول زعفران و جايگاه آن در دنيا را ارايه کرديم تا بتوانیم محصول زعفران را از ورطه نابودی نجات دهیم چرا که اين به لحاط ارزش افزوده با هیچ کالایی قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزان سال گذشته 200 تن محصول زعفران از بیش از 60هزار هکتار مزارع استان برداشت کردند افزود: اجرای طرح ارتقاء کیفیت زعفران که با همکاری جهاد کشاورزی و شورای ملی زعفران در حال اجراست اثر بسیار خوبی بر روی صادرات این محصول خواهد داشت و امسال پیش بینی می کنیم عملکرد در سطح این محصول افزایش داشته و این میزان افزایش یابد.

زعفران محور اقتصاد خانوارهای روستایی در خراسان رضوی

75 درصد از پهنه خراسان رضوی بیابانی است و کشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند، همواره مورد توجه فعالان بخش کشاورزی بوده است.  

در این میان توسعه  کشت زعفران به عنوان محصولی کم نیاز به آب که 13 درصد از ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده  از اولویت های اشتغال این بخش به شمار می رود.

مسئول واحد زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: زعفران در مقایسه با سایر تولیدات کشاورزی استان به لحاظ مصرف آب، اشتغال زایی و بهره وری، قابل مقایسه باهیچ محصولی نیست و به جرات می توان گفت که زعفران محور اقتصاد خانوارهای روستایی در خراسان رضوی است.

 وی با بیان اینکه اشتغال بالای زعفرانکاری و اهمیت استراتژیک این محصول بر هیچ کس پوشیده نیست افزود: هر هکتار زمین کشاورزی زعفران، یک شغل دائم ایجاد می‌کند و اگر این محصول از خراسان رخت بربندد دریایی از مشکلات کشاورزان را احاطه خواهد کرد.

اسمی با تاکید بر اینکه ثبت نکردن ژنتیکی زعفران و برند ملی زعفران از نگرانی های جدی دراین حوزه است افزود: مشکلات اساسی که در مورد زعفران با آن مواجه هستیم ثبت نکردن ژنتیکی زعفران و برند ملی زعفران است موجب شده تا به دلیل این کم کاری برند افغانستان در بازارهای جهانی حرف اول را بزند.

کوتاهی در نگهداری میراث و گنج سرخ فام ایرانی

سال گذشته از این استان۱۳۰ تن زعفران به ارزش ۴۰۰میلیون دلاراز گمرکات خراسان صادر شده است که این رقم نزدیک به نیمی از سهم کل صادرات این استان است و در شش ماه نخست سال جاری نیز صادرات این محصول 39 تن با ارزش 56 میلیون دلار بوده  است.

به نظر می رسد کوتاهی در نگهداری میراث سرخ فام گذشتگان که هر سال از دل این آب و خاک در لباس گل زعفران به فرزندان این مرز و بوم هدیه می شود نتایج تاسف باری را متوجه جامعه، اهالی این مناطق و فعالان بخش کشاورزی خواهد کرد.

در صورتی که هر چه زودتر به فکر نجات هستی زعفران نباشیم رقبا با ثبت ژنتیکی آن را تصاحب کرده و بساط حکمرانی خود را بر قلمرو بازارهای هدف این محصول پهن کرده و زمینه حذف تدریجی زعفران ایرانی را در کشورهای هدف فراهم می کنند.

این در حالی است که می توان با تامین اعتبار کافی برای اجرای طرح بهبود کیفی، ارائه کد رهگیری، مهر اصالت و تسریع در اجرای طرح جامع زعفران ضمن حفظ این محصول بومی از گزند دیگران، تجارت سودبخش این محصول استراتژیک را برای فرزندان این خطه به یادگار بگذاریم.

جایگاهای دیدنی  هند – دهلی

پارسی بر احجار هند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.