دولت آمریکا می تواند از دولت عربستان خسارات 11 سپتامبر را دریافت کند. | پژوهشهای ایرانی

دولت آمریکا می تواند از دولت عربستان خسارات 11 سپتامبر را دریافت کند.

روزنامه آلمانی زبان دِر باوند- دهه ها این دو کشوربعنوان دوستان جدائی ناپذیر به حساب می آمدند و آمریکا مدرنترین سلاح های خود را به آن می فروخت و ضمنا حاضر بود تا بقای رژیم آل سعود در عربستان سعودی را تضمین نماید. سعودی ها نیز قول تضمین صدور نفت را به آمریکائی داده و گاهی اوقات هم آنقدر تولید خود را بالا می بردند تا قیمت نفت را کاهش دهند. ولی امروز این خطر وجود دارد که مشارکت این دو کشور به پایان برسد زیرا اختلاف نظر بین ریاض و واشنگتن خیلی گسترده و عمیق شده است. سعودی ها در زمینه عملکرد دولت اوباما چه در زمینه سوریه و چه در خصوص تلاش برای نزدیکی با تهران شدیدا عصبانی هستند. آمریکائی ها نیز از ارسال پولهای زیاد از سوی سعودی ها برای اسلام گراهای افراطی در پاکستان، افغانستان و سوریه و حضور گسترده اتباع سعودی در شبکه تروریستی القاعده عصبانی می باشند. اینک افشاگریهای جدید در خصوص عملیات تروریستی یازده سپتامبر 2001 در نیویورک و واشنگتن می تواند روابط دچارمشکل شده بین ریاض و واشتگتن را بدتر کند.

در سال 2002 که گزارش سازمانهای امنیتی آمریکا در خصوص این واقعه ارائه گردید، جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا اجازه انتشار 28 صفحه از این گزارش برای آگاهی افکار عمومی را نداد. حتی آن زمان این احتمال داده می شد که بخش منتشر نشده گزارش مزبور مربوط به روابط با عربستان سعودی باشد.

همانگونه که مشخص شده بود، 15 تن از 19 تن سوء قصد کنندگان این واقعه مانند اسامه بن لادن رهبر القاعده، تبعه عربستان سعودی بودند و ضمنا با پولهای زیادی از طریق عربستان سعودی از این تروریستها حمایت شده بود. حتی روشن شده بود که شاهزاده بندر بن سلطان رئیس فعلی سازمان امنیت عربستان که آن زمان سفیر کشورش در واشنگتن بود و از دوستان نزدیک خانواده بوش است، پول برای این تروریست ها حواله کرده بود.

TeheranMossaver31Khordad1330parssea

در سوم دسامبر سال گذشته والتر جونز نماینده جمهوریخواه و استفان لینچ نماینده دمکرات کنگره آمریکا از دولت خواستند که 28 صفحه گزارش سازمانهای امنیتی آمریکا در خصوص واقعه یازده سپتامبر 2001 که در سال 2002 منتشر نشده بود اینک منتشر گردد. این دو نماینده کنگره تاکید کرده اند که پس از مطالعه این 28 صفحه گزارش حقیقتا شوکه شده اند. آنها تاکید نموده اند که بازماندگان قربانیان این عملیات تروریستی این حق را دارند که از متن مزبور آگاه شوند و همزمان تصریح کرده اند که البته انتشار آن نیز می تواند برای سیاست خارجی آمریکا با خطر زیادی همراه باشد.

این دو نماینده کنگره در قطعنامه خود از دولت خواهان آن شده اند که همه مطالب منتشر نشده این گزارش و سهم دولتهای خارجی در این واقعه را امروز برای آگاهی عموم منتشر نماید که البته سهم دولت های خارجی در این خصوص بیشتر متوجه عربستان سعودی است. البته گریک اونگر خبرنگار مشهور و کارشناس امور خاورمیانه در آمریکا که کتابی درباره نقش عربستان سعودی در سیاست آمریکا نوشته تاکید می کند که باقیمانده گزارش مزبور اگر قرار شود منتشر گردد باید بسیار محتاطانه باشد و همه موارد جزء به جزء فاش نگردد.

نامبرده بر این عقیده است که فاش شدن این موضوعات محرمانه روابط واشنگتن با ریاض را بسیار دشوار خواهد کرد. وی می افزاید که اعضای خانواده سلطنتی عربستان پولهای زیادی به سازمانهای خیریه در سراسر جهان هدیه می کنند که بخشی از آن هم به دست گروههای تروریستی افتاده می شود. فقط در این زمینه نیست که خطر برای بدتر شدن روابط ریاض و واشنگتن وجود دارد زیرا در دسامبر سال گذشته دادستانهای فدرال آمریکا تاکید کرده بودند که باید از عربستان سعودی خواهان غرامت برای بازماندگان قربانیان واقعه یازده سپتامبر شد.اگر درخواست پرداخت غرامت از عربستان سعودی ها به قربانیان این واقعه شود مسلما وضعیت بین واشنگتن و ریاض تیره تر می شود.

البته دولت آمریکا نیز تلاش زیادی برای جلوگیری از این کار نمی کند زیرا توازن قدرت سیاسی در منطقه تغییر کرده است. این امر نیز از یک سو به این خاطر است که نفت عربستان سعودی دیگر نقش چندانی در تامین انرژی مورد نیاز آمریکا ندارد. با توجه با فناوری های پیشرفته، آمریکا به زودی خود به صادر کنندگان عمده انرژی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر، عربستان سعودی به عنوان هم پیمان طولانی آمریکا نیز دیگر به آمریکا به عنوان تضمین کننده امنیت خود اعتماد زیادی ندارد. در ریاض با توجه به سرنوشت حسنی مبارک در مصر، این تصور به وجود آمده که آمریکا خیلی سریع پشت دوستان و همپیمانان خود را خالی می کند. ضمنا حمایت دولت اوباما از اخوان المسلیمن در مصر و تلاش واشنگتن برای دادن چهره دمکراتیک به این گروه اسلام گرا نیز سران ریاض را بسیار عصبانی کرده است.

هنوز این نگرانی های ریاض بر طرف نشده بود که اوباما از اینکه بشار اسد، هم پیمان حکام تهران را با حمله نظامی تضعیف نماید خودداری کرد. اگر نزدیکی آمریکا با تهران حقیقتا ادامه دار باشد آنوقت نفود عربستان سعودی در خلیج (فارس) از بین خواهد رفت. ضمنا اگر اوباما در نهایت با انتشار 28 صفحه باقیمانده گزارش واقعه یازده سپتامبر موافقت نماید، انزجار و نفرت مردم آمریکا اوج خواهد گرفت. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.