چطور تفنگ ات را شلیک می‌کنی به سمت زیباترین چشم های جهان | خلیج فارس

چطور تفنگ ات را شلیک می‌کنی به سمت زیباترین چشم های جهان

چگونه می‌شود این بوسه را ندید و به سمتش تیر انداخت؟

 آشکارا عشق یک مادر به فرزند را در پارک ملّی تنگ صیاد – استان چهار محال و بختیاری – به تصویر می‌کشد. یادداشت پیش رو به بهانه‌ی ثبت این لحظه عاشقانه کوشیده است تا نشان دهد، حق حیات فقط زیبنده‌ی ما انسان‌ها نیست و همه باید بکوشیم تا به این حق برای تمامی زیستمندان عالم در حد توان‌مان احترام نهیم …
 

چطور تفنگ ات را شلیک می‌کنی 
به سمت زیباترین چشم های جهان
و نمی‌دانی خون به خواب پسرانت می‌پاشد و
لخته می‌بندد زیر ناخن‌های نوه هایت 
در برهوت
وقتی به دنبال رد پای آهو
زمین را جست و جو می‌کنند و 
هیچ نمی‌یابند جز استخوان پوسیده‌ی پدرانشان (۱)

    حقیقت این است که روزگار مرال‌ها، شوکاها، گوزن‌ها، کل و بزها، قوچ و میشها، آهوها و جبیرهای سرزمینم اصلن خوب نیست؛ آنقدر که به شهادت  برکنار شده سازمان حفاظت محیط زیست – دکتر اصغر محمدی فاضل –  در سراسر خاک پهناور ایران، هرگز چنین حقیر نبوده است.

یک بوسه عاشقانه در پارک ملی تنگ صیاد
    ما باید بدانیم که بر بنیاد شناسه ، مردمان شاد در کنار زیستمندان جانوری و گیاهی شاد با توان زیست‌پالایی درخور، زندگی می‌کنند. وقتی حال مرال‌ها خوب نیست، وقتی  یک به یک طعمه کک و مگس می‌شوند، وقتی یوزپلنگ‌های تیزپا حتا از پس یک سگ گله هم برنمی‌آیند و وقتی سلطان گوشتخواران ایران – پلنگ‌ها-  را ترجیح می‌دهند بر فراز بنا نهند؛ یعنی شیپور خطر و آژیر قرمز مدتهاست که نواخته و برافروخته شده! نشده؟
    اگر ما آن نور قرمز و آن ناقوس خطر را نمی‌شنویم، شاید برای این است که بیش از حد خود را غرق در روزمره‌گی‌هایی کرده‌ایم که زندگی را بی‌کیفیت و تکراری می‌سازد و بس.
    چگونه است که در چنین شرایطی، اجازه می‌دهیم تا لوله‌ی بیش از یک میلیون قبضه اسلحه دارای مجوز به سمت حیات وحش مظلوم و اندک باقیمانده نشانه رود؟

شادی انسان ها در گرو شادی طبیعت است ...

 

    هموطن شکارچی من! تفنگت را زمین بگذار 
    زمانه گذشته است و دیگر به دوش کشیدن یک اسلحه و تیرانداختن به سمت موجوداتی بیگانه، نشانه‌ی مردانگی نیست.

باور کنید که در جامعه امروز بشری، این اخلاقی نیست که به بهانه‌ی ورزش کردن یا تخلیه هیجان، تقویت توریسم شکار یا رونق کسب و کار و افزایش درآمدهای غیرنفتی، شاهد ریخته شدن خون این آخرین بازمانده‌های پری پیکر طبیعت ایران باشیم.
    لطفاً اسلحه خود را بر زمین نهید و به جای مهمان کردن جبیرها به یک گلوله سربی، آنها را چون حسن مقیمی(۲) در قاب زیبای دوربین عکاسی‌تان ثبت کنید و  را با دوستانی که بیشتر عزیز می‌دارید، به اشتراک نهید.
    همه باید دست به دست هم داده و کمک کنیم تا زین پس دیگر کسی به  یک گوزن افتخار نکند و رو به دوربین لبخند نزند … و همه باید بدانیم که حیوانات نیز از همان شور و عشق و برای زندگی برخوردارند که ما.

    پی نوشت (۱)
    خالق این شعر زیبا، شاعره معاصر و فرزانه، سرکار خانم خاطره حجازی است که اختصاصاً این شعر را به نگارنده دادند تا از طرف ایشان پیشکش خوانندگان عزیز و طبیعت دوستی کنم که این سطور را می‌خوانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.