Archive for: اسفند ۱۳۹۶

گناباد شهر اسطوره ها جنگ پشن و جنگ دوازده رخ


بدون شک بر پایه منبع متعدد گناباد و بخصوص زیبد با گیو و گودرز و پیران و کیخسرو پیوند دارد . منابع متعدد از ساخت گناباد بدستور گیو پسر گودرز سخن گفته اند بعضی منابع کندن کاریز گناباد را به کیخسرو و کاریز رهن را به گیو نسبت داده اند. گناباد را در منابع عربی و اسلامی جَنابد و کَنابد و گنابذ و ینابد نیز ثبت کرده‌اند.‏
در مورد ریشه و وجه تسمیه این شهر اقوال مختلفی مانند گیوآباد – گناه آباد – گون آباد – گَوَن ‏آباد- کَن آباد مطرح است که برخی از آن‌ها عبارتند از:‏
۱٫ گُن به معنای دیو باشد و از آن جهت گناباد گفته‌اند که حفر قنات قصبه کار انسان‌های عادی ‏نبوده‌است.‏
۲٫ گنابد جمع گنبدها بوده زیرا که در شهر گنابادِ قدیم، تمام منازل به صورت گنبدی ساخته ‏می‌شده‌است.لذا در بعضی منابع عربی جنابذ جمع معرب گنبد بکار رفته است.‏
۳٫ گناباد در اصل گُون آباد بوده و گون در ترکی به معنای خورشید می‌باشد.
۴٫ در اصل گَوَن آباد بوده، به لهجه محلی گُوُن یا گَوَن گیاهی است که در منطقه گناباد زیاد ‏می‌روید از این رو آن را گون آباد نامیده‌اند که بر اثر کثرت استعمال به گناباد تغییر ‏یافته‌است.(تابنده ۱۳۴۸)‏
۵٫ گناباد در اصل کن آباد بوده به دلیل کناتها و کندن قنات (لباف خانیکی)‏
۶٫ گناباد در اصل گیو آباد بوده زیرا گیو و گودرز مدتی حاکم منطقه بوده‌اند و در جنگ دوازده ‏رخ و جنگ پشن نیز ساکن در منطقه بوده‌اند. (استرآبادی در بحیره حمدالله مستوفی، ریاض الجنه، مرا] البلدان، فرهنگ رشیدی، ) کل ‏منطقه ای که در دوره اسلامی قهستان نامیده شده و بعد به قاینات مشهور گردیده را در عهد ‏قدیم گنابد می‌گفته‌اند چنانچه سیاه کوه و رشته کوه قهستان را هم در دوره ای کوه گنابد گفته ‏اند.‏
۷٫ گناباد در اصل گناه آباد بوده به دلیل اینکه در جنگ دوازده رخ بر خلاف میل کیخسرو، ‏پیران ویسه کشته شد و کیخسرو امپراتور ایران بسیار ناراحت شد و آنرا گناهی بزرگ شمرد ‏و پیران را دشمنی خردمند و دانا نامید که نباید کشته میشدبه کفاره این گناه دستور کندن چند ‏کاریز در منطقه داد و آنجا گناباد نامیده شد. بعضی آنرا منسوب به گناه بهمن کرده اند. ‌‏(یاحقی ۱۳۷۴ )‏
این شهر دارای چهار کاریز است: قنات قَصَّبه شهر، عمیق‌ترین قنات‌های ناحیه خراسان در ‏این منطقه قرار دارد.قسمت مرکزی گناباد را در دوره ای قصبه شهر می‌نامیدند.
حمد ا… مستوفی در کتاب نزهه القلوب «جنابذ» را به کار برده است.و نوشته است گنابد را قلعه ای است که گیو پسر گودرز ساخته است. در برهان قاطع نیز ‏کلمه کنابد را آورده و می گوید:کَنابد نام جائی و مقامی است و در آنجه کوهی است که گودرز ‏سرلشکر کیخسرو آنجا فرود آمده بود ودر آنجه بیژن دو سه برادر پیران را به چند مصاف ‏کشت.‏فرهنگ رشیدی عبدالرشید تقوی جلد دوم : گناباد مقامی است که در آن کوهی است که گودرز در جنگ دوازده رخ بدانجا فرود آمد. ریاض الجنه تالیف زنوذی : گنابد شهر کوچکی است که پسر گودرز ساخته آبش از کاریز است. مراه البلدان : جنابد یا گنابد شهر کوچکی است که پسر گودرز ساخته است.
در فرهنگ نو بهار و همچنین فرهنگ انجمن آرای ناصری به صورت «کنابد» آمده است و ‏نوشته شهری در خراسان است اصل آن گوناباد بوده که کوه گناباد مقام ایرانیان در جنگ ‏دوازده رخ بوده و جای تورانیان دشت زیبد بوده است . همچنین نوشته است زیبد کوهی است ‏از جبال خراسان تا کنابد سه فرسنگ فاصله دارد و برهان جامع نوشته نام صحرایی است که ‏جنگ یازده رخ در آن اتفاق افتاده است در قاموس اللغه” گوناباد و جنابذ آمده است.کنابد نام ‏جایی است در خراسان، نزدیک آن کوهی است که جنگ یازده رخ در آن واقع شده است.در ‏بحیره استر آبادی ‏نوشته است : گونابد او را جنابد گفته اند و «گنابد» نیز قول صحیح ایست که( گیو ) پسر گودرز ‏ساخته و حصاری محکم دارد و همچنین نوشته است قبر پیران ویسه بر سر آن کوه است که ‏چشمه ای از زیر قدم او می ریزد اعتقاد مردم آن است که چشم هر که درد کند به زیر آن ‏چشمه برود که بصورت قطره چکان است چون قطره ای بر چشمانش چکد شفا یابد. در ‏هفت اقلیم تألیف امین احمد رازی می نویسد :جنابد که بعضی به جنابد و برخی «گوناباد» ‏اعتبار کرده اند از ابنیه (گیو) پسر گودرزاست.با توجه به اثر نامهای قدیمی و آثار باستانی ‏در ناحیه گناباد ، قطعا حاصل می گردد که گناباد قبل از اسلام وجود داشته است اگر پیدایش ‏آن توسط «گیو» باشد مربوط خواهد بود به حدود هشت قرن قبل از میلاد بعضی هم تاریخ ‏گناباد را به جلوتر آن رسانده و گفته اند قبل از گیو و گودرز نیز وجود داشته زیرا جنگی که ‏در آنجا واقع شده دلیل این است که قبلاً آبادی در آنجا بوده است.در کتاب فرهنگ ایران، جلد ‏نهم که در چاپخانه ارتش سال یکهزار و سیصد و نه چاپ شده می نویسد:‏

از آثار معلوم می شود گناباد یکی از شهرهای قدیمی است که در زمان سلاطین هخامنشی ‏ایجاد شده و قرائنی از قبیل قبر پیران ویسه(درصوفه)، قلعه فرود، قلعه رستم و قلعه معروف ‏به پشنگ در آنجا وجود دارد.‏
‏ گودرز و گیو مدتی فرمانروای منطقه گناباد بوده و برای کیخسرو نیز که برای جنگ دوازده رخ به زیبد آمده بود کاخی ساخته بودند که ‏کاخ کی یا کاخک بدان منسوب است.‏ (مجله دریای پارس، «جنگ دوازده رخ درسها و عبرتها»، محمد عجم) .‏

http://www.hamshahrionline.ir/details/405528

http://razavi.farsnews.com/multimedia/photo/13970221000037

حماسه دوازده رخ و پیوند آن با زیبد گناباد

 

کتابهای تخصصی نیاز به کمک مالی ثروتمندان نیکوکار دارد

نویسنده کتاب “اسناد نام خلیج فارس “: انتشار ترجمه کتاب اسناد خلیج فارس به انگلیسی و عربی ضروری است .

نویسنده کتاب ” اسناد نام خلیج فارس ” گفت : انتشار ترجمه کتاب اسناد نام خلیج فارس به انگلیسی و عربی بسیار ضروری است و لازم است کسانی که تمکن مالی دارند از از انتشار ترجمه این کتاب حمایت مالی کنند.

به گزارش خبرنگار نامه گناباد دکتر محمد عجم در جلسه انجمن کتاب خانه های عمومی افزود : کتاب های تخصصی به دلیل اینکه در حوزه عمومی خریداری ندارند باید از چاپ و ترجمه ی آنها حمایت مالی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه کتاب اسناد نام خلیج فارس با هزینه شخصی چاپ شده است گفت : تکیه بر نام خلیج فارس نه‌تنها یک موضوع ملی است بلکه موضوعی انقلابی و اسلامی نیز هست.
وی ادامه داد : بسیاری از رسانه های سلطنت طلب با دستاویز قرار دادن تغییر نام خلیج فارس می خواهند چنین وانمود کنند که بروز انقلاب اسلامی باعث از دست رفتن دستاوردهای ملی شده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد : در کتاب اسناد نام خلیج فارس اسناد تاریخی که اشاره به نام خلیج فارس شده رونمایی شده است .
وی اضافه کرد : حتی پیامبر گرامی اسلام در حدیثی به نام دریای فارس اشاره می فرمایند.
وی با اشاره به تفاوت کتاب اسناد نام خلیج فارس با کتاب هایی که به موضوع خلیج فارس پرداخته شده است گفت : کتاب اسناد نام خلیج فارس بر اساس مراجعه مستقیم به اسناد در کتابخانه های مصر و دیگر کشورهای عربی نوشته شده است.

انتشار ترجمه کتاب اسناد خلیج فارس به انگلیسی و عربی ضروری است

دکتر عجم

گناباد-نویسنده کتاب ” اسناد نام خلیج فارس ” گفت : انتشار ترجمه کتاب اسناد نام خلیج فارس به انگلیسی و عربی بسیار ضروری است و لازم است کسانی که تمکن مالی دارند از از انتشار ترجمه این کتاب حمایت مالی کنند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی  انجمن کتابخانه های عمومی گناباد ، محمد عجم در جلسه انجمن کتاب خانه های عمومی این شهر افزود : کتاب های تخصصی به دلیل اینکه در حوزه عمومی خریداری ندارند باید از چاپ و ترجمه ی آنها حمایت مالی صورت بگیرد.

اسیرانی که شهید شدند

حاج اسماعیل عجم، هم زمان با سالگرد فرزند شهیدش، سردار شهید علی عجم که در ۱۳۶۲/۱۲/۸  پس از اسارت در جزیره مجنون به شهادت رسیده است، دار فانی را وداع گفت.

شهید علی عجم به همراه حدود ۲۰ نفر در عملیات خیبر در جزیره مجنون به اسارت درآمدند و تلویزیون عراق آنها را نشان داد ولی در سال ۱۳۷۳ در گور دسته جمعی پیدا شدند و معلوم شد در همان زمان ۸ و یا ۹ اسفند  به صورت گروهی اعدام و دفن شده اند.

پدر سردار شهید علی عجم به فرزندش پیوست

پدر سردار شهید علی عجم به فرزندش پیوست

 حجه الاسلام علی عجم نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به مناسبت سالگرد شهید و  همچنین درگذشت پدر سردار فداکار و مدافع وطن در مقابل اشغالگران و از رزمندگان عملیاتی که به آزاد سازی خرمشهر منتهی شد طی سخنانی گفت :لازمه ایجادجامعه سالم بسترهای مناسب است لازمه جامعه سالم محبت و رعایت حقوق انسان و حقوق شهروندی و حتی حقوق طبیعت است. هیچ دو انسانی مثل هم فکر نمی کنند. این را باید به عنوان یک اصل اولیه پذیرفت.تا در جامعه بسترهای محبت و دوستی فراهم شود.

بعضی مومنان فکر می کنند که دنیا دار گرفتاری و مشکلات و مصیبت دایمی است. در حالیکه بر اساس روایات متعدد انسان هم در دنیا و هم آخرت می تواند مشمول رحمت و نعمات الهی باشد. منشاء فقر ؛جنگ؛ اختلاس؛ ناامنی؛ مرض؛ جامعه مضطرب و منشا؛ گرفتاری ها عملکرد اجتماعی خود انسان هست نظام جهان قانونمند است و هر عملی عکس العمل و تاثیراتی دارد هم طبیعت و هم اجتماع قواعد و اصولی دارد که اگر انسان آنها را رعایت کند کمتر دچار گرفتاری و مشکلات می شود. نمی توان قاعده های اجتماع و اصول اولیه انسانی را عوض کرد و انتظار خوبی داشت. امام کاظم ع سه اصل را برشمرده اند که سه قاعده مهم برای جامعه شایسته است خلاصه حدیت: محبت؛ کردار خوب ؛ عدالت و برابری فرصتها است. رعایت این سه اصل می تواند جامعه خوب و دولتمداری خوب ایجاد کنداین اصول هم فردی است و هم جمعی قید مسلمان و غیر مسلمان هم ندارد دوستی و محبت به انسان اعم از خودی یا بیگانه یا هر قوم و کیش باعث آرامش می شود مردم را نباید از رعایت قواعد طبیعت دور کرد و سپس برای راه حل مشکلات بوجود امده به خرافات متوسل شد . جامعه خوب پاداش عمل خوب است و پاداش بد برای رفتار و کردار بد است نتیجه عمل به روش کار خود ما بستگی دارد .هرکسی آن درود عاقبت کار؛ که کشت. اگر این سه اصل انسانی رعایت شود از رحمت خداوند برخوردار می شویم در غیر این صورت زیان خواهید دید چه جامعه اسلامی باشد یا غیر اسلامی . محبت و مدارا دوستی میاورد و نابردباری کینه و عداوت ایجاد می کند. در جامعه ای که کینه و عداوت باشد آرامش و سعادت بی معنا است مردم وقتی مشمول رحمت الهی خواهند بود که بین مردمان این ق باشد اصل محبت برای همبستگی اجتماعی بسیار مهم است هر کرداری که محبت و زندگی اجتماعی را تضعیف کند خلاف قاعده اجتماعی است. محبت امکانات و توانایی و هم افزایی افراد را در اجتماع را تقویت می کند اما نابردباری تقسیم افراد به خودی و غیر خودی ؛ تکفیر و تهمت و ناسزا و توهین وارد مدار رحمت خدا نمیشود خداوندگیاهان و حیوانات را بدون اندیشه و نطق خلق کرده لذا تکاملی ندارند اما انسان را شعور و زبان و اجتماعی و با فکر آفریده است خدا تاکید فرموده که شما را متفاوت افریدیم تا با تضارب و تنوع نظر افکار رشد و تعالی برسید. داعش از خارج کره زمین نیامده است داعش محصول جهل و افکار تعصبی و جهل است داعش از این باور بوجود آمده که ما حق کامل هستیم و دیگران باطل مطلق و انها یا باید ما را بپذیرند یا کشته شوند. خدا به ما فکر و دانش و شعور داده که با آن ابزار به رشد و تعالی برسیم نه اینکه آنرا عاملی برای جنگ و کشتار بکنیم محبت فرمایشی و دستوری نیست محبت بسترهایی می خواهد یک بستر آن پذیرش و تحمل عقاید دیگران است ما تجربه تلخ تفتیش عقاید کلیسا و انگیزاسیون را داشتیم آن دادگاهها از تعصب و جهالت دینی بود چرا باید هزاران نفر تکفیر و غیر مومن اعلام شوند و کشته شوند؟ داعش نماد تکفیر جاهلیت است در قرون وسطی اروپا تجربه تلخ منطق داعشی و محکمه انگیزاسیون را داشت. اصل دیگر تبعیض؛ در جامعه ای که برابری فرصتها و عدالت اجتماعی نباشد محبت از بین می رود قاعده سوم انجام کار درست همان چیزی که کردار نیک گفته می شود . به هر کسی وظیفه ای محول شده را به نیکی و با وجدان کاری انجام دهد محبت ایجاد می شود دنیا و طبیعت قانونمند است باید قوانین طبیعت را رعایت کرد و سر لوحه قرار داد اجتماع هم قانون دارد عدالت قانون قانون اجتماع است . کار خوب امنیت عزت و محبت میاورد بهترین انسان ها آنهایی هستند که به مردم و اجتماع نفع می رسانند فهم اصول اولیه انسانی نیاز به علامه شدن ندارد بدترین و بهترین بدی ها هر دو از انسان است ادم بد می تواند بدترین فاجعه در طبیعت انجام دهد انسان خوب می تواند جامعه ساز باشد و منشا خوبی بشود. افرادی مثل حجی اسماعیل عجم و سردار شهید علی عجم که برای جامعه نفع رساندند و مفید بودندنزد خدا عزیز هستند شهید علی عجم فردی متفکر و مبارز دوران طاغوت بود در برابر ظلم و بی عدالتی و جهل ایستادگی کرد و با شروع جنگ به صف مدافعان کشور پیوست و در اسارت متجاوزان شهید شد. کار خوب پاداش خوب دارد و پاداش ان به مذهب و دین فرد وابسته نیست. روایت داریم گناهکاری سگی را نجات داد و گناهانش بخشیده شد.رفتارها نسبت به انسان و حیوان و حتی طبیعت اثر و انعکاس و باز خور دارد.

ارسال به تلگرام

 

http://www.asriran.com/fa/news/595715/پدر-سردار-شهید-علی-عجم-به-فرزندش-پیوست

آینده حضور و همکاری هند در چابهار گفتگو با دکتر محمد عجم

ی
ک ماه پیش، هند اولین محموله گندمش را از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان صادر کرد. پس از امتناع پاکستان از اعطای دسترسی ترانزیتی به محموله‌های تجاری هند اکنون با گشایش بندر شهید بهشتی چابهار هند به این امر توجه کرده و این بندر را دارای اهمیت استراتژیک دانسته اند. از این دید افتتاح بندر چابهار ضمن دور زدن پاکستان، یک مسیر گذرگاهی استراتژیک میان هند، ایران و افغانستان را عملیاتی خواهد کرد و بندر چابهار، افغانستان و آسیای مرکزی را به روی تجارت هند خواهد گشود. گفتگوی زیر به بررسی آینده حضور و همکاری هند در چابهار پرداخته است.

واژگان کلیدی: رویکرد، منافع ، هند ، بندر چابهار ، گوادر، ایران

مرکز بین المللی مطالعات صلح: علل تعلل هند در تکمیل تعهدهای خود در چابهار چیست؟

فقط هند تعلل نداشته است گاهی خود ایران عامل تعلل و کندی کار بوده است این موضوع خیلی مفصل است بخشی از موانع تکنیکی و فنی بوده است و بخشی از ان سیاسی مثلا در ابتدای امر ایران روی خوش به هند نشان نداد و شرایط بسیار سخت و غیر عملی جلو هند گذاشت در دوره تحریم ایران مایل به مشارکت هند بود اما هند با مشکلات قانونی روبرو بود و آمریکا صراحتا هند را از مشارکت در توسعه بندر چابهار برحذر می داشت مدتها طول کشید تا هند موفق شود رضایت آمریکا را جلب کند. بعد مشکل واگذاری و یا اجاره زمین و مدت زمان آن پیش امد و موانع تکنیکی متعدد دیگر که نباید همه مشکل را متوجه طرف هندی کرد . موضوع دیگر نبود راه های مناسب از چابهار به زاهدان و بیرجند هست مشکل دیگر نبود خط ریلی از چابهار بود این کمبودها هند را نا امید می کرد هنوز راه اهن ملی ایران از چابهار به زاهدان و به خواف در نزدیکی هرات در مراحل اولیه است اگر چه از مشهد تا بیرجند جاده بزرگراه و اتوبان هست اما فعلا مقصد اصلی کالاهای هندی افغانستان است و معادن افغانستان که باید به مقصد هند بارگیری شوند در جنوب افغانستان است لذا ایجاد آزاد راه از چابهار تا حاجیگک و مرز میلک بسیار اهمیت دارد که هنوز آراد راه آن تکمیل نشده است در بخش چابهار زابل و گناباد به بیرجند ساخت قطعاتی از شبکه راه آهن آغاز شده که باید در زاهدان و در گناباد به شبکه سراسری وصل شوند که اکنون به هرات وصل است .

مرکز بین المللی مطالعات صلح: تکمیل چابهار در ایران چه تاثیرات مثبت و منفی برای بندر گوادر در پاکستان دارد؟

پاکستان مدتها به موضوع چابهار به دیده منفی نگاه می کرد، ولی در سال های اخیر امر واقع را پذیرفته است و موضوع چابهار را از رقابتهای سیاسی نظامی با هند کنار گذاشته است. چین نیز ابتدا نظر مثبتی به همکاری هند و ایران در بندر چابهار نداشت. چابهار یعنی خطوط مواصلاتی ایران و گوادور یعنی خطوط مواصلاتی چین و پاکستان می توانند به هم افزایی یکدیگر کمک کنند و می توانند پل همکاری بین غرب آسیا ، خلیج فارس، خلیج عمان و دریای مکران با قره قوم و اقصای چین باشند. اکنون خطوط ریلی ایران به ترکمنستان و قزاقستان و از آن طریق به چین وصل است، راه آهن ایران از بندر عباس به آستارای آذربایجان نیز وصل می شود که شبکه ریلی دو قاره تکمیل می شود. با افتتاح مسیرهای جدید ،تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه زمینی کوتاهتر می شود.

دولتهای تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان بدنبال راههای عملی برای مشارکت راهبردی اقتصادی با هند هستند. این جمهوری های همانند افغانستان دارای معادن مس و طلا و سایر فلزات گرانبها دارند راه مبادله بار معدنی فقط از طریق جاده و ریل هست.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا تقویت همکاری های هند و ایران در جنوب شرقی و آسیای میانه می تواند آسیب گسترده ای به روابط ایران و پاکستان زند؟

خیر ، پاکستان و چین امر واقع را پذیرفته اند و منافع ملی ایران را در نظر دارند. بدون چابهار افغانستان و در درجه بعدی آسیای میانه نمی تواند به شکوفایی اقتصادی دست یابد. افغانستان دارای بالاترین و ارزشمند ترین ذخایر معدنی در منطقه است که هنوز از آنها استفاده نشده صادرات عظیم معادن مس و آهن افغانستان ناچار بصورت ریلی و جاده ای فقط از بندر چابهار می تواند صادر شود. پیمانکاران هندی و غربی به این اهمیت واقفند در نتیجه آمریکا و غرب فعلا تنها جایی را که به دشمنی با آن برنخواسته اند بندر چابهار است. زیرا برای آنها نیز منافعی نهفته دارد. البته ایران نیز معادن بسیاری در شرق کشور دارد که کریدور شمال جنوب و همچنین کریدور شرق کشور از سنگان خواف تا چابهار کمک بزرگی به صادرات معدنی خواهد بود.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا ژاپن می تواند ضلح دیگر همکاری هند و افغانستان با ایران در چابهار باشد و فرصت ها و تهدید های این امر چیست؟

بله. ژاپن هم از طرح کریدورهای ایران استقبال می کند. بعد از هند کشور دیگری که به تجارت با آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع نگاه جدی دارد ژاپن هست. ژاپن نیز مانند هند به معادن و مواد خام آن کشورها نگاه ویژه دارد و صادرات ژاپن بخصوص ماشین آلات سنگین از طریق راه ریلی و جاده ای ایران بسیار اقتصادی تر می شود. ژاپن روابط نیکی با هند دارد، ایران باید سعی کند ژاپن را نیز در توسعه بنادر ساحل مکران وارد کند. ژاپن از کشورهای کمک کننده به افغانستان است و از پیشنهاد ایران استقبال خواهد کرد.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آینده حضور و همکاری هند در چابهار با چه سناریوهایی قابل بررسی است و چه عواملی بر آن تاثیرگذار هستند؟

آمریکا، چین و پاکستان موانع هستند، اما هند با آمریکا روابط دوستانه و استراتژیکی برقرار کرده هند به چابهار نیاز شدیدی دارد و توانسته است امریکار را وادار به سکوت بکند. در این بین هند در دوره تحریم ها نیز از آمریکا امتیازات و استثناهای موقتی گرفته بود. هند تحت هیچ شرایطی نمی خواهد شراکت در چابهار را از دست بدهد افغانستان و هند بزرگترین برخوردارهای این بندر خواهند بود. هند و افغانستان نیازمند روابط محکمی هستند. اولین محموله صادراتی هند دو کشتی گندم اهدایی به افغانستان بوده است که خود نشانگر نگاه استراتژیک هند به افغانستان است. البته هند بدنبال سرمایه گذاری با زمان طولانی است که ایران مخالف است و بدنبال شراکت کوتاه مدت با بازه زمانی حداکثر ۲۰ سال است. تحریم های قبلی و آتی غرب هم تاثیری بر چابهار نخواهد داشت. کشورهای آسیای میانه شرکای آمریکا در مبارزه با تروریزم هستند و آمریکا نمی تواند آنها را از چابهار محروم کند. اما چین فقط یکی از مشکلات متعدد هند در آسیای میانه است. کشور دیگری که تلاشهای دیپلماتیک دهلی نو در این منطقه را بطور چشمگیر خنثی نموده پاکستان است. حتی طرح عمده خط لوله ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند تا کنون ناموفق بوده است http://peace-ipsc.org/fa/%D8%A2%D9%8A%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D9%87%D9%85%D9%83%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF/