روز ملی خلیج فارس در مشهد برگزار شد | پژوهشهای ایرانی.دریای پارس.

روز ملی خلیج فارس در مشهد برگزار شد

photo_2016-04-28_08-32-13

پیشنهاد دهنده ثبت روز ملی خلیج فارس:

پیشنهاد دهنده ثبت روز ملی خلیج فارس گفت: کشور های عربی حاشیه خلیج فارس بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی دچار بحران هویت سیاسی و فرهنگی شده اند و در این راستا به ترویج اسامی عربی احساس نیاز نمودند و به تغییر نام خلیج فارس روی آورده اند.

به گزارش ، محمد عجم پیشنهاد دهنده ثبت روز ملی خلیج فارس و پیشرو در مسائل خلیج فارس و پژوهشگر که بخش بزرگی از پژوهش های وی به موضوعات خلیج فارس و دعاوی حقوقی ایران در مورد جزایر سه گانه و بحث امنیت خلیج فارس می باشد که در مصاحبه خبرنگار ما با وی به مناسبت روز ملی خلیج فارس به برخی از فعالیت های وی در این خصوص اشاره شده است.

این نخبه گنابادی عضو عیئت علمی دانشگاه، نویسنده، مترجم، روزنامه نگار و زبان شناس متولد سال ۱۳۴۳ روستای زیبد گناباد است. وی در دو رشته اتومکانیک و اقتصاد اجتماعی همزمان دیپلم گرفته و و در رشته علوم سیاسی و معارف اسلامی در دانشگاه ادامه تحصیل داد. عجم در رشته حقوق بین الملل از موسسه حقوق بین الملل نیز مدرکی معادل فوق لیسانس حقوق بین الملل (داوری) گرفته و سپس از دانشگاه «کازابلانکای مراکش» دکترای حقوق بین الملل را اخذ نموده است.

– چه عواملی سبب شد که حضرتعالی پیشنهاد دهنده روز ملی خلیج فارس باشید؟

همانند سایر هم وطنان روی کاربرد گسترده خلیج عربی در رسانه های عرب زبان و سپس رسانه های انگلیسی زبان حساس و برای هویت ایرانی احساس خطر کردم و احساس وظیفه نسبت به فرهنگ کشور و اطلاع  رسانی به افکار عمومی نمودم همچنین برخی افراد نه فقط  در جهان عرب بلکه بطور سازمان یافته حتی در داخل کشور نیز در صدد تخریب هویت تمدن ایرانی بودند.

در آن زمان بجز یک جمع اندکی از فرهیختگان، مردم و حتی مقامات کشوری راجع به این موضوع اصلا حساس نبودند زیرا موضوعات اولویت دار متعدد و بی شمار دیگری از نظر آنها وجود داشت و بنده با وبلاگ های اینترنتی نسبت به عدم توجه برخی از مقامات به موضوع خلیج فارس، به این اقدام کشورهای عربی واکنش جدی نشان دادم.

تهیه گزارش هشدار آمیزی از روند فزاینده جعل نام خلیج فارس در رسانه های عربی و انگلیسی و ارسال آن به مقامات ذی صلاح و سپس انتشار این گزارش به صورت مقاله در روزنامه همشهری و سایت آنلاین آن و شرکت در همایش های متعدد در خصوص خلیج فارس، بخشی از مهمترین فعالیت های بنده به عنوان عضو کمیته یکسان سازی نام های جغرافیایی و کمیته خلیج فارس بود که این فعالیت ها از سال ۱۳۸۰ شروع و در نهایتاً در سال ۱۳۸۳ به تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در آمد.

– چرا ۱۰ اردیبهشت به روز ملی خلیج فارس نام گذاری شد؟

پس از تحولات مربوط به رویدا جعل سازی در موسسه مشهور نشنال جغرافی، در خصوص ضرورت پاسداری از هویت تاریخی و تعیین روز خلیج فارس، اتحاد و یکپارچگی  بوجود آمد اما در خصوص روز اختلاف بود لکن روز ۱۰ اردیبهشت با توجه به همه جوانب امر کمترین مخالف را داشت لذا این روز مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

-علت تلاش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با پشتوانه کشورهای غربی برای تغییر نام خلیج فارس چیست؟ آیا اظهارات ان ها مبنی بر اینکه نام این خلیج در ابتدا خلیج عرب بوده با مستندات تاریخی تطابق دارد؟

واژه خلیج عربی در زبان عربی اولین بار در سال ۱۹۵۸ بکار رفت و قبل از آن همه مکتوبات عربی واژه بحر فارس و خلیج فارس نوشته اند لکن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی دچار بحران هویت سیاسی و فرهنگی شده اند و در این کشورها از عرب و فرهنگ عربیت خبری نیست و اکثر جمعیت آنجا به تعبیر خود عرب ها “اجانب غیر عرب” هستند لذا باید برای جبران آن اقدامی انجام می دادند و در این راستا به ترویج اسامی عربی احساس نیاز نمودند و به تغییر نام خلیج فارس روی آوردند و این اقدام کشورهای عربی درصورتی رخ داده است که همه آنها اعتراف دارند که  نام همیشگی این دریا، خلیج فارس و معادل های آن بوده است.

– به نظر حضرتعالی نقش خلیج فارس چه میزان برای کشور مهم و استراتژیک است که یک روز در تقویم کشور به این عنوان نام گذاری شده است؟

خلیج فارس منطقه ای استراتژیک و ژئو اکونومیک است یعنی دارای اهمیت نظامی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی نه تنها برای ایران بلکه برای بسیاری از کشورهای جهان می باشد و امنیت خلیج فارس امروزه شاید به همان اندازه ی که برای ایران مهم است  برای کشورهایی مانند هند و چین مهم است چراکه  بیشتر جمعیت کشورهای تازه تاسیس عربی خلیج فارس مانند قطر،بحرین و امارات؛ هندی هستند و این هندی ها سالانه ۶۰ میلیارد دلار درآمد برای هند کسب می کنند.

– شما در زمینه خلیج فارس تاکنون چه مطالعاتی داشته اید؟

در تمام مسائل و موضوعات خلیج فارس اعم از تاریخی و فرهنگی و یا نظام های حکومتی و سیاست خارجی کشورهای عربی، مقالات متعددی به زبان انگلیسی، عربی و فارسی نوشته ام. علاوه بر این با توجه به اینکه یکی از حوزه های مطالعاتی من تمدن اسلام و عرب هست در همین زمینه وب سایت تخصصی دریای پارس را دارم و البته با مراکز مطالعاتی خلیج فارس هم همکاری مشورتی و حقوقی دارم و بخاطر اهمیت پاسداری از نام خلیج فارس کتاب «اسناد نام خلیج فارس میراثی کهن و جاودان» را منتشر کردم ولی در سایر موضوعات فعلا به نوشتن مقاله و یادداشت سیاسی در شبکه های خبری و شرکت در سمینارها اکتفا کرده ام.  

یک عضو هیات علمی دانشگاه:

 

 دکتر عجم با بیان این‌که نخستین کشوری که برای جعل نام خلیج فارس سرمایه گذاری  کرد، کویت بود، گفت: محققین عربی خود اذعان کرده‌اند که هیچ مکتوب و سندی در تایید نام خلیج عربی وجود ندارد.

1395AZADmashdDr AJAM

از مشهد، محمد عجم امروز در نشستی که به مناسبت روز ملی خلیج فارس در دانشکده حقوق، علم سیاسی و زبان‌های خارجه دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، گفت: اولین کشوری که برای تغییر نام خلیج فارس سرمایه گزاری کرد کویت بود؛ چراکه این کشور در آن زمان ثروتمندتر بود.

 

وی ادامه داد: در ۱۰ سال ابتدای انقلاب نام خلیج فارس برایمان مهم نبود؛ چراکه چنانچه نگاهی بیاندازید خواهید دید که هیچ فردی به این امر اهمیت نمی‌داد و موضوعاتی به مراتب با اهمیت‌تر در آن زمان برای مردم و مسئولان وجود داشت.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که در آن دوره حساسیتی وجود نداشت، تصریح کرد: در سال ۸۱ در وزارت امور خارجه سمیناری به نام خلیج فارس برگزار شد که چند نفر به بحث در این خصوص پرداختند و گفتند که نام این خلیج جعل شده است.

 

عجم خاطرنشان کرد: پس از آن من به دانشجویان خود اسامی مانند آرش کمانگیر، بحر فارس و غیره دادم و به آنان گفتم تحقیق کنید که آیا در شاهنامه این نام‌ها وجود دارد یا خیر، که آنان گفتند خیر و من با تحقیق دوباره متوجه شدم که این اسامی در شاهنامه وجود دارد.

 

وی با تاکید بر این نکته که هویت بسیار اهمیت دارد، بیان داشت: شاید بسیاری در داخل نمی‌دانند که مسئله هویت چه اندازه دارای اهمیت است و تنها افرادی که به خارج از کشور می‌روند متوجه اهمیت هویت داشتن می‌شوند.

 

این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که رسانه‌های عربی در آن دوره از نام جعلی خلیج عربی استفاده می‌کردند و این در حالی است که در هیچ مکتوب عربی به طور مطلق نام خلیج عربی را نداریم، گفت: اولین کتابی که در طول تاریخ در خصوص نام خلیج فارس نوشته شد در دوران شاه بود و در آن اشاره کرده بود که نام خلیج فارس از ابتدا خلیج فارس بوده است.

 

محققین عربی خود اذعان کرده اند که در هیچ کجا نام خلیج عربی وجود ندارد

 

عجم ضمن تاکید بر این‌که محققین عربی خود اذعان کرده‌اند که در هیچ کجای تاریخ  نام خلیج عربی وجود ندارد، تصریح کرد: در سال ۸۲ مطلبی نوشته شد که خلیج فارس نامی جعلی است و نقشه هایی که ایرانیان ارائه می‌کنند ۵۰۰ سال بیشتر اعتبار ندارد و به طور کلی زبان فارسی نیز یک زبان جعلی است و همین سخنان بود که مرا به سمت تحقیق در این عرصه و جلوگیری از اشاعه این سخنان سوق داد.

 

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که انجمنی در این خصوص احداث کردیم که متاسفانه مورد حمایت قرار نگرفت، گفت: وظیفه فرهیختگان حساس کردن جامعه و مقامات است به همین دلیل در چند جلسه نامه نگاری کردم؛ اما بسیاری از مسئولان دغدغه این موضوع را نداشتند و می‌گفتند خلیج فارس باشد یا عربی چه اهمیتی دارد؟!.

 

وی افزود: من خطاب به مسئولان گفتم دفاع از خلیج فارس دفاع از هویت ملی و اسلامی ایران است، زمانی که پیامبر(ص) حدیثی دارد که در آن آمده است بحر فارس به چه علت شما به نام این خلیج اهمیت نمی‌دهید؟.

 

در اولین تفاسیر قرآنی نام بحر فارسی آمده است

 

عجم با بیان این مطلب که اولین تفاسیر قرآنی که از آن اهل سنت است از نام بحر فارس یاد شده است، بیان داشت: در جغرافیای جهان اسلام هفت دریا وجود داشته که یکی از این دریاها، خلیج فارس بوده است.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به این‌که متوجه شدیم تهدیدات بسیاری در این مورد  نه تنها از جانب کشورهای عربی بلکه حتی از داخل نیز وجود داشت، به سمت تحقیقات بیشتر و ارائه مکتوبات در این خصوص پرداختیم و کتابی تحت عنوان «نام خلیج فارس میراثی کهن تر از تاریخ و میراث فرهنگی » در شهریور سال ۸۳ به چاپ  و رایگان  توزیع کردیم.

 

وی به اسناد و نقشه‌های موجود در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: در بیشتر از سیصد کتاب عربی  و از جمله در سفرنامه  ابن بطوطه و حتی نقشه‌های قدیمی موجود در کشورهای عربی و در نقشه‌هایی در دوره عثمانی و همچنین در نقشه اقلیم‌های هفتگانه دنیا نام خلیج فارس  و بحر فارس  و بحر عجم به کار رفته است.

 

وجود ۳۰۰۰ نقشه در خصوص تایید نام خلیج فارس

 

عجم ادامه داد: یکی از مسئولان بحرین چند سال پیش کتابی را به ما نشان داد و گفت: در این کتاب با  سه نقشه به اثبات رسانده‌ایم که خلیج فارس، خلیج عربی نیز بوده است که من در جواب گفتم ما ۳۰۰۰ نقشه داریم که خلیج فارس، خلیج فارس بوده است. و سه نقشه شما بدلایل متعددی  غیر واقعی است.

 

این نویسنده تصریح کرد: در کتابخانه کاخ ریاست جمهوری هند که بزرگترین کاخ دنیا است و تمام سقف آن با اشعار فارسی تزیین شده و نقشه‌ای در آن وجود دارد، نام خلیج فارس در آن به کار برده شده است.

 

وی با تاکید بر این نکته که حتی جمال عبدالناصر در یکی از سخنرانی‌های بسیار مهم خود به نام خلیج فارسی اشاره کرده است، یادآور شد: برخی تصور می‌کنند پارس یک نام قومی است در حالی که نام پارس یک نام سرزمینی است و نه قومی و یقین بدانید چنانچه کوتاه بیاییم آنان جری‌تر خواهند شد. روزگاری بود که حتی صداو سیمای ایران نام خلیج فارس را به کار نمی‌برد و ما نامه نوشتیم و گفتیم که از این نام استفاده کنید که خوشبختانه در دهه هشتاد بود که از این نام استفاده می‌شد.

روابط عمومی دانشگاه آزاد:

http://pr.mshdiau.ac.ir/index.php/2015-07-05-06-38-37/farhangi-ejtemaee/7419-zaa125

اولین پولها را برای تغییر نام خلیج فارس امیر فعلی کویت هزینه کرد.

امیر فعلی کویت در سال ۱۹۶۲ وزیر فرهنگ و ارشاد بود و سپس وزیر خارجه شد او آغازگر هزینه کردن برای تغییر نام خلیج فارس بود و اولین مقاله ای که در دفاع از تغییر نام خلیج فارس نوشته شد در  کویت بود. زیرا کویت اولین کشور عربی بود که ثروتمند شد و روشنفکران  عربی را جمع کرد.

خاطره ای از احمد اقتداری

حسنعلی منصور نخست وزیر ایران بود(۱۳۴۲-۱۳۴۳). سرتیپ فرزانگان سفیر کبیر ایران در کویت بود. روزی منصور مرا احضار کرد و گفت تیمسار فرزانگان مرتبا شکایت می کند و به عرض اعلیحضرت می رساند که او را در وزارت امور خارجه کویت راه نمی دهند و با بی احترامی رفتار می کنند. ایرانیان را شبانه با یورش غافلگیرانه از کویت اخراج می کنند. مجله ایران تودی (ایران امروز) را در فرودگاه کویت توقیف کرده اند و اجازه پخش نمی دهند. شما به کویت بروید و به وسیله دوستانی که دارید علت این قضایا را دریابید و راه حل آنها را گزارش کنید.

من به کویت رفتم و در کویت به وسیله دوستی ایرانی تبار و از مردم دشتستان که دوست وزیر خارجه وقت کویت(صباح الأحمد الجابر الصباح امیر فعلی کویت)  بود وقت ملاقات گرفتم و به اتفاق دوست ایرانی در موعد مقرر به دفتر وزیر خارجه کویت رفتیم. جوانی مصری با بی اعتنایی ما را پذیرفت و مدتی معطل شدیم تا وزیر خارجه به درون اتاق آمد و ما را با خود به اتاق خاص خودش برد. پس از تعارفات معمول گفت چرا وقت ملاقات به وسیله سفارت ایران تقاضا نکرده اید و حالا فرمایش شما چیست. گفتم چون شما سفارت ایران و سفیر ایران را محترم نمی شمارید و به تقاضاهای سفیر ما جواب نمی دهید. گفت آقا سفیر شما یک نظامی است و خیال می کند ما نوکران ایران هستیم و با بی ادبی روی میز منشی من مشت می کوبد و پرخاش می کند. حالا فرمایش شما چیست؟ گفتم ایرانیان را شبانه بدون آنکه بگذارید حساب و کتاب خودشان را برسند و پول و دارائیشان را بردارند و حتی با عیالات خود دیدار کنند اسیر می کنید و به درون قایق های نامطمئن می فرستید و از کویت اخراج می کنید. مجله ایران تودی ما را در فرودگاه توقیف کرده اید و اجازه پخش بین ایرانیان نمی دهید. سفر ما را هتک حرمت می کنید. من آمده ام از طرف نخست وزیر ایران تحقیق کنم علت این رفتارهای غیر منطقی و غیر صحیح شما با سفیر ایران و مردم ایرانی تبار کویت چیست ؟ و چرا مجله ایران تودی را توقیف کرده اید؟ گفت موضوع ایرانیان و اخراج آنها بررسی می کنم اما موضوع مجله ایران تودی البته باید آن را توقیف کنیم چون مطالب خلاف واقع در آن نوشته شده است. گفتم چه نوشته شده است و چه باید نوشته می شد که به نظر شما صحیح باشد گفت همه جا نوشته شده است خلیج فارس (پرشین گلف) باید نوشته می شد Arabian Gulf .

گفتم آقای وزیر شما مسلمان هستید؟ به زبان عربی گفت الحمدالله. گفتم شنیده ام از قبیله یعنی بدو هستید گفت من به بدو یعنی چادرنشینی قبیله ام افتخار می کنم. گفتم اکنون که مسلمان و عرب و بدو هستید باید دارای اوصاف این سه قوم نیز باشید. گفت سعی می کنم که دارا باشم و این اوصاف چیست؟ گفتم مهم ترین آن اوصاف راست گویی و صداقت است. گفت سعی کرده ام راستگو باشم و ان شاء الله هستم. گفتم شما هم سن و سال تقریبی من هستید در مدارس جدید در کویت و اروپا درس خوانده اید. شما در مدرسه می خواندید Persian Gulf ، خلیج فارس یا Arabian Gulf و خلیج عربی. دست بر دست خود زد و گفت مرا غافلگیر کردید. من در کتابهایم و مدارس می خواندم خلیج فارس Persian Gulf و خلیج الفارسی و بحر فارس. اما حالا شما دریایی دارید که در شمال کشورتان واقع است یعنی دریای خزر (او گفت کاسپین سی) اجازه دهید ما هم دریایی داشته باشیم به نام دریای عرب یا خلیج عربی. گفتم شما دارید و چرا مانند قرون و اعصار از آن نام نمی برید گفت. کجا؟ گفتم آن دریا را که امروز دریای سرخ، بحر احمر می نامید. گفت مگر این دریاها در قدیم نامی داشته اند؟

 

جمال عبدالناصر مشوق تغییر نام خلیج فارس نبود.

Comments are closed.