روابط تاریخی ایران و بحرین و تحولات جاری | پژوهشهای ایرانی

روابط تاریخی ایران و بحرین و تحولات جاری

دهلي نو – رييس مركز مطالعات غرب آسيا و خليج فارس دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلي گفت: دخالت عربستان سعودي در بحرين بر تنفر مردم منطقه از حكومت افزوده و شكاف بين دولت و ملت را عميق تر كرده است.
به گزارش خبرنگار ايرنا:

پروفسور آفتاب كمال پاشا روز پنج شنبه درهمايش تخصصي بحرين و بهار عربي و تاثير آن بر روابط با هند افزود: شيعيان اكثريت جمعيت اين كشور راتشكيل مي دهد ، با تبعيض و اجحاف روبرو هستند و به عنوان شهروند درجه چند با آنها رفتار مي شود.

bahrainPersian gulf (87)
وي گفت: نفع عربستان و منطقه در آن است كه دولت بحرين به خواسته هاي اوليه مردم تن در دهد و به نقطه بي بازگشت نرود.
وي افزود: كشورهاي عربي و غربي در مورد بحرين استاندارد دوگانه در پيش گرفته و صداي بحريني ها منعكس نمي شود حتي تلويزيون الجزيره در مورد بحرين سكوت اختيار كرده است.
وي همچنين گفت : ادامه نا آرامي در بحرين به ضرر كل منطقه است و نفع هند و منطقه در اين است كه منامه از طريق مسالمت آميز و سياسي به يك راه حل مورد رضايت طرفين برسد.

BBCPERSIAN GULF
دکترمحمد عجم پژوهشگر ايراني نيز طي سخناني گفت كه هنگامي كه در سال ۲۰۰۹ يك مقام ايراني در سخناني به روابط تاريخي ايران و بحرين پرداخت و گفت زماني بحرين جزو ايران بوده است، كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس بطور يكپارچه بيانيه هاي تندي صادر كردند و مطالب وي را توسعه طلبي ناميدند.
اما واقعيت اين است كه حرف آن مقام ايراني به عنوان نقل رويدادهاي تاريخي درست بود و عكس العمل تند رهبران عربي دور از اصول و روابط ديپلماتيك و سياسي بود.
وي افزود: اين نشان مي دهد كه چقدر جو بدگماني در منطقه وجود دارد در هر جاي ديگر دنيا اين گونه روايت هاي تاريخي بسيار عادي است و مرزهاي جغرافيايي در يكصد سال اخير تغيير و تحولات شگرفي داشته است.
ياد آوري و دانستن مرزهاي جغرافيايي به عنوان بخشي از تاريخ و روابط بين الملل حق هر فرد است اما در منطقه خليج فارس و خاورميانه حتي بيان رويدادهاي تاريخي آن قدر حساسيت زا است كه مي تواند منجر به قطع روابط شود.
وي گفت كه اسناد بي شمار تاريخي ، نقشه هايي كه دوستان و دشمنان ايران ترسيم كرده اند، قراردادها ، كتاب هاي جغرافيايي و تاريخي و حتي سنگ نوشته ها و فرامين دولتي بخوبي گواه روابط محكم فرهنگي ، سياسي و تاريخي ميان ايران و بحرين بزرگ شامل منطقه هگر(هجر و قطيف) است،

basra bahrefars1142bahrfars
وي ادامه داد : نه تنها تاريخ دور بلكه تاريخ معاصر هم اين روابط را نشان مي دهد در دوره نادر شاه و فتحعلي شاه هم امپراتوري عثماني و هم بريتانيا، بحرين را هم در نقشه ها و هم در قراردادها جزو ايران اعلام كرده اند.
دکتر عجم گفت : با وجود اين اسناد محكم ، ايران در كمال قدرت در سال هاي دهه ۶۰ ميلادي بر ضرورت استعمار زدايي و حق تعيين سرنوشت بحرين تاكيد كرد و شاه ايران سال ۱۹۶۹ در دهلي نو، اعلام كرد ايران هرگونه تصميم مردم بحرين چه برگشت به وطن اصلي و چه استقلال را خواهد پذيرفت.
وي گفت : بعد از انقلاب اسلامي نيز ايران بلافاصله به بحرين سفير اعزام نمود و بعدها نيز علاقه مندي خود را به بي طرفي در تحولات بحرين عملا نشان داد.
اما تحولات اخير بحرين براي همگان شناخته شده است و در بحرين اكثريت مردم همانند ساير جنبش هاي بهار عربي تغيير و دمكراسي مي خواستند و علاقه مند هستند كه در تعيين سرنوشت و در تحولات كشور نقش داشته باشند و خواسته هاي به حق آنها با سركوب شديد روبرو شد.

وي افزود:فعالان سياسي دستگير و زنداني و متهم به ارتباط با ايران شدند اما كميته حقيقت يابي كه خود دولت بحرين ايجاد كرد در پايان تحقيقات اعلام كرد كه دخالت ايران در تحولات بحرين صحت ندارد.
وي همچنين با پاور پوينت تعدادي از اسناد و نقشه هاي تاريخي بحرين را نشان داد وگفت بر خلاف تصور، عجم هاي بحرين كه ايراني الاصل هستند سني مذهب هستند و اما شيعيان بحرين عرب و ريشه عميق تاريخي در بحرين دارند.
يك استاد دانشگاه بمبئي به تبعات حضور ناوگان پنجم آمريكا در بحرين در اين همايش طي سخناني اشاره كرد و گفت تمام بحرين به يك پادگان شباهت دارد و همه جا بازرسي صورت مي گيرد بخصوص آنجا كه آمريكايي ها حضور دارند اين مسائل بر نارضايتي مردم افزوده است.
يكي ديگر از سخنرانان نيز مسايل نقض حقوق بشر و حقوق كارگران آسيايي در حاشيه خليج فارس را مورد بررسي قرار داد.delhi AjamJNU
سفير سابق هند در بحرين نيز وضعيت هندي هاي مقيم بحرين را تشريح كرد و گفت ۳۵۰ هزار هندي در بحرين وجود دارند كه در مقايسه با ساير كشورهاي عربي خليج فارس از احترام بيشتري برخوردارند و مردم بحرين اصولا با آنها برخورد محترمانه اي دارند.
بي شتي گفت: البته حقوق و تكريم هندي ها در كشورهاي عربي جايگاهي ندارد و سازمان هاي حقوق بشري نيز در اين خصوص گزارشات متعددي منتشر كرده اند.
وي افزود: ۲۵ ميليون هندي در خارج از هند زندگي مي كنند كه ۶ ميليون آن در كشورهاي خليج فارس هستند اين ۶ ميليون سالانه ۴۰ ميليارد دلار پول به هند ارسال مي كنند در حالي كه ۱۹ ميليون هندي ديگر در ساير كشورهاي جهان تنها ۳۰ ميليارد دلار پول به هند ارسال مي كنند.
وي افزود: روزانه ۶۸ پرواز هواپيماي هندي و بيشتر از ۲۰ پرواز خارجي از هند به فرودگاههاي خليج فارس انجام مي شود و اين خود نماينگر اهميت خليج فارس براي هند است و هر گونه تحول و ناامني در منطقه تاثيرات بزرگي بر هند خواهد گذاشت.


: محمدعجم

بحرین چگونه از ایران جدا شد. 

جایگاههای دیدنی دهلی و هند

  • زبان “اردو” بر آمده از مشترکات فارسی و هندی است. مصاحبه دکتر عجم  .
  • جنو بحرین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.