طرح عظیم ترین پروژه انرژی خورشیدی جهان در هند | پژوهشهای ایرانی

طرح عظیم ترین پروژه انرژی خورشیدی جهان در هند

    پروژه­ی  فرامگاواتی هند در نظر دارد که نهایتا ۴ گیگاوات انرژی خورشیدی تولید کند. در صورت محقق شدن این هدف، برداشت انرژی خورشیدی در هند دو برابر خواهد شد.

اگر پروژه عملی شود، سالیانه رقم تخمینی ۶۰۰۰ میلیون کیلووات شبکه­ی برق ملی هند را تغذیه خواهد کرد.

    محل پروژه نزدیک دریاچه­ی “سامبار” تقریبا در پنجاه مایلی “جیپور” مرکز استان “راجستان” واقع شده است. بیش از ۲۰۰۰۰ جریب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما تاکنون گزارش نشده که  استفاده خواهد شد یا  و یا هیبریدی. راجستان به دلیل میزان فضای باز وسیعش و میزان بالای تابش خورشید انتخاب شده است.

    فاز اول این پروژه­ی فرامگاواتی با همکاری ۴ شرکت عمده­ی خصوصی فعال در زمینه­ی انرژی خورشیدی بعلاوه­ی شبکه­ی توزیع برق هند و یک شرکت خصوصی توسعه­دهنده­ی کارخانه­های هیدرو الکتریک، یک گیگاوات انرژی خورشیدی تولید خواهد کرد. فاز اول تا اوایل سال ۲۰۱۶ به اتمام خواهد رسید.DSC00231

    بودجه­ی پروژه­ی ۴ گیگاواتی از طریق لایحه­ی تازه­مصوب “مسئولیت اجتماعی مشترک” تامین خواهد شد که شامل ۲ درصد سود خالص سالیانه از شرکت­های تعیین­شده خواهد بود که برای خود پروژه استفاده خواهد شد.

    انرژی خورشیدی نوید آینده­ی روشنی را برای هند می­دهد، چرا که ظرفیت کلی تولید برق از انرژی خورشیدی بسیار عظیم و سالیانه در حدود ۵۰۰۰ ترا وات ساعت (۵۰۰۰TWh) از تابش خورشید است. انرژی خورشیدی در هند- پس از کشور چین   رشد سریعی را تجربه کرده است. بدین مفهوم که با آفتابی فراوان در عرب کشور و فرهنگ بسیار بالای مهندسی در هر دو حوزه­ی دانشگاه و صنعت به پیشرفت­های قابل توجهی می­تواند برسد.

    دولت مرکزی پذیرفته است که گسترش تغییرات آب و هوایی را کاهش دهد و مشکلات نوسان  کشور را از بین ببرد. بعلاوه اینکه، سرمایه­گذاری در تولید داخلی  به عنوان یک استراتژی بلندمدت در مقایسه با وابستگی به واردات سوخت­های فسیلی مطلوبتر است. در حال حاضر، انرژی خورشیدی کمتر از یک درصد برق موردنیاز هند را تامین می­کند. انرژی­های آبی و ذغال­سنگ دو منبع اصلی تامین برق این کشور است. اما باز هند کمبود برق را تجربه می­کند. در سال ۲۰۱۲، یک خاموشی باعث قطع برق ۷۰۰ میلیون نفر هندی شد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.